Malam tadi tercipta lagi sejarah baru dalam arena radio amatur ini. Entah bagaimana, terlintas di benak fikiran aku untuk merakam segala aktiviti dxing aku pada malam ini. Ternyata ianya tidak menghampakan dan penuh dengan kejutan.
Sekitar jam 1530 UTC, seperti malam -malam biasa aku melakukan aktiviti dxing. Pada mulanya aku cq di 10 meter band, tetapi keadaan band ketika itu agak menghampakan. Lalu aku mengambil keputusan untuk dxing di band yang lain pula. Setelah memusing - musing tombol 718 ke sana ke mari, dari band ke band...maka band 17 m menjadi pilihan. Ini adalah kerana pada ketika itu, band tersebut amat senyap dan tenang sekali. Tiada signal noise yang menganggu, tiada station lain yang cq dan keadaan band pula ketika sedang open memuncak.
G-250 di putarkan menghala ke arah barat, 270 darjah...selepas beberapa minit...kedengaran bunyi keletak keletik G-250 menandakan ianya telah sampai ke destinasinya. Tanpa membuang masa aku pun terus cq mencari contact serata dunia.
Dalam dua kali cq rasanya, panggilan aku dijawab, kedengaran seperti dua stesen yang serentak tx kepada aku, apabila didengar dengan teliti maka stesen yang pertama dikenalpasti, iaitu ZS2I..selepas qso dengannya...terus kedengaran satu stesen yang callsignnya begitu asing sekali...pada mulanya aku kurang pasti...biar betul...hmm..aku membiarkannya tx untuk beberapa kali supaya jangkaan aku tidak meleset...
Ternyata jangkaan aku tepat, T6BP telah check in dalam dxing aku dan ia adalah DXCC terbaru bagi aku. Umpama bulan jatuh ke riba, aku tidak melepaskan peluang ini, qso dengannya aku hargai sepenuhnya. Terima kasih Branko....
Berikut adalah video dxing aku bersama T6BP untuk tatapan rakan-rakan sekalian.
73, 9m2zak
Hasil hari ini,
9M2ZAK has 10098 contacts stored.
9M2ZAK has 10098 contacts stored.
Dxer | Station | Flags | Start Time | Band | Mode | RST s/r |
---|---|---|---|---|---|---|
9M2ZAK | BA8AT | 2011-10-06 15:58 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | DL6MN | 2011-10-06 15:56 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | DL6KC | 2011-10-06 15:55 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | DL7DZ | 2011-10-06 15:54 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | OM8FR | 2011-10-06 15:53 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | DK1WU | 2011-10-06 15:52 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | EC3AEL | 2011-10-06 15:51 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | LY5M | 2011-10-06 15:48 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | UT8IK | 2011-10-06 15:48 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | ON4CD | 2011-10-06 15:47 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | EA3NW | 2011-10-06 15:45 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | UT9LB | 2011-10-06 15:44 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | DL1JIU | 2011-10-06 15:43 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | SP9CDA | 2011-10-06 15:43 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | OE6BMG | 2011-10-06 15:41 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | UY7QN | 2011-10-06 15:40 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JG3LGD | 2011-10-06 15:38 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | T6BP | 2011-10-06 15:37 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | ZS2I | 2011-10-06 15:36 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | RU3QR | 2011-10-06 15:33 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | DL6DSA | 2011-10-06 15:32 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | ZS6ME | 2011-10-06 15:24 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | 4Z1TL | 2011-10-06 15:23 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | ST2AR | 2011-10-06 15:21 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | YO4ASG | 2011-10-06 15:13 | 17M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | BI7LSI | 2011-10-06 10:32 | 10M | SSB | 53 59 | |
9M2ZAK | LZ1ND | 2011-10-06 10:22 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | VU2LX | 2011-10-06 10:06 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | UA0OD | 2011-10-06 09:38 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | LY2J | 2011-10-06 09:32 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA7EDZ | 2011-10-06 09:17 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA7OXR | 2011-10-06 09:17 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | IK2HDF | 2011-10-06 08:45 | 10M | CW | 599 599 |