Fre : 28007 khz
Mode : cw
Speed : 28-30 wpm
Rig : Icom 718
Tx Power : 50 watt
Ant : 6 Ele 3 Bander Dalbeam
Beaming : 30 Degree North
Duration : 0000 UTC - 0230 UTC
Total QSOs : 88 QSOs
Country Prefix :
JA : 42 Station K : 36 Station BY : 3 Station UA9 : 2 Station
CX : 1 Station HL : 1 Station KL : 1 Station PY : 1 station VE : 1 Station
Bermula seawal jam 0820 pagi aku memulakan dxing, selepas selesai segala urusan - sarapan - baca paper - dan menguruskan rumah, aku kembali ke atas memasuki shack aku. Cuaca pada pagi ini sungguh cerah dan suhunya agak panas. Berapa darjah kepanasannya aku tidak pasti kerana tiada termometer. Tetapi yang pastinya cuaca memang panas.
Turn on radio dan kedengaran band 10 meter begitu senyap sekali. Seperti biasa, aku akan monitor beacon dahulu untuk mengenalpasti keadaan band. Ternyata jangkaan aku tepat, kedengaran signal dari JA2IGY/B dari Jepun sungguh kuat sekali, 599 di 28200 dan vk8vf/b di 28268 pun sama, 599. Band membuka cantik pada pagi hujung minggu ini.
Tanpa membuang masa dan tenaga, frekuensi 28007 dipilih kerana tiada orang yang cq di fre itu. Boleh dikatakan hampir setiap khz diduduki oleh dxer-dxer diseluruh dunia. Tetapi apabila diamati betul-betul, kesemua dxer-dxer tersebut telah pun aku contact sebelum ini, We worked before....
Kekuatan radio icom 718 aku disetkan ke 50 watt, mode cw tidak perlu kuasa yang kuat kerana ianya adalah Continuous Wave, kuasa 50 watt akan sepenuhnya dipancarkan dan stabil. Ampere pulak akan sentiasa tetap pada 15 ampere. Thats why i love this mode...
Dxing aku dimulakan dengan station dari China, kemudian tiba-tiba sahaja stesen dari Canada masuk, Kuatnya signal...15 db. Selepas qso dengannya aku tunggu jugak kalau ada stesen dari Canada akan masuk lagi, tetapi tiada. Mungkinkah stesen dari Canada yang lain tenggelam dalam Pile-up atau keadaan band yang tidak menguntungkan. Hanya Allah yang tahu.
Selepas itu, aku pun pile-up dimana stesen dari Jepun dan NA berebut ingin check in. Berselang-selang aku susun menerima stesen dari Jepun dan NA ini agar semua mendapat untung. Dalam kekalutan pile-up dan kesesakan di band, kedengaran satu stesen dengan tone yang berlainan sekali mencelah masuk, aku rasa dia menggunakan tone 1000khz kerana ia amat ketara sekali.
Bijak sungguh bijak orang ini, inilah yang dinamakan pengalaman. Hanya menggunakan 50 watt sahaja ia dapat tembusi pile up dan contact dengan aku. Stesen yang aku maksudkan ialah CX3AL dari Uruguay, saudara LEONARDO. Sudah banyak garam yang dia makan dalam dunia radio ini kerana dia sudahpun hampir 50 tahun dalam radio amateur ini. Apalah sangat bagi aku ni yang 6-7 tahun baru berkecimpung. Masih cetek kolam ilmu aku...
Dxing diteruskan sehingga stesen yang terakhir iaitu RW0AR, berdasarkan pengalaman, jika stesen dari jepun dan NA tidak kedengaran dan stesen dari Russia masuk, ianya menandakan keadaan band yang semakin menurun...
Boleh dikatakan bahawa stesen dari Russia ini atau lebih tepat dari Asiatic Russia ini membawa kunci gate band 10m, kebetulan atau fakta...yang pasti cq aku terus senyap dari jawaban dan pile up...
Maka dxing aku di hujung minggu ini di tangguhkan dahulu...sekian
hasil pagi tadi,
9M2ZAK has 10463 contacts stored.
Dxer | Station | Flags | Start Time | Band | Mode | RST s/r |
---|---|---|---|---|---|---|
9M2ZAK | RW0AR | 2011-10-16 02:19 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | 7M2WPL | 2011-10-16 02:17 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JP1FPY | 2011-10-16 02:16 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA9IPJ | 2011-10-16 02:15 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JH8GEU | 2011-10-16 02:14 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | N6VR | 2011-10-16 02:13 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | BA4SD | 2011-10-16 02:12 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JG2CNS/3 | 2011-10-16 02:10 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA9TWN | 2011-10-16 02:09 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | WO6M | 2011-10-16 02:08 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | N6UR | 2011-10-16 02:07 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | KE6U | 2011-10-16 02:06 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | AC6LT | 2011-10-16 02:05 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | N7CW | 2011-10-16 02:03 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | W6TDX | 2011-10-16 02:02 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | 7L1QWK | 2011-10-16 02:01 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JH2ACM | 2011-10-16 02:00 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | NI6T | 2011-10-16 01:59 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | K7FEL | 2011-10-16 01:57 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA0AXV | 2011-10-16 01:54 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | BD7CX | 2011-10-16 01:53 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA2KOG | 2011-10-16 01:52 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JS1AMB | 2011-10-16 01:51 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA8ECS | 2011-10-16 01:51 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JE2QIZ | 2011-10-16 01:50 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JG1EZA | 2011-10-16 01:49 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | AA7A | 2011-10-16 01:47 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JR3RWB | 2011-10-16 01:46 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA8JC | 2011-10-16 01:45 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA2LMY | 2011-10-16 01:45 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA2HXV | 2011-10-16 01:44 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | PY1SI | 2011-10-16 01:42 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA1JPJ | 2011-10-16 01:39 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | UA0SIK | 2011-10-16 01:37 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JE2VFX | 2011-10-16 01:35 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JG3LDD | 2011-10-16 01:34 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA1WDN | 2011-10-16 01:33 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | HL3AMO | 2011-10-16 01:32 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | W6SDW | 2011-10-16 01:30 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | K7FU | 2011-10-16 01:29 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | CX3AL | 2011-10-16 01:28 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | KI6WJ | 2011-10-16 01:26 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JR2TER | 2011-10-16 01:25 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JS3OSI | 2011-10-16 01:24 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JI2VOS | 2011-10-16 01:23 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | N7RT | 2011-10-16 01:22 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | KU5B | 2011-10-16 01:20 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JI3JWV | 2011-10-16 01:19 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | KI0J | 2011-10-16 01:18 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | KA6FOB | 2011-10-16 01:15 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA2MEI | 2011-10-16 01:13 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | KL5E | 2011-10-16 01:11 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | N5RZ | 2011-10-16 01:09 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JF1SFT | 2011-10-16 01:08 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | N6EV | 2011-10-16 01:07 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA1WRS | 2011-10-16 01:06 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JH2GSW | 2011-10-16 01:04 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA2DSQ | 2011-10-16 01:03 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | W7JK | 2011-10-16 01:02 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | K7FU | 2011-10-16 01:02 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | W5BJ | 2011-10-16 01:01 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JI1AVY | 2011-10-16 00:59 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | N0RU | 2011-10-16 00:55 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JQ2UNS | 2011-10-16 00:55 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | K7XC | 2011-10-16 00:53 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JE1WVQ | 2011-10-16 00:52 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JG1GRH | 2011-10-16 00:50 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JF1DIR | 2011-10-16 00:49 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | N5WBF | 2011-10-16 00:48 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | W7NUW | 2011-10-16 00:47 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | W8KA | 2011-10-16 00:45 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | KK7YC | 2011-10-16 00:44 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JA1DUH | 2011-10-16 00:44 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | W5OZI | 2011-10-16 00:42 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | K0RS | 2011-10-16 00:41 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JH0EXA | 2011-10-16 00:40 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | W2PK | 2011-10-16 00:39 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JR3OQJ | 2011-10-16 00:38 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | AA7V | 2011-10-16 00:36 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | KB0EO | 2011-10-16 00:35 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | N7RP | 2011-10-16 00:34 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | AA7DJ | 2011-10-16 00:33 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JG0SXC | 2011-10-16 00:31 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | W6LEN | 2011-10-16 00:29 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | JG3FSC | 2011-10-16 00:28 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | KW6G | 2011-10-16 00:24 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | VE7SV | 2011-10-16 00:22 | 10M | CW | 599 599 | |
9M2ZAK | BD3MV | 2011-10-16 00:21 | 10M | CW | 599 599 |