Wednesday, January 26, 2022

Menjejaki Radiosonde : IMS8AFAE1 mendarat di Bukit Aliff, Tampoi.

 

Laluan Radiosonde IMS8AFAE1
Pada 19/1/2022 yang lalu, hasil pemantauan didapati Radiosonde Paya Lebar model IMS100 telah mendarat di kawasan Bukit Aliff sekitar jam 8.59pm. Lokasi terkini yang kami dapat ialah pada 1.50974N 103.719E pada ketinggian 214m dari paras bumi dan menuju ke arah 195 darjah.

Pada mulanya kami menuju ke lokasi terakhir Radiosonde itu dikesan dan lokasinya adalah di tempat parking Jalan Aliff 3. Pada lokasi tersebut, saya masih lagi menerima signal daripada Radiosonde tersebut tetapi ianya tidak begitu stabil, malah jika dicabut antenna... ianya akan terus hilang. Berdasarkan pengalaman-pengalaman lepas, jika antenna handy dicabut dan signal lost, maka iainya memberi maksud yang Radiosonde itu bukan berada disekitar.  Jadi saya mengambil keputusan untuk ubah lokasi dan naluri saya berkata yang Radiosonde itu jatuh di seberang jalan sana.

Setelah bergerak ke atas lagi dan membuat pusingan U, saya terus belok kekiri masuk ke kawasan apartment lalu mencari parking untuk menangkap signal Radiosonde tersebut. Sebaik sahaja handy Anytone dihidupkan, signal radiosonde tersebut kuat kedengaran, kemudian saya buka pula antenna Anytone tersebut dan sekali lagi, signalnya masih kuat juga. Maka...langkah seterusnya diambil... iaitu menghidupkan raspberry pi. Setelah Raspi hidup dan perisian Auto_RX berjalan, terus terpapar lokasi terkini Radiosonde tersebut.

Objektif utama operasi sebenarnya adalah untuk mendapatkan koordinatnya sahaja. Apabila sudah dapat, maka operasi mencari akan diteruskan. Apabila lokasi sudah dapat, saya pun menarik nafas lega dan bersyukur kerana selesai. Kami lepak sebentar disana sambil layan signal yang masih memancar, pada ketika itu jam sudah menunjukkan pukul 10.45 malam dan kami pun pulang.

Kemudian selang beberapa hari kemudian, iaitu pada hari Jumaat 21/1/2022, saya kembali ke lokasi jatuhan dan sambung semula operasi mencari Radiosonde tersebut. Dengan menggunakan Waypoint Finder, saya masukkan terus koordinat yang dapat pada malam tersebut dan menuju ke lokasi.

Untuk ke lokasi jatuhan, saya terpaksa merentasi sungai dan melalui kebun kecil di belakang kilang, di dapati kebun tersebut dihuni oleh beberapa orang bangladesh dan setelah saya beritahu tujuan saya, mereka pun benarkan saya melintasi kebun tersebut, tidak sampai 10 minit, saya terus jumpa radiosonde yang berada di atas tanah betul-betul belakang saya..hahaha.


Payung terjun dan belon berada di atas pokok, saya cuba untuk mendapatkannya, tetapi ianya koyak rabak teruk akibat ditarik-tarik dan tertusuk oleh ranting pokok. Maka saya ambil keputusan untuk membiarkan saja lah, yang penting transmitter Radiosonde itu dijumpai.

Misi SAR Radiosonde Paya Lebar model IMS-100 IMS8AFAE1 selesai. Setelah selesai kami pun bergerak pulang ke Kulai dengan hati yang penuh kegembiraan. Banyak perkara yang kami pelajari dalam mengesan Radiosonde tersebut dan ianya sedikit sebanyak membantu kami dalam permainan mengejar Radiosonde ini.


                          Sampai kita berjumpa lagi dalam pemburuan belon yang seterusnya. 73.

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...