Thursday, October 17, 2013

56th World Scout JOTA 2013



19 Oktober – 20 Oktober 2013
Hutan Bandar, Bandar Putra Kulaijaya, Johor


Jamboree On The Air atau lebih dikenali sebagai JOTA adalah salah satu aktiviti tahunan yang dijalankan oleh semua ahli Pengakap dari seluruh dunia. Dalam masa lebih kurang dua hari ini, semua pengakap dari seluruh daerah, negeri dan malah seluruh dunia akan berkampung, berkhemah dan berkumpul untuk memeriahkan majlis yang hanya berlaku setahun sekali ini. Secara rutinnya, JOTA akan dilaksanakan pada setiap minggu ketiga dalam bulan Oktober pada setiap tahun.


Pada tahun lepas, iaitu pada tahun 2012, Jamboree On The Air – JOTA telah mencatat penyertaan hampir 700 000 ahli pengakap dari seluruh dunia dimana 13 500 station JOTA telah diaktifkan dan melibatkan hampir 22 500 pemegang lesen Radio Amatur dari 142 negara. Angka-angka ini menunjukkan bahawa aktiviti JOTA sangat popular dan dinanti-nantikan oleh semua ahli pengakap dari seluruh dunia. Ini adalah  kerana dengan JOTA, mereka dapat berhubung antara satu sama lain tidak kira dimana sahaja mereka berada disamping mengeratkan lagi hubungan persahabatan antara negara. 

VA3DNE Danial ex 9W2DAL

Tali persaudaraan yang terjalin ini sebenarnya tidak boleh dibeli dengan wang ringgit malah tidak boleh juga diadakan dengan sendirinya. Medium seperti gelombang radio inilah yang dapat menjadi penghubung persahabatan antara benua. Gelombang yang tidak pernah kenal erti sempadan malah ianya adalah gelombang yang menyatukan.
 
Zaki 9M2ZAK
Pada tahun ini, sebanyak 17 JOTA dari seluruh negara akan dibuka. Dimana ianya melibatkan 9 buah negeri dari semenanjung Malaysia dan Borneo. Antara station-station JOTA yang akan dibuka ialah :


Tahniah kepada semua Pengelola Station dan Station Master yang terlibat. Diharapkan agar semua aktiviti yang dirancang itu akan berjalan dengan baik sekali. Bagi penulis, saya akan terlibat sepenuhnya untuk Station JOTA Kulaijaya ( 9M4CJB ) yang akan dijalankan di Hutan Bandar, Bandar Putra, Kulaijaya, Johor. 
 
Jaya 9W2BUG
Tahniah diucapkan kepada saudara Jaya 9W2BUG kerana telah berjaya menghidupkan station JOTA Kulaijaya 2013 dengan jayanya dan tahniah juga kepada semua station JOTA organizer dari seluruh negara. Salam Pengakap dari saya dan diharapkan kita akan berjumpa lagi di udara kelak. 73 de Zaki 9M2ZAK.
 
Philip 9W2JJR

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...