Sunday, January 8, 2012

DARC contest yang kecundang...

Hari ini 8 January 2012, berlangsungnya contest yang pertama yang aku sertai bagi tahun 2012 ini. Contest kali ialah DARC contest, yang mana ianya adalah contest tahunan yang dianjurkan oleh DARC ( Deutscher Amateur-Radio-Club).

Dalam contest ini, masa yang ditetapkan hanyalah 2 jam sahaja, iaitu dari 0900 - 1059 UTC iaitu dalam pukul 5 petang hingga 7.00 petang waktu tempatan. Band yang ditetapkan pula adalah band 10m iaitu 28mhz, dimana bagi mode cw fre yang dibenarkan adalah sekitar 28.000 hingga 28.190, manakala bagi mode ssb, 28.300 hingga 28.700.

Dalam DARC contest ini, aku mengambil keputusan untuk memanggil dalam mode CW kerana ingin memberi peluang kepada rakan-rakan yang lain turut serta dalam contest ini. Bukannya apa, jika aku di cw, maka mode ssb akan ada ruang kosong dan seterusnya menambahkan lagi peserta dari negara Malaysia menyertainya. Jika aku memanggil di SSB, maka akan ada rakan-rakan yang tercari-cari fre untuk cq kerana ianya sudah diduduki. Satu pembaziran fre sebenarnya. Demi semangat Radio Amatur, apa salahnya kalau aku beri ruang kepada mereka...kerana hobi ini semua orang perlu menikmatinya.

Dalam masa 2 jam tersebut, aku menggunakan setiap saat dengan sepenuhnya. Pada minit-minit permulaan, iaitu 10-15 minit pertama, kedengaran begitu banyak sekali stesen yang memanggil, terutamanya stesen dari Australia, yang pastinya mereka menggunakan kuasa yang teramat kuat sekali. Paling kurang pun dalam 500 Watt. Kemudian terus tidak kedengaran lagi..signal skip...

Kedengaran juga stesen dari Indonesia, memanggil dengan penuh ketekunan. Tanpa jemu cq test di udara, mengharapkan cq mereka didengar di Jerman sana dan mendapat respon daripada mereka.

Tahniah kepada 9w2vvh, 9w6zam, 9w2www kerana kesabaran anda cq dan cq di magik band ini. Aku tabik dengan komitmen yang kalian pamerkan pada petang ini. Walaupun tidak mendapat contact, tetapi kesungguhan rakan-rakan sekalian menyebabkan semangat aku di Kulaijaya turut serta naik untuk terus memanggil dan memanggil sehingga ke minit yang terakhir.



Tiada istilah jemu dalam sanubari kalian, tiada istilah bosan dalam diri kalian, dan tiada erti putus asa dalam minda kalian. Syabas diucapkan.

Dalam penuh cabaran ini, sebenarnya jika mendapat satu contact pun ianya amat-amat bermakna sekali kerana nilai contact yang berjaya dibuat itu dapat mengubat hati yang jerih menunggu selama 2 jam. Rasanya bukan 1 contact, malah jika ada stesen dari Jerman yang mengatakan QRZ ? QRZ? 9w2 / 9m2 again..again? pun sudah cukup bermakna. Dan begitu bermakna sekali....

Apapun aku sentiasa mencuba dan terus mencuba dalam contest - contest yang akan datang kerana jiwa aku disini....

Dalam hujung minggu ini iaitu hari sabtu dan ahad, aku sempat juga dxing di 10 meter band iaitu pada 7 Januari 2012 dan pada pagi tadi di band 20m dan 15m.



Pagi tadi 8 Januari 2012, aku dapati band 10m kurang cantik, signal noise agak tinggi sekitar S4 - S5, manakala band 15m pula senyap, S0-S1, begitu jugak dengan band 20m.

Maka kesempatan ini aku gunakan sepenuhnya dan hasilnya aku mendapat 21 contact dari sekitar Asia, semestinya contact dari Jepun yang mendahului kerana kita sedia maklum yang negara Jepun ini, ramai pengamal radio amateur...maka tidak hairanlah jika set HF kita pun dibuat disana....hasil pagi tadi,

BY-1, HL-1, JA-14, K-1, OK-1,UA9-1,VK-1,VR-1

7 Januari 2012, Seawal jam 7.00 pagi, aku monitor di band. pada mulanya aku moni di 20m, ada juga aktiviti tetapi kurang cantik kondisi bandnya, maka aku beralih ke 10m. kedengaran band senyap walaupun pada mulanya agak bising dan crispy audionya. Aku tetap moni di 10m, moni di fre 28200, dengan harapan akan kedengaran beacon dari japan, selepas sejam menunggu dihadapan radio sambil melayan nescafe panas, penantian aku berbaloi. kedengaran beacon dari japan begitu kuat sekali, 599 dan masa pula tepat jam 8.00 pagi iaitu 00.00 UTC. Maka tanpa membuang masa aku terus cq, dan hasilnya adalah 25 station dan kebanyakkannya stesen dari negara Amerika Utara dan Japan, Kepualauan Hawai satu dan Australia 1.
JA-9, K-13, KH6-2, VK-1




73, de 9m2zak

Warning from apt-key: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg)

  This worked for me... Code:  Select all sudo cp /etc/apt/trusted.gpg /etc/apt/trusted.gpg.d