Tuesday, January 17, 2012

QRP : 5 watt on 40m band



Pesawat : Yaesu FT 77
Kuasa Pemancaran : 5 watt
Antenna : G5RV Junior
Band: 40 meter
Fre : 7016
Mode : CW

Petang tadi, iaitu sekitar jam 6.00 petang. Band 40m membuka dengan cantik. Kedengaran amat senyap sekali iaitu sekitar S0 - S1 signal noisenya. Ini membawa petanda bahawa pada petang ini sesuai sekali untuk operasi QRP.

Pada mulanya, kuasa 2 watt digunakan. Tetapi apabila aku cuba untuk menangkap BU2AQ, ianya amat sukar sekali. Maka kuasa pemancaran dinaikkan kepada 5 watt pula. Hanya sekali saja callsign aku dihulur, terus aku mendapat sentapannya. Syukur alhamdullilah, signal report yang diterima amat baik sekali iaitu 599. Cantik band petang ni.

Selepas berjaya dengan stesen dari Taipei, Taiwan ini. Operasi QRP aku diteruskan, kali ini stesen dari Japan pula masuk, iaitu JJ1KZZ. JJ1KZZ pun dalam mode QRP dan kuasa pemancarannya adalah 5 watt juga. Tetapi signal yang aku terima daripadanya adalah sekitar 559 tidaklah begitu kuat tetapi masih boleh dibaca dengan baik.

JR2UBS pula masuk, amat kuat sekali pancarannya. 10 db diterima. Kuasa pemancarannya hanya 80 watt. Selang 11 minit iaitu pada 1051 utc, YC0BNX pulak muncul. signalnya amat kuat sekali. YC0NBX pun dalam mode QRP, 599 diterima di Kulaijaya. Menerusi QRZ.com dapat diketahui bahawa beliau juga adalah peminat QRP. Tahniah OM CAHYO. Semoga kita ketemu lagi...

Selepas itu, JA8WKE dan JA3KBS pula masuk dan semestinya signal yang diterima adalah 599. Itulah kuasa QRP...itulah keunikkan QRP... hanya dengan 5 watt kita dapat meneroka alam ini...hanya 5 watt kita dapat menjalinkan hubungan persahabatan antara benua dan hanya 5 watt jugalah kita dapat menyatukan pelbagai bangsa dan agama dibawah bumbung Radio Amatur ini.

73 de 9m2zak

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...