Saturday, March 11, 2023

Menguji antenna Yaesu ATAS 120a bersama Yaesu FT-891

 

Malam ini saya luangkan masa untuk menguji antenna ATAS-120a bersama dengan Yaesu FT-891. Objektif ujikaji ini ialah untuk melihat keberkesanan ATAS-120 seperti yang di war-war di youtube, Facebook dan media sosial yang lain mengenai keupayaan ATAS-120 ini.

Yaesu FT-891
seperti yang kita sedia maklum, ATAS-120 ini adalah yang cover banyak band. Band-band tersebut ialah 40m-20m-15m-10m-6m-2m-70cm. Namun pada posting ini saya akan buat pada band 40m-20m-15m-12m-10m. Boleh dikatakan buat pada band yang biasa digunakanlah.


Jadi untuk menambahkan lagi kesukaran dan kita susahkan lagi ATAS-120 ini untuk tune, maka saya test hanya dari dalam rumah sahaja dan menggunakan satu sahaja wire counterpoise. sila lihat video di bawah.




3 klip buaya ditap pada sehelai wire hijau (20kaki) dan wire tersebut dilepaskan memanjang. Oleh kerana dalam rumah, saya lepaskan saja ke bawah. Hasilnya adalah seperti video di bawah.

test dalam shack

test dalam kereta

Hasilnya memang terbaik. Ianya terbukti dapat tune pada semua band tersebut. ATAS-120 memang boleh dipercayai dan sesuai dipasang pada kereta anda. ATAS-120 ini masih banyak lagi dipasaran. Tiada masalah. Kesimpulan yang dapat saya simpulkan disini ialah ATAS-120a boleh dijadikan antenna HF mobile utama anda. 73 dari saya 9M2ZAK.

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...