Thursday, January 16, 2014

Respect the QRP frequency

Maha Suci Allah dan dengan puji-pujian kepadaNya sebanyak bilangan makhlukNya dan keredhaan diriNya, Dan beratnya timbangan arasy-Nya dan sebanyak dakwat kalimat-kalimatnya....pada tepat jam 2.35 pagi waktu tempatan, kawan dikejutkan dengan deringan Email Alert dari telefon bimbit kawan. Rupa-rupanya kawan telah menerima email dari Gianfranco, IK0ZME. Beliau telah meluluskan dan menerima permohonan kawan.

Gianfranco, IK0ZME telah mengajak kita untuk turut serta dalam kempen yang beliau anjurkan iaitu Respect the QRP frequency. Saudara dan saudara sekalian juga boleh menyertainya dengan hanya mengisi beberapa butiran dalam borang yang disediakan. Hanya perlu klik pada laman web ini ( http://qrprespect.jimdo.com/award-request/) dan ikuti segala arahannya. Kawan pasti permohonan saudara akan diluluskan oleh beliau. Saudara dan saudara juga boleh singgah sebentar ke laman facebook mereka iaitu https://www.facebook.com/qrprespect untuk menikmati pelbagai info yang terkini mengenai aktiviti yang mereka lakukan.

Bila diamati dengan penuh teliti, kempen yang mereka anjurkan ini ada kebenarannya. Perkara pokok yang mereka perjuangan itu ada betulnya. Kita tidak perlu pergi jauh, jika saudara dan saudari ingin mengetahui dan mendengar sendiri kebenarannya. Sila pusingkan tombol VFO anda dan pergi ke 7030mhz atau 7040mhz atau 7090mhz. Kawan pasti akan dengar QRM daripada mereka yang tidak memahami kedudukan frequency ini.
Ruang untuk peminat dan penggemar QRP telah dinafikan pada frequency tersebut sedangkan ianya dikhaskan untuk penggiat kuasa bateri 3Volt atau 9Volts. Jika frequency ini diduduki oleh penggiat 100 watt dan ke atas (selalunya lebih), bagaimana geng-geng QRP ini dapat menguji peralatan mereka? Bagaimana geng-geng QRP ini dapat mengetahui sejauh mana pancaran mereka? Jika transmisi mereka ditelan atau ditindih oleh kaki-kaki besar ini. Perkara ini juga kadangkala berlaku pada frequency-frequency yang lain. Cuma ianya lebih ketara apabila adanya contest, terutama sekali jika ada contest-contest yang besar. Habis semua frequency dilanggarnya. Hilang habis segala etika apabila kepentingan diri diutamakan.

Ketetapan telah diputuskan...ruang untuk mereka juga telah direncanakan. Jadi silalah ikut dan patuhi segala panduan dan peraturan. Daripada kekalutan...maka terciptalah peraturan, daripada peraturan juga terciptalah kekalutan. Please respect the QRP frequency. 73 de Zaki.

p/s :- terima kasih diucapkan kepada Dr Mohd Noh Karsiti 9W2MNW kerana sudi memberi kebenaran untuk beraksi dengan KX3 beliau dan tidak lupa juga kepada saudara Phang Chew Foung 9W2VXP kerana memberi inspirasi-idea dan link sehingga bertemunya kawan dengan kempen ini. Sebenarnya sudah lama kawan mencari gerakan sebegini. Akhirnya ketemu juga. Terima kasih kawan ucapkan. :)

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...