Saturday, December 8, 2012

Home Brew Antenna: Improving TV reception

Pagi tadi semasa sedang khusyuk mengemas rumah, tiba - tiba tersepak sesuatu disebalik timbunan kain-kain didalam stor, rupa - rupanya ada sebuah tv tersorok kat sini, lantas kawan pun bertanya kepada ibunda, TV ini pasai mak? oooohhh..TV tu kena kilat...lama dah..bulan Julai hari tu kena...jawab Ibunda...ooo..hehe...lantas kawan pun memulakan operasi...selepas dua jam...TV itu pun pulih seperti sediakala...mujur kawan membawa pulang segala toolbox permainan kawan....selepas itu kawan pun ingin memasangnya sebab lama dah tak tengok TV siam...La...tak dak antenna rupanya....tanya mak lagi....

Antenna mana Mak? mana ada dah..habis hancuq kena kilat...oooo..baru teringat...rupanya antenna TV Coax 75 ohm habis hanguih...syukur semuanya selamat....Maka selepas ini, projek antenna pulak...


Sekali pandang sahaja.... saya tahu...saudara dan saudari secara automatiknya tahu yang gambar diatas adalah gambar antenna TV yang biasa terdapat di Pasaraya dan kedai elektronik. Harganya pula, boleh dikatakan murah jugak, hanya RM 5.90. Manakala prestasinya pulak, tidak sama dengan nilainya iaitu 59, bagi mereka yang pernah menggunakannya pasti tahu kemampuannya. Gambar tidaklah beberapa bagus manakala kualiti audionya agak memuaskan.

Sehubungan dengan itu, kawan bercadang ingin melakukan satu eksperiment berdasarkan dengan sedikit kefahaman mengenai antenna. Setelah meneliti cara pemasangan antenna ini dari dalamnya, barulah kawan mengerti, pengilang atau pengeluar antenna ini menggunakan konsep loop dalam menghasilkannya. Kabel 300ohm itu disambungkan pada setiap loop tersebut.. dan antenna ini bersifat directional..kita perlu mengubah kedudukannya untuk mendapat signal yang baik.

Sehubungan dengan itu, terlintas dihati kawan untuk menghasilkan sebuah antenna tv yang tidak directional, bermakna tidak perlu memusing-musing ke sana ke mari mencari signal yang berkualiti dan audio yang jelas dan kuat. Apa kata kalau semua loop tu disambungkan ke semuanya, dimana batang loop itu cover di semua penjuru...hmm...belum cuba belum tahu....bila dah cuba baru tahu.....

 selepas disambung semuanya...beginilah jadinya. Nampak macam bunga pun ada juga...ditengah-tengahnya itu kawan menggunakan satu bongkah kayu kira - kira 2 inci panjangnya. Tujuan bongkah kayu itu adalah sebagai insulator supaya mereka tidak bersentuhan. Setiap batang loop itu kawan sambungkan sesama mereka dalam 45 darjah.

ini adalah projek eksperiment...pada mulanya kawan sambung dua loop itu dalam sebaris, tetapi hasilnya tidak seberapa sangat. gambar masih lagi penuh dengan QRM..banyak bintik - bintik. Seharian kawan dok memikirkan masalah bad reception TV ini...kemudian secara tiba-tiba sahaja muncul idea ini...iaitu semasa dok layan teh Lipton panas...

Kelihatan...macam bunga pun ada...hmm...kawan namakan antenna ini adalah Antenna Bunga...selepas itu, masa untuknya beraksi pula...syukur ke hadrat Ilahi, penerimaannya meningkat sedikit serta kualiti audio semakin bagus...Low Noise...baru teringat...konsepnya loop...jadi ciri - ciri loop antenna ada padanya...

hasilnya..amat mengagumkan..sekarang kawan tidak perlu lagi memusing-musing atau berpusing lagi untuk mendapatkan signal TV. Siap ada bonus lagi...kualiti audionya jugak meningkat...agak terang dan jelas berbanding sebelumnya...selepas ini, kawan akan pasang ditempat  yang lebih tinggi lagi untuk mendapatkan siaran tv dari Thailand...
Anda pun boleh mencubanya...senang bukan...walaupun rumah anda sudah pun ada astro, tetapi tidak salah untuk mencubanya...saya ingatkan kalian disini, astro tidak boleh dapat dengan antenna bunga ini...hehe

                                   SELAMAT MENCUBA AND HAPPY HOME BREWING
                                                                      73 de 9m2zak

7 comments:

zaiham 9W2DYA / 113MB290 said...


Tahniah satu percubaan yg sangat menarik

Romeo Oscar Lima said...

berapa SWR antena ni om Zaki..hehe :)

Zaki Bin Din said...

terima kasih...hobi...

Zaki Bin Din said...

SWR...hehe...allah saja yang tahu...hehe

9w2ahu said...

mmg sempoi lah...
slalu antenna nih klu satunya,
mcm ayat cikgu "kena pusing2x"..
klu mcm nih terus kutip habis rx nya

Zaki Bin Din said...

sempoi...mmg sempoi....kawan sampai la ni tak caya yg kawn buat projek nig...idea dtg spontan...

9W2-SAX said...

Tahniah..baru betul dinamakan pengendali radio amatur...:)

Menerima 10 YB0X-1 aprs packet

1:Fm YB0X-1 To APOT21 Via SGATE [09:06:31R] [+++] > 0C Celebrating 2 Years Anniversary LAPAN-A2/IO 86 Sat 1:Fm YB0X-1 To APOT21 V...