Monday, February 7, 2011

5 watt qrp qso...

Hari ini amat bermakna sekali bagi aku. Ini adalah kerana setelah seharian bergelumang dengan pen dan kertas, aku melepaskan semua tekanan itu di cw key besi aku. Apa yang menariknya, kali ini aku bekerja hanya dengan 5 watt sahaja.



Pada mulanya, aku dengar satu stesen dari Thailand, E21ejc sedang cq di 7004, kedengaran signalnya begitu cantik sekali...tiada qrm...tidak over modulate...solid....tidak splatter ke frekunsi sebelah...hanya terbabas sekitar 2-3 khz sahaja. Manakala kalau stesen-stesen yang lain sampai terbabas sehingga 10-15 khz. Confirm...dia sedang qrp...tapi berapa watt aku pun tak pasti...



Pada malam tadi, band 40m membuka dengan cantik sekali, tak tahulah kalau tempat lain sebab di qth aku signal noise sekitar s0-s1...cantik bukan? Jadi tak hairanlah kalau rakan kita dari negara gajah ini boleh qrp. Jadi aku pun hulur dengan 5 watt... terus dia reply...secara automatik dia reply...ini bermakna dia dapat copy signal aku dengan baik. Dibawah ini sedikit qso yang dicatit dari buku cw qso book aku...


9m2zak cw qso

9m2zak de e21ejc ge om ur rst 5nn 599 bk / rrr ge om tu fer rpt ur rst 5nn 599 bk rr ok cpy all om, op op kob kob qth qth bangkok bangkok kn / rr tu dr kob, op op zaki zaki qth johor johor rr my pwr 5 watt 5 watt hw cpy? / rr fb cpy fb cpy dr kob my pwr 5 wtt 5wtt bk rr tu fb info dr zaki my ant pro67-c 7 el trap beam hw?/rr tu dr kob my ant 6 ele tribander yagi bk bk bk rrr tu dr zaki fer fb qso on 40m hpe to cuagn = 9m2zak de e21ejc 73 gl gdx tusk e e / rr e21ejc de 9m2zak 73 gl tusk e e

Kepuasan jelas terpancar dari cahaya muka aku ni..hehe...tersenyum sendiri aku malam tadi...qrp...sebenarnya malam tadi adalah stesen qrp pertama aku pada tahun 2011 ini. Itu yang membuatkan aku teruja sangat tu...thank you vy much dr Kob E21EJC....
ok jumpa dan jumpa lagi...73 de 9m2zak

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...