Thursday, March 21, 2019

GRE PSR-600/Radio Shack Pro-197/Whistler WS1065 programing cable

Ianya berfungsi dengan baik. Saya boleh update DSP firmware dan juga program melalui komputer. Asalnya programing cable ini memang ada dijual. Tetapi harganya agak mahal bagi kita rakyat Malaysia. Iaitu kira-kira USD 26 daripada Amazon. Maka hasrat tersebut terpaksa dilupakan.

Tetapi setelah meneliti cable tersebut, nampak gayanya macam boleh buat sendiri. Jadi saya mencubanya dengan menggunakan  USB to TTL Modul. Oleh kerana ianya hanya guna 3 wayar sahaja, dan satu wayar confirm pada GND. maka urusan meneka kedudukan dua lagi wayar itu akan jadi lebih mudahlah. Maka selepas dua kali percubaan. Akhirnya scanner GRE PSR-600 saya berjaya dibaca oleh komputer. Jadi saya boleh upgrade DSP dan juga pelbagai fungsi seperti programing freq dan macam-macam lagi.




Kini pengurusan PSR-600 menjadi semakin mudah. Sebelum ini agak sukar kerana perlu tekan banyak button itu dan ini padanya. Sekarang semua itu tidak perlu lagi. Urusan pemantaun menjadi semakin lancar. 73 Zaki. 


Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...