Tuesday, October 7, 2014

3 element 6 meter band yagi

Semuanya bermula daripada Whatsapp. Apabila kawan terbaca dan terlihat post dari ADC. Kawan baru teringat akan projek 5 element 10m mono band yagi....

Sebenarnya projek ini kawan mulakan pada awal tahun yang lalu, iaitu sekitar bulan Januari, tetapi oleh kerana kekangan masa dan dihujani oleh pelbagai tugasan pada ketika itu. Projek 5 element ini terpaksa kawan tangguhkan dahulu kerana pada setiap hujung minggu, ada sahaja tugasan yang mendatang. Maka urusan hobi ini ditangguhkan dahulu, urusan periuk nasi diberi keutamaan dahulu.

Faktor utama mengapa kawan terlupa akan monoband yagi ini adalah kerana kawan sudah pun ada yagi yang lain. Jadi kekurangan pada band 10m ini tidaklah terasa sangat, tidak terasa sehinggakan terlupa akan adanya projek yang lain yang masih tersorok disebalik bumbung jubin warna merah.

segalanya sudah sedia
Maka pada petang semalam, iaitu sekitar jam 2 petang. Kawan menurunkan semua element yang ada. Setelah diperiksa dengan teliti semua element tersebut. Didapati keadaannya masih lagi cantik dan utuh, walaupun selama 10 bulan ini, berhujan dan berpanas. Kondisinya masih mantap.

Sambil melayan kretek gudang garam, tiba-tiba terlintas idea dibenak kawan untuk menghasilkan sebuah antenna lain...

"kenapa perlu hasilkan yagi 10m lagi, kan aku sudah ada tribander, membazir pula rasanya ...apa kata kalau aku hasilkan yagi untuk band 6m pulak, lagipun pada band ini aku masih belum ada yagi lagi, delta loop dan dipole sudah dicuba. Yagi belum lagi...."

Radio amatur ini adalah hobi yang penuh dengan aktiviti eksperiment. Maka keputusan drastik ini kawan ambil untuk ber-eksperiment pula dengan 3 element. Jadi sebelum operasi dimulakan, segala kelengkapan dan keperluan perlu disemak dahulu. Cantik...semuanya sudah ada. Apa yang kawan perlukan hanyalah mengubah kedudukan element dan mengukur semula panjang element. 

Langkah pertama, kawan mesti mendapatkan ukuran. Jadi kawan meminta bantuan rakan-rakan di media sosial untuk berkongsi ukuran yagi 6 meter jika mereka ada. Terima kasih diucapkan kepada saudara Aimil iaitu pemegang callsign 9M2AUR kerana sudi memberikan diagram antenna yagi. Beliau (Aimil) telah mencadangkan kepada kepada kawan agar menghasilkan 4 element yagi. Namun apabila kawan mengukur panjang boom yagi 4 element tersebut, kawan terpaksa melupakannya kerana boom kawan tidak cukup panjang.

Sebenarnya dulu ada, tetapi boom tersebut kawan jadikan pole untuk tribander yagi dimana tribander tersebut kawan naikkan lagi ketinggiannya.  Kali ini, 12 kaki dari bumbung rumah. Ketinggian rumah 20 kaki, ketinggian bumbung 10 kaki, dan ketinggian pole pulak 12 kaki. Ini bermakna tribander tersebut berada pada ketinggian 20+12+10 = 42 kaki. 42 kaki dari tanah. Oklah tu.

Selepas meluangkan masa selama 45 minit di google. Kawan akhirnya terjumpa jugak ukuran yagi 3 element tersebut. Selepas mencatat semua butirannya, kawan terus bergegas ke bawah untuk menyambung kembali urusan pengukurannya. Masa yang diambil tidaklah lama. Kawan berjaya siapkan sebuah yagi dalam masa tidak sampai 30 minit, 30 minit kerana kawan hanya ubah kedudukan element dan ikat serta memotong sedikit boom mengikut ukuran yang didapati. 

Jika rakan-rakan ingin menghasilkannya, dibawah ini kawan sertakan gambarajahnya.


Yagi ini menggunakan balun 1:1, jika rakan-rakan sekalian tidak mempunyai balun, rakan rakan juga boleh buat sendiri dengan mendapatkan diagram dari internet. Mudah sahaja, hanya google dan download sahaja. Setiap element adalah insulate kerana ianya adalah jenis dipole. Konsep asasnya adalah sebuah dipole, cuma ditambah reflektor dan direktor untuk dijadikan sebagai yagi.

siap sudah...
Pada bahagian Driven, jangan lupa untuk menggunakan skru stainless steel atau pun skru copper untk mengelakkannya dari teroksida. Berdasarkan kepada pengalaman-pengalaman yang lepas, jika kita menggunakan skru biasa, lama kelamaan ianya akan berkarat dan prestasi juga akan menjadi semakin menurun. Maka satu kerja lagi perlu dilakukan, iaitu menurunkan kembali antenna dan servis semula. Sebab itulah jika kita membeli  yagi yang dijual secara komersial, mereka para pengeluar menggunakan bahan dari stainless steel demi menjaga kualiti produk mereka.

stainless steel skru untuk direct feeding

Kawan menggunakan boom jenis bulat kerana pole ini mudah didapati di kawasan kawan. Jika anda ingin menggunakan boom jenis square pun tidak ada masalah kerana fungsinya adalah untuk memegang sahaja. Yang penting ianya mesti insulate. sebelum kawan menaikkan ant ini, kawan berkali-kali memeriksa semua ikatan skru dan hose clam[ agar tidak ada yang terlepas pandang, sebab apabila ianya sudah naik. Proses baikpulih akan menjadi semakin sukar dan mengambil masa kerana kedudukannya jauh di atas sana. Jadi segala langkah pencegahan perlu diambil dan dititikberatkan.

sudah naik atas
Proses pemasangan ini kawan lakukan dengan seorang diri sahaja. Yagi tersebut kawan naikkan dengan menyandar dahulu pada dinding rumah kemudian kawan cangkuk dari atas bumbung dengan pencangkuk yang telah diubahsuai. Manakala pole-nya pula kawan gunakan pole 5 kaki sahaja. Dengan menggunakan braket antenna TV, kawan masukkan pole tadi ke dalamnya dan diikat dengan 4 guide wayar yang berwarna hijau. Maka siap sudahlah projek kawan pada hari ini. 3 element 6 meter band yagi.

hanya gunakan braket Y tv ant
Setelah selesai urusan pemasangan, kawan terus menjalankan test ke atasnya. Syukur, ianya berfungsi dengan baik. Bacaan SWR 1:1 pada freq 50110mhz. dan membawa sehingga ke 50250mhz. All the way SWR 1:1. Maka malam tadi kawan ke udara bersamanya. Hasilnya... yagi ini dapat memintas signal dari Darwin, Australia. Pertama kali kawan dapat contact dengan Australia pada band 6 meter. Syabas kawan ucapkan kepada diri sendiri. Dibawah ini adalah video contact tersebut.


Dapat contact dengan VK8RR dari Darwin Australia, sejurus selepas siap pemasangan antenna.

73 de Zaki 9m2zak

No comments:

Menerima aprs packet daripada YD0NXX-1 dari Jakarta melalui satellite LAPAN-A3 IO86

1:Fm YD0NXX-1 To APOT30 Via WIDE2-1,YB0X-1*,ARISS [18:24:22R] [+++] !/Q\rciLs`` st49C iGate di Jakarta - OI33JR 1:Fm YB0X-1 To APOT21 V...