Monday, July 21, 2014

CW : Gaining skill and error

video

Jika diteliti video di atas, kawan masih lemah dalam RX, dimana kawan perlu request dua tiga kali untuk ulang semula callsign yang masuk Malah ada yang tercicir juga. Simulasi ini bagus untuk kita memperbaiki kemahiran RX kita sebelum keluar bertanding dalam contest yang selalunya ada pada setiap hujung minggu.

Antara huruf yang selalu menjadi masalah adalah huruf O, dalam kes K8OM, pada mulanya kawan rasa macam dengar MM, tetapi apabila diminta ulang, rupanya ianya huruf O, yang mana callsignnya ialah K8OM. Dalam kes ini, apabila huruf O dan M dihantar pada gap yang rapat sekali. Kita akan kedengaran seperti MM kerana DAH yang pertama itu seolah-olah hilang dan hanya dapat tangkap DAH yang kedua dan seterusnya sahaja. Disini apa yang kawan sedar adalah fokus 100% perlu diberikan kepada untuk kita tangkap secara keseluruhannya.

Dalam kes N8XX, sebenarnya apabila diulang beberapa kali. Rupa-rupanya callsign tersebut adalah N8BV, tetapi pada ketika itu kawan rasa macam XX, ini adalah kerana kelemahan kawan apabila tiada spacing, rasanya N8BV ini menghantar pada kelajuan 48-50wpm dan tiada spacing langsung. Jadi ianya agak sukar sedikit bagi kawan untuk menangkapnya. Jesteru itu, latihan mendengar perlu digiatkan lagi.

Selalunya, jika stesen dari negara Jepun masuk. Kawan tidak akan mengalami masalah untuk copy. Ini adalah kerana, disiplin mereka serta kualiti penghantaran mereka. Kebanyakkan stesen Jepun akan datang dengan rythm dan lengkok yang cantik sekali. Tambahan pula, spacing antara huruf dan nombor pulak agak baik dan tidak terlalu rapat dan tidak terlalu jauh. Hasilnya... satu signal yang berkualiti dan secara tidak langsung memudahkan kita untuk menerimanya. Sebab itu stesen Jepun kawan akan pick-up dulu panggilan mereka sebab kualiti yang ada pada penghantaran CW mereka.

K8LOV dan W0BH juga amat baik penghantaran CW mereka. Baik dari segi spacing dan tempo penghantaran. Hasilnya, kita akan selesa dalam menerima kunjungan callsign mereka. Dalam CW ini, kualiti penghantaran menjadi nombor satu berbanding dengan kelajuan. Kualiti penghantaran ini bermaksud jarak spacing dan rythm yang elok. apabila kedua-dua ini digabungkan. Maka, sudah pasti orang akan selesa menerimanya. Jika kita ingin pergi dengan laju sekalipun, kedua-dua element tersebut perlu dititikberatkan agar orang dapat menerima dengan selesa.

video

Bagaimana pula jika berlaku pile-up? 
Pada pandangan kawan, fokus yang tinggi amat diperlukan. Ketahanan mental juga perlu dan kemahiran mendengar pada tone tertentu amat diperlukan. Apa yang kawan perhatikan, apabila dua atau tiga callsign masuk secara serentak, mental dan telinga kita perlu bersedia untuk memilih satu callsign. Wujudkan target callsign dahulu. Tangkap Prefix dahulu, kemudian cuba dengar dan asingkan dalam minda kita Prefix yang lain-lain tu. Cuba dengar hanya callsign target kita sahaja. Dalam kes ini, fokus perlu jitu dan kemahiran mendengar pada tone tertentu perlu ada untuk mengatasinya. Jika tidak, kita hanya akan kedengaran seperti dalam ZOO sahaja.

Selamat Mencuba dan Good Luck In Your DX, de Zaki 9M2ZAK 73

No comments:

YB0X-1 APRS Packet : 24 July 2017

Hari aku hanya dapat satu packet sahaja daripada satellite lapan-A3 (IO-86) satellite. Ada sedikit peningkatan dan kekerapan, tidak meng...