Wednesday, October 31, 2018

Kenwood TS-2000 : Ceramic Fiter Replacement part #1

Toko Ceramic Filter dalam bulatan merah
Pada mulanya saya ingatkan keadaan band dan juga sumber dari persekitaran, iaitu bunyi crackling dan qrm tinggi keluar dari speaker. Tetapi apabila antenna tidak disambung dan radio dihidupkan, crackling noise tersebut masih ada. Selain itu, volume radio jugak kekadang naik dan juga kekadang turun dan adakalanya ianya akan naik dengan sendirinya dan adakalanya ia akan turun dengan sendirinya. Setelah membuat penyelidikan di google, rupanya masalah ini adalah biasa bagi radio kenwood dan juga yaesu, terutama model FT857 dan juga FT897.


Masalah pada TOKO Ceramic. Simptomnya sama seperti apa yang radio TS-2000 saya alami. Simptom ini akan terjadi pada radio-radio yang sudah berumur dan lama. TS-2000 saya sebenarnya sudah 11 tahun bersama dengan saya. Banyak perkara yang manis dan pahit telah kami lalui bersama. Oleh itu, saya bernekad tidak akan membiarkan TS-2000 ini menanggung kesakitan ini lagi, saya akan berusaha untuk merawatnya.  



Bersambung...... 73 Zaki.

How to run rtl-sdr over tcp with dsdplus fastlane

step 1 : build your own raspberry pi vpn server wget https://git.io/vpn -O openvpn-install.sh chmod +x openvpn-install.sh sudo apt update &a...