Sunday, June 12, 2016

Mohd Rizal 9M2RDX Silent Key : Perginya seorang pejuang...

Silent Key 9M2RDX #2 from left

Hari ini, Ahad 12 Jun 2016 pada pukul 11:05 pm dunia radio amatur tanahair telah digemparkan dengan berita kematian sahabat kita iaitu allahyarham Mohd Rizal bin Mahmud iaitu 9M2RDX yang telah menghembuskan nafasnya yang terakhir disamping keluarga dan sahabat-sahabat allahyarham di Hospital Kuala Lumpur. Kehilangan dan pemergiannya itu amat terasa sekali oleh kita warga radio amatur Malaysia kerana allahyarham Rizal ini amat aktif dan selalu menyokong setiap apa jua aktiviti yang berkaitan dengan radio amatur mahupun di dalam negara ataupun di luar negara sekalipun. Allahyarham pasti akan turut serta menyumbangkan bakti dan pengalaman beliau kepada warga radio amatur. Sikap tidak lokek dengan ilmu radio ini begitu amat di hargai dan disanjung tinggi.


Kawan begitu terasa sekali dengan pemergian allahyarham kerana allahyarham-lah yang sebenarnya menjadikan kawan sehingga sampai ke tahap ini. Kawan masih ingat lagi semasa kawan baru berjinak-jinak dengan dunia HF. Pada masa itu kami masih lagi 9W2, iaitu pada sekitar tahun 2006. Allahyarham aktif menulis blog mengenai aktiviti beliau di band 10m. Allahyarham banyak mengajar kawan mengenai band 10m dan juga mengenai dunia HF. Beliau tidak lokek untuk menjawab segala persoalan yang kawan selalu persoalkan memandangkan kawan pada masa itu masih mentah lagi dalam dunia HF ini. Hasil tunjuk ajar beliaulah yang menyebabkan kawan terus aktif dalam dunia HF. Allahyarham menjadi sumber inspirasi kepada kawan untuk terus maju dalam bidang ini. Beliaulah antara pengiat utama aktiviti dxing pada band 10m sekitar tahun 2006 - 2007 sehinggakan semua rakan-rakan yang aktif pada band 10m pada masa itu sudah pun berjaya melangkah ke kelas A, iaitu 9M2. Semuanya adalah kerana semangat dan dedikasi yang telah ditonjolkan oleh allahyarham. Rasanya jika allahyarham tidak menulis blog mengenai aktiviti di 10m band, mungkin tidak wujud 9M2ZAK rasanya.


Setiap minggu, iaitu pada hari khamis dan juga pada pagi Ahad. Jika ada kelapangan, allahyarham akan menjalankan Malaysian 40m net malah beliaulah juga yang akan volunteer jika tiada sesiapa yang akan handle 40m dan menjadi Net Controller Station. Panggilan CQ CQ yang mendayu - dayu itu akan terus berkumandang ke seluruh dunia memanggil dengan tanpa jemu setiap station untuk check-in dalam 40m net yang dikendalikan oleh beliau. Sungguh sabar dan ikhlas allahyarham dalam menjadi NCS dengan tanpa mengharapkan apa-apa imbuhan ataupun sumbangan demi menghidupkan aktiviti radio amatur ini. Malah beliau juga ada menulis skrip untuk rakan-rakan baru yang ingin menjadi NCS. Sungguh murni hasrat allahyarham demi radio amatur tanahair.


Selain daripada Radio Scouting dan Malaysian 40m Net, allahyarham juga adalah seorang contester dalam Radio Sport dan juga menjadi ahli keluarga dalam pasukan contest 9M2M ( dulu 9M2SM ). Malah semasa kami bertanding dalam contest CQWW CW 2013 beberapa tahun yang lepas, dengan bantuan dan pengalaman allahyarham kami telah mencipta sejarah dalam dunia radio amatur Malaysia kerana telah memenangi plaque dalam kategori Multi Operator Single Transmitter dalam mode CW. Callsign allahyarham 9M2RDX juga tercatat pada plaque tersebut dan terus diabadikan disitu. Sekurang-kurangnya kenangan bersama allahyarham dapat diabadikan dan menjadi kenangan pada kami keluarga 9M2M. Ara Boys Contest Team yang berpusat di Arau, Perlis. Kehilangan beliau amatlah terasa sekali.


Semoga roh allahyarham Mohd Rizal dicucuri rahmat dan aman serta tenteram disana. Ilmu yang dicurahkan oleh allahyarham akan terus kami manfaatkannya demi pembangunan Radio Amatur Malaysia. Kami warga radio amatur Malaysia akan meneruskan lagi perjuangan allahyarham dalam bidang ini demi menyambung cita-cita allahyarham untuk terus memajukan dan mengembangkan bidang ini seluasnya. Kepada keluarga allahyarham, kami amat berharap agar puan tabah dan menerima ujian ini seadanya. Sesungguhnya, memang getir sekali ujian yang diberikan kepada puan, namun percayalah... setiap yang berlaku itu pasti ada hikmahnya. Itu janji ALLAH SWT. Jadi kita perlu redha akan setiap ketentuan yang telah diberikan olehNYA.

                                                       Palas dirajut menjadi ketupat
                                                       Enak dimakan bersama rendang
                                                       Amal yang baik tentulah diingat
                                                       Budi yang baik pastilah dikenang


Mohd Rizal bin Mahmud
Silent Key
12 June 2016


AL FATIHAH

From the http://www.arnewsline.org/

GRIEF FOR MOHD RIZAL MAHMUD, 9M2RDX, SILENT KEY

STEPHEN: Hams in Malaysia associate the callsign 9M2RDX with a top DXer, a mentor, a friend. This month, however, he became a Silent Key. Here's Newsline's Jason Daniels, VK2LAW, with more.


JASON's REPORT: Members of the Malaysian Amateur Radio Transmitters Society are grieving the loss of Mohd Rizal Mahmud, 9M2RDX, who became a Silent Key on the 12th of June in a Malaysian hospital. The award-winning DXer was a noted contester and beloved Elmer who was also active in Scouting. Since becoming licensed in 2006, he filled his life with amateur-radio activities.

His friend, Piju 9M2PJU, who notified Amateur Radio Newsline of Rizal's death, described him as QUOTE "a great man, down to earth, humble. A motivated and dedicated QSL manager. Also a Scout leader. A great motivator [who] used to hold ham radio introduction classes and [was] involved in emergency communications. He helped his local ham radio community and also our national ham radio club." 

A hospital medical assistant by profession, he was described by his friend Piju as a "kind and helpful guy." As seen on his profile page on QRZ, he was also unfliching in his love of amateur radio. The very bottom of his biography page displays this sentiment: "Life is simple. Eat. Sleep. DX." 

For Amateur Radio Newsline, I'm Jason Daniels, VK2LAW. 

Warning from apt-key: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg)

  This worked for me... Code:  Select all sudo cp /etc/apt/trusted.gpg /etc/apt/trusted.gpg.d