Tuesday, August 25, 2015

ICOM IC-2300 : Si kecil bersuara lantang...

atas IC-2300 dan di bawah pula rig legend IC-2200
Assalamualaikum dan selamat sejahtera diucapkan kepada semua para pembaca yang budiman. Pada posting kali ini, saya ingin berbicara mengenai sebuah VHF Mobile Transceiver keluaran Icom iaitu IC-2300H. Dalam posting ini, saya akan menyentuh pada beberapa bahagian sahaja yang saya kira ianya menarik bagi transceiver ini. IC-2300 ini berkeupayaan transmit 65watt maksimun dengan output power yang stable pada 65watt dan tidak akan berganjak sikit pun kuasa pemancarannya. Di samping itu juga, ianya juga mempunyai pembesar suara 4.5W yang memberikan kejelasan audio dan kelantangan audio yang kuat jika hendak dibandingkan dengan saiz kecilnya itu.


Body-nya yang diperbuat daripada high kualiti aluminium itu pulak memberikan proses penyejukkan yang cepat dan berkesan sekali terutama semasa operasi berkuasa tinggi seperti 50w - 60w. Binaan yang kukuh itu sudah pasti membuatkan mobile rig ini tahan lebih lama dan sesuai digunakan di dalam mobile yang selalu bergerak ke sana dan kemari. Jadi tidak hairanlah jika IC-2300H ini menepati standard Military, iaitu MIL-STD 810G dan lulus dalam ujian tersebut. Contoh ujian MIL-STD 810G ialah ujian gegaran, hentakan dan suhu. Semua ujian tersebut dijalankan ke atas rig ini tanpa belas kasihan dan semuanya lulus dengan sempurna. Jadi sehubungan dengan itu, kita tidak perlu risau akan keadaannya apabila di pasang pada kenderaan kita yang mana selalu terhentak dan bergegar akibat pergerakan kenderaan ke sana kemari. Selain daripada tahan lasak, VHF transceiver ini juga mempunyai pelbagai fungsi yang memantapkan lagi operasinya seperti :
Frequency coverage 
TX/RX : 136 - 174 mhz ( Sudah dimodifikasi)

207 Memory Channel 
Dengan menyediakan sebanyak 207 ruang untuk kita simpan senarai freq kegemaran, maka sudah pasti ianya tidak menjadi masalah bagi kita untuk simpan semua freq repeater di seluruh tanahair dan malah boleh simpan sekali senarai Simplex Channel seperti V40 dan sebagainya. Jadi sudah pasti ianya akan memudahkan kita pada masa akan datang.
CTCSS dan DTCS
CTCSS (Continuous Tone-Coded Squelch System) dan DTCS ( Digital Tone Coded Squelch) adalah satu system dimana kita boleh private-kan pemancaran kita dengan meletakkan sesuatu tone tertentu pada freq pilihan. Fungsi ini amat berguna jika sesuatu freq itu, contohnya 144.500mhz itu digunakan oleh beberapa individu atau kumpulan yang sama. Jadi kita masih boleh berkomunikasi dengan individu sasaran kita tanpa gangguan dengan CTCSS dan DTCS ini. Untuk itu, Icom ada menyediakan subaudible tones bermula dari 67.0hz hinggalah ke 254.1 Hz. Jadi pilihlah mengikut citarasa dan keperluan anda.

Power supply voltage display
Sebaik sahaja rig ini dihidupkan, pada display-nya akan terpapar nilai voltage yang ada pada ketika itu. Tetapi ianya hanya bertahan untuk selama beberapa saat sahaja. Namun ianya amat berguna sekali kepada kita kerana secara automatiknya kita dapat tahu berapakah kuasa sebenar yang power supply keluarkan pada ketika itu.

Apa yang menariknya, IC-2300H ini juga menggunakan tenaga elektrik yang kurang dimana apabila kita TX full power, hanya 11amp sahaja digunakan berbanding jenama lain. Jadi jangka hayat bateri kita akan menjadi lebih lama, dan semestinya ianya akan memberikan kita jumlah masa yang lebih untuk menggunakannya jika kita menggunakan bateri. Jika di base, semesti akan berlaku penjimatan tenaga elektrik. Full power transmission - jimat tenaga elektrik. Mana mau cari kawan....

4.5w loud audio
IC-2300H mempunyai pembesar suara 4.5W 4ohm, berbeza dengan speaker rig-rig yang lain dimana kuasa mereka hanyalah sekitar 1W-2W 8ohm. Jadi sudah pasti audio yang keluar dari pembesar suaranya itu jelas dan terang serta bagus kualitinya. Tidak pecah dan kuat. Keupayaan ini membolehkan ianya sesuai dipasang pada mobile dan juga kapal kargo dimana audionya tadi akan dapat menyaingi audio enjin kenderaan dan juga audio persekitaran yang penuh dengan kebisingan seperti bunyi ekzos dan enjin. Maka segala butiran QSO dapat didengar dengan jelas tanpa sebarang masalah dan tanpa memerlukan speaker tambahan seperti jenama-jenama lain dipasaran.

Selectable LCD backlight color
LCD IC-2300H ini boleh ditukar-tukar warnanya. Pilihan warna yang disediakan ialah amber, yellow dan green. Jadi kita boleh menukarnya mengikut selera dan kepuasan kita.

Green
 PTT 
Bab PTT ini, adalah bab yang paling kawan respect sama Icom. Kenapa kawan berkata sedemikian, ini adalah kerana cable PTT Icom adalah tahan lasak. Ianya tahan kepada sinaran matahari UV dan cable ptt-nya itu tidak akan terkesan dengan sinaran UV. Kepada rakan yang pernah menggunakan transceiver 2m jenama lain, mungkin rakan-rakan sekalian pernah mengalami masalah ini. Masalah kabel ptt yang pecah. Kenapa dia pecah? cable tersebut pecah kerana tidak tahan dengan sinaran UV dan suhu yang melampau apabila ianya dipasang di dalam mobile. 
Sebagaimana yang kita maklum, apabila kita memasang rig di dalam kereta, maka secara tidak langsung transceiver kita itu akan terdedah kepada suhu dan UV. Jadi, jika binaan ptt itu tidak menepati standard MIL-STD 810G, maka ianya akan mudah pecah dan akan mendedahkan kabel pada bahagian dalamnya, Apabila kabel dalam sudah terdedah, maka risiko untuk putus akan terjadi. Maka kita perlu mencari ganti pulak PTT yang lain, disaat saat ekonomi sedang tenat ini. Tetapi ianya tidak akan berlaku kepada ICOM, berdasarkan kepada pengalaman sendiri, saya sudah 11 tahun menggunakan ICOM 2m rig ini dan tidak pernah sekali pun mengalami masalah PTT rosak. Terbaik Icom...
HM-133 yang tahan lasak
Ok, baiklah. Sampai disini sahaja ulasan saya mengenai ICOM IC-2300H, diharapkan agar para pembaca sekalian dapat sedikit gambaran dan ilmu mengenai IC-2300H ini. Pilihan sebenarnya terletak ditangan saudara-saudari sekalian, kawan hanya menyampaikan sahaja. Segala kekurangan semasa penerangan itu tadi kawan dahului dengan ucapan kemaafan kerana kita ini manusia biasa, jadi sudah pastinya akan berlaku kesilapan. Buang yang keruh, ambillah yang jernih. Tetapi untuk tunggu yang jernih, masa yang lama diperlukan. Jadi kesabaran amat diperlukan wahai sahabat-sahabat sekalian.

Semoga terhibur dengan bacaan itu tadi, salam muafakat dari saya, Zaki 9M2ZAK.

Assalamualaikum


How to run rtl-sdr over tcp with dsdplus fastlane

step 1 : build your own raspberry pi vpn server wget https://git.io/vpn -O openvpn-install.sh chmod +x openvpn-install.sh sudo apt update &a...