Sunday, August 30, 2015

CQ Satelite SO-50 : Satelite QSO with 9M58MM

Tanggal 31, bulan lapan 2015. Kawan berjaya melakukan contact atau QSO dengan sebuah lagi station dari Alor Gajah iaitu 9M58MM. 9M58MM ini adalah callsign istimewa sempena Hari Ulangtahun Kemerdekaan Malaysia yang ke-58. Selain 9M58MM, terdapat banyak lagi callsign 9M58 yang lain diseluruh Malaysia yang mengambil bahagian dalam acara CQ serentak satu Malaysia sempena Hari Kemerdekaan negara Malaysia. Namun, kesemuanya beroperasi pada freq HF dan juga aktif di repeater local. Jadi, bagi mereka yang mempunyai lesen sah, maka bolehlah menyertai atau turut serta check-in di repeater local mahupun di freq HF jika berkesempatan.

Pada malam tadi, setelah meneliti jadual lintasan satelite di laman web. Didapati pada pukul 12 tengah malam nanti akan ada satu lagi lintasan. Jadi kesempatan ini saya gunakan untuk cuba membuat komunikasi VHF pada band 2m dengan menggunakan satelite. Konsepnya, adalah mudah. Satelite SO-50 ini akan bertindak sebagai sebuah repeater dimana Freq TX nya adalah di band 2m dan freq RX nya pula di band 70cm. Ringkasnya, TX 145.850mhz - RX 436.785mhz dan pada freq RX, tone 67.0khz diaktifkan.

Sebenarnya, ini adalah percubaan kali kedua. Percubaan kali pertama (tengahari tadi) kawan tidak berjaya membuat komunikasi kerana pada sebelah kawan, callsign 9M58MM tidak sepenuhnya di-copy oleh kawan, walaupun pada hakikatnya kawan tahu yang callsign itu adalah 9M58MM. Namun untuk menjadikan komunikasi itu valid, maka kawan mesti , mendengar sepenuhnya callsign tersebut dan membuat pertukaran RST. Video di bawah ini adalah video percubaan kali pertama, iaitu pada tengahari tadi.

Video percubaan pertama,
          


Dalam video diatas, kawan melakukan percubaan tersebut di sekolah kawan, iaitu di SMK Senai. Sebelum aktiviti, taklimat dan penerangan kawan berikan kepada pelajar SMK Senai mengenai CQ Satelite ini dan cara-cara serta kebaikannya kepada kita. Pendedahan sebegini sebenarnya bagus untuk perkembangan pembelajaran kepada para pelajar kita supaya mereka dapat membuka minda mereka terhadap sains dan teknologi ini.

Kemudian, pada sebelah malamnya pula. Kawan mencuba sekali lagi percubaan untuk berkomunikasi dengan menggunakan satelite. Tetapi pada malam tersebut, kawan hanya seorang sahaja yang menjalankan aktiviti tersebut kerana kawan mengerti, waktu itu adalah waktu tengah malam, jadi tidak sesuai jika kawan membawa pelajar kawan untuk turut serta dalam aktiviti memburu satelite ini.

Setelah semuanya sudah sedia, iaitu segala kelengkapan. Kawan pun melangkah keluar dari base menuju ke taman permainan di hadapan base kawan. Sebenarnya, kelengkapan tersebut, hanyalah sebuah walkie talkie jenama baofeng, antenna yagi dan sebuah telefon bimbit untuk merakam audio. Jadi tiada masalahlah bagi kawan untuk membawanya. Sebaik sahaja tiba, jam telah menunjukkan pukul 12:30, jadi tanpa membuang masa kawan terus CQ ke arah langit di dalam kepekatan malam Hari Ulangtahun Kemerdekaan Malaysia. Di bawah ini, adalah video aktiviti CQ Satelite dan juga Satelite QSO dengan stesen dari Alor Gajah, Melaka.


Semoga kita berjumpa lagi....salam 73 dari saya, Zaki 9M2ZAK

9m2mdx Great Dxer From Alor Gajah, Melaka

9m2mdx Nazmi adalah satu lagi tanda panggilan yang tidak asing lagi dalam dunia radio amatur. Khususnya dalam aktiviti radio contest. ...