Friday, July 3, 2015

Kenwood TS-480SAT HF/50MHz All Mode Transceiver : Excellent compact HF radio

TS-480SAT
Salam Ramadhan dan selamat berhari minggu kepada semua rakan taulan tidak kira dimana sahaja anda berada. Bertemu kita lagi pada hari ini dalam post terbaru kawan iaitu post mengenai Kenwood TS-480SAT. Kawan percaya, rakan-rakan sekalian masih ada masa untuk meluangkan seminit dua membaca review mengenai TS-480SAT ini. Review ini kawan buat berdasarkan kepada perspektif kawan dan bukannya dipengaruhi oleh mana-mana individu atau organisasi. Ianya adalah tulus daripada kawan.

Kenwood mengeluarkan dua model bagi rig ini, iaitu TS-480SAT dan TS-480HX. Dimana bagi model SAT, ianya hanya 100watt dan ada built-in tuner serta satu kipas, manakala model HX pula mempunyai 200watt dan dua kipas tetapi tidak disertakan sekali dengan tuner. Jadi pada paparan kali ini, kawan akan membincang dan review TS-480SAT.

Pertama sekali mengenai kelebihan built-in antenna tuner. Kelebihan ini adalah satu advantage besar bagi Kenwood kerana mereka berjaya menghasilkan sebuah mobile HF rig yang sudah terbina antenna tunernya. Sudah pasti ianya amat menggembirakan rakan-rakan kerana apabila disebut sahaja mobile, maka meminimun peralatan adalah keutamaan utama bagi sesebuah stesen yang ingin portable. Berbeza sangat dengan beberapa mobile transceiver daripada jenama-jenama lain. Dimana kita terpaksa membawa peralatan tambahan seperti mobile antenna tuner untuk beroperasi. Sejujurnya kawan nyatakan disini, Yaesu 857D tidak ada antenna tuner didalamnya. Begitu juga Icom IC-7000. Jadi sudah pasti kita terpaksa membeli atu tambahan untuk melicinkan operasi kita. Namun sebenarnya masing-masing ada kelebihan dan kekurangan masing-masing. Nobody perfect.

Selain daripada itu, Control Panel TS-480SAT ini boleh diubah-ubah kedudukannya. Jadi kita boleh letak dimana sahaja panel tersebut mengikut citarasa kita. Tambahan pula, kabel yang dibekalkan itu adalah sepanjang 4 meter. Cukup panjang dan boleh diletakkan dimana sahaja kedudukannya jika berada di dalam kereta. Manakala jika dibase, sudah pasti cantik diletakkan pada hadapan monitor komputer. Sambil monitor sambil beroperasi. Segala aktiviti DX atau contest akan berjalan dengan lancar tanpa sebarang masalah atau ketidakselesaan.
Control panel yang boleh ditanggal
Mengenai kualiti audionya pula. Ianya amat berbeza sekali dengan Icom atau Yaesu. Audio Kenwood ini sudah macam ada trademark-nya sendiri. Kemantapan kualiti audio semasa sesi RX sudah tidak boleh dibandingkan lagi. Ianya berada dalam kelasnya tersendiri Ini adalah kerana, pada TS-480 ianya menggunakan quad-mixer. Quad-mixer ini kalau rakan-rakan pernah menggunakan atau dengar TS-950. Sudah pasti akan perasan kesamaannya. Seperti yang kita sedia maklum, legendry rig TS-950 sudah terkenal dengan quad-mixernya, kawan tidak pasti, apakah teknologi quad-mixer TS-950 ini digunakan pada TS-480.

Legendry TS-950
Ianya menggabungkan dua teknologi dalam system pemprosesan audio, iaitu filter Crystal IF dan DSP Filter yang berfungsi mengurangkan kadar kebisingan band. Disamping itu juga, NB iaitu noise blanker yang benar-benar berfungsi menapis kemasukan noise dari sumber buatan manusia seperti blender dan statik dari lampu kalimantang. Untuk NR, iaitu Noise Reducer. TS-480 ada menyediakan fungsi tersebut. NR1 sesuai digunakan semasa kita aktif pada mode SSB, PSK, CW dan FM. Begitu juga pada mode AM. Noise Reducer 1 (NR1) apabila digabungkan dengan Digital Noise Limiter (DNL) akan membantu kita menghadapi noise yang menggila dari band tatkala propogation yang semakin menurun ini. Terutama bagi HIGH band seperti 10m dan 15m.

Untuk lebih mantap lagi, kita juga boleh menggunakan RX EQ (Receiving Equalizer). Dalam RX EQ terdapat beberapa menu pilihan iaitu Flat, High Boost 1, High Boost 2, Formant Pass, Bass Boss 1, Bass Boost 2, Conventional dan User. Jadi terpulanglah kepada anda untuk memilih yang mana satu EQ kegemaran dan yang paling penting, ianya sesuai dengan telinga anda. Selain itu, kita juga boleh customize audio penerimaan kita dengan DSP Filter ini. Sudah tersedia sebenarnya keupayaan filter DSP. Anda bebas untuk memilih pada khz berapa yang anda suka kerana ianya bermula dari 5khz hinggalah ke 5000khz. Pilihlah mengikut kesesuaian band. Jika band crowded anda boleh menghilangkan rakan sebelah dengan mengurangkan khz-nya.

 

Selalunya filter ini amat berguna sekali semasa contest, terutama contest dalam mode phone. Selain daripada itu, anda juga boleh menggunakan BC (Beat Cancel) untuk menghilangkan bunyi atau tone yang anda tidak ingini dan meningkatkan kualiti audio stesen yang kita kejari. Contohnya adalah seperti berikut, katakan anda ingin "work" dengan 9M2ZAK, tetapi pada masa itu band amat crowded dengan pelbagai stesen yang tinggi-tinggi kuasanya. Anda masih boleh menangkap 9M2ZAK dengan mengaktifkan BC dan stesen yang berada disebelah 9M2ZAK itu tadi akan hilang audionya dan 9M2ZAK pula akan lebih menonjol kualiti audionya. Itulah fungsi BC yang begitu function di TS-480.



Bagi CW, ianya adalah syurga untuk mereka. Terdapat dua port untuk peminat cw iaitu port Key dan Lambic. Yang menariknya kedua-dua port ini boleh beroperasi dengan serentak. Ini bermakna, kita boleh cq dengan komputer dan ragchew dengan key tanpa perlu mengubah apa-apa setting. Berbeza sekali dengan Yaesu. Lagi satu keistimewaan TS-480 ialah automatik zero beat. Dimana kita boleh mendapat freq tepat rakan yang sedang cq itu tanpa mengaktifkan zero beat. Jadi stesen yang datang dengan kelebaran yang besar boleh dikenalpasti freq tepatnya.

Seiring dengan kemajuan teknologi pengkomputeran, TS-480 juga tidak ketinggalan sebenarnya. Kita juga boleh mengawal TS-480 ini dengan menggunakan komputer atau laptop. Ini adalah kerana di bahagian depannya ada port RS-232. Jadi kita boleh sambung TS-480 ini terus kepada PC dengan menggunakan USB converter ataupun direct. Dengan menggunakan komputer, maka secara automatiknya TS-480 anda boleh di-remote dimana sahaja internet berada dan boleh mengawalnya melalui PC. Urusan logging akan menjadi lebih mudah dan seronok sekali.


Secara keseluruhannya, TS-480SAT ini wajib dimiliki oleh penggemar radio amatur yang sukakan kesempurnaan dan juga sesuai bagi mereka yang memiliki shack yang kecil kerana ianya boleh meminimunkan ruang. Malah bagi ham yang selalu mobile, TS-480 adalah penyelesaiannya.  Harga terkini dipasaran ialah SD1300.00

Jumpa dan jumpa lagi, selamat berpuasa dari saya Zaki 9M2ZAK 73.

How to run rtl-sdr over tcp with dsdplus fastlane

step 1 : build your own raspberry pi vpn server wget https://git.io/vpn -O openvpn-install.sh chmod +x openvpn-install.sh sudo apt update &a...