Friday, July 10, 2015

End Fed Half Wave : 20m band review

EFHW 20m band
Sejak kebelakangan ini, kawan mula perasan dan menyedari akan kebangkitan band 20m dan 15m. Hampir setiap malam band - band tersebut menunjukkan prestasi yang membanggakan. Bermula selepas matahari terbenam, keanggunan band tersebut mulai kelihatan. Signal noise turun secara mendadak diikuti kurangnya band noise membuatkan sesiapa sahaja yang monitor pada ketika itu pasti akan jatuh cinta untuk mencuba memancar dan yang pastinya kawan pun turut terpesona dengannya dan ingin menduga pancaran kawan disini.

Tetapi bukannya dengan antenna yang biasa kawan gunakan sebelum ini. Kali ini kawan ingin mencuba antenna jenis EndFed pula. Berdasarkan review kawan-kawan yang lepas, mereka mengatakan bahawa antenna ini bagus. Bagus digunakan ketika kita portable. Jadi, sehubungan dengan itu, kawan juga akan portable. Tetapi portable di belakang rumah saja. Hanya beberapa meter sahaja berjauhan dengan shack kesayangan.

Selepas sepetang mencari-cari wayar yang lebih masa kawan buat ant 80m tu. Akhirnya baki wayar tersebut dijumpai. Rupanya ianya cantik dibungkus dalam plastik hitam dan diletak dibawah katil. Jika kawan tak siasat apakah isi dalam plastik hitam itu. Alamatnya sampai raya haji lah kawan tak dapat test ant ini. Selepas itu, kawan pun memulakan pemotongan. 

10.05 meter wayar untuk band 20m
Dihujung wayar tersebut kawan letakkan banana jack supaya mudah untuk mencucuknya dan cepat. Manakala dihujung sebelah lagi pula kawan ikat dengan insulator hitam. Panjang wayar hitam tersebut adalah 10.05 meter berdasarkan kepada pengiraan half wave band dan saya sengaja lebihkan sedikit untuk proses ikatan nanti. Manakala untuk counterpoise-nya pula, wayar sepanjang 1m dipotong rapi dan diletakkan juga banana jack untuk memudahkan penyambungan itu nanti. Manakala dihujungnya pula kawan letakkan klip buaya. Tujuannya adalah untuk memudahkan wayar ini untuk tumpang dimana-mana tempat sekalipun. Kita hanya perlu klip ini gigit sahaja.

Counterpoise sepanjang 1m untuk band 20m

Konsep mudah dan cepat ini penting bagi antenna jenis portable kerana apabila kita portable, kita sebenarnya bermain dengan masa dan keadaan. Katakan kita berkunjung ke sebuah pulau dan masa percutian kita pula adalah 3hari dua malam. Jadi takkan kita nak habiskan seharian masa kita untuk pemasangan antenna. Rugilah percutian kita itu nanti. Jadi antenna EndFed ini adalah penyelamat percutian kita. Masa yang diperlukan untuk setup ant ini adalah kurang daripada 15 minit.

Oleh kerana konsepnya portable, jadi kawan pun menggunakan bahan yang berada disekeliling kawan untuk memasangnya. Baru betul simulasi kawan. Kawan menggunakan batang penyapu untuk support dan kawan ikat pada pagar. Jika kita di tempat percutian, kita boleh ikat pada pagar chalet, atau jika berada di tingkat 15, kita boleh campak sahaja wayar itu keluar. Tetapi disini kawan simulasikan yang konon-kononnya kawan lepak di chalet sahaja.

Nampak tak fungsi klip buaya tersebut
Antenna ini kawan pasang secara flat. Sengaja kawan pasang secara itu kerana ingin melihat perbezaannya. Untuk pengetahuan para pembaca sekalian, kita juga boleh memasangnya secara vertikal ataupun slope. Bergantung kepada kreativiti masing-masing. 

Wayar 10.05m
Pada bahagian sebelah lagi, kawan pasang disepanjang pagar base kawan. Nampak seperti antenna ini stealh, dan jika sekali pandang pasti rakan tidak akan perasan akan kewujudannya. Jadi sesuailah ianya dibawa kesana dan kemari. Tuan punya Chalet pun tak perasan yang ada antenna dipasang pada chaletnya.
Setelah selesai semuanya, kini tiba masa untuk mengujinya

Seperti yang dijangka, band 20m membuka dengan baik sekali. Signal noise yang dicatatkan di Kulaijaya adalah S-0 dan kedengaran jelas stesen dari Jepun dan Amerika Utara. Bacaan SWR-nya pulak cantik kawan tidak kacau langsung tombol pada EndFed tersebut dan bacaan SWR mudah mencapai 1:1 selepas ditune. Kuasa pemancaran kawan tetapkan pada 100watt. Selepas itu kawan pun memulakan aktiviti CQ.
Semasa CQ, setiap stesen masuk satu demi satu. Kawan tidaklah pileup seperti malam-malam sebelumnya. Boleh dikatakan kawan easy DX pada malam itu.

 Namun kualitinya ada, antenna ini boleh pergi jauh walaupun kawan hanya sangkut pada pagar sahaja. Kawan pasti, jika ianya dipasang dengan sempurna, pasti ianya akan memberikan hasil yang lebih lagi. Lagipun antenna inikan dibina untuk portable, jadi kita janganlah mengharapkan sesuatu yang luar biasa daripada wayar hitam ini. Pada malam tersebut, kawan berjaya mengutip 35 stesen dengan 12DXCC yang rata-ratanya dari Amerika Utara dan Eropah, Jepun pun ada satu dua stesen. 

Berdasarkan kepada DXCC yang dikutip, nampaknya macam ant ini melompat jauh. Ada dua kemungkinan sebenarnya, adakah pancaran kawan take off dia rendah ataupun ianya adalah kebetulan. Maksud kawan, pada ketika kawan test ant itu, hanya stesen NA dan EU sahaja yang aktif dan band pulak hanya membuka ke arah mereka sahaja. Itu semua masih menjadi misteri...Namun disini, yang penting sekali adalah antenna tersebut berfungsi dengan baik. Masih mendapat respon 599 dari stesen NA dan EU. Itu yang penting sebenarnya. Dengan pemasangan 15minit dan 7 kaki dari tanah, kita boleh capai NA dan EU. Maknanya disini misi kita berjayalah... 73 de Zaki 9M2ZAK

Web DX Cluster - 9M2PJU

kredit kepada 9m2pju kerana membangunkan Web DX Cluster. Sekali lagi tahniah dan ucapan terima kasih di anugerahkan kepada piju. Semoga pij...