Friday, July 24, 2015

80m band report : Saturday, July 25


Malam tadi, kawan terjaga dari tidur yang lena. Apabila melihat jam ditangan, baru pukul 4.00 pagi. Hmm...kenapa terjaga nih, baru kawan teringat. Petang tadi kawan tidur dari jam dua petang hingga jam 6 pm. Sebab tu kawan segar bugar sekarang ni. Jadi kawan ambil keputusan untuk bangun dan buat tahajud. Setelah selesai. Kawan terus menuju ke shack.

Kawan meneliti band 10m, nampaknya band tersebut masih tenat. Noise mencanak naik disini. Kemudian kawan beralih pula ke band 15m dan 20m. Keadaannya juga sama seperti band 10m tadi. Bergelumang dengan noise. Nampak gayanya HIGH BAND kecundang pada malam ini. Manakala band 40m dan 80m terbaik keadaannya. Namun perlu diingat, situasi ini hanya berlaku di Kulaijaya sahaja. Lain padang lain belalangnya kawan.

Jadi kawan pilih band 80m kerana ingin cabaran dan adventure. Lagipun jumlah QSO pada band ini amat menducitakan. kerana masih belum mencecah 3 angka lagi. Freq 3515.00mhz kawan pilih kerana pada freq tersebut tiada kedengaran sebarang aktiviti.

Setelah antenna dituned, kawan menetapkan 100 watt sebagai kuasa pemancaran pada awal pagi tu. Bagi band 80m, 100watt itu, umpama 10watt kerana band penuh dengan QRM+QRN dan bermacam-macam lagi noise. Jadi cabarannya memang dahsyat sekali dan ianya menuntut kesabaran dan keazaman yang tinggi untuk terus bertahan menjamah noise yang mendatang.

Untuk mengatasi masalah tersebut. kita boleh menggunakan teknik RX antenna iaitu TX pada antenna 80m dan RX pada antenna yang lain. Jika mengikut panduan, kita perlu ada sebuah antenna RX untuk band 80m, tetapi kawan pasti, tidak ramai rakan-rakan disini ada ant RX yang dikhaskan untuk band 80m kerana kekangan kawasan. Antenna RX untuk band 80m ini mestilah jenis yang low noise, jenis low noise seperti loop antenna. Tetapi jangan risau, jikalau rakan-rakan sekalian tidak mempunyai RX ant, kita juga masih boleh menikmati band 80m ini dengan menjadikan antenna lain sebagai RX antenna. Dalam kes kawan, kawan jadikan Dalbeam sebagai RX antenna 80m.

Boleh ke? saya pasti itu persoalan yang akan bermain dibenak pemikiran rakan -rakan sekalian. Boleh dan memang boleh, tetapi kualiti audionya tidaklah kuat kerana ianya tidak resonant pada band 80m. Tetapi kita masih boleh mendengar dengan selesa station yang check-in itu dan yang penting sekali noise tidak ada. Noise tiada kerana ant RX itu tidak resonant pada band tersebut.

RX ant interface, homebrew
RX ant interface ini amat diperlukan dan wajib ada jika kita hendak bermain dengan band 80m. Jika tiada, nanti station lain akan gelar kita pekak kerana tidak respon kepada panggilannya. Perlu diingat rakan-rakan, bagi band 80m, dalam noise tersebut sebenarnya ada station, cuma noise sahaja yang menjadi penghalangnya. Apa yang perlu dilakukan dengan RX ant interface ini adalah kita hanya perlu sambungkan (cucuk atau plug-in) pada port HF RX ANT pada belakang transceiver kita. sila lihat gambar dibawah.

HF RX ANT
kemudian, klip buaya yang berada dihujungnya pula. Kawan kepitkan pada coax DALBEAM. sengaja kawan gunakan klip buaya kerana ianya mudah dan cepat. Kawan-kawan boleh juga menggunakan apa jua konektor yang kawan-kawan suka asalkan ianya dapat disambung pada coax. Itu saja prinsipnya. Kemudian, pada transceiver anda, sila setkan ON pada menu 18, iaitu RX-Dedicated Ant. dan kini anda sudah bersedia untuk CQ dan beraksi di udara.

Kawan hanya kepit sahaja pada DALBEAM untuk jadikan ia sebagai RX Ant
 Selepas semuanya sudah sedia, kawan pun memulakan aktiviti CQ. Sebenarnya kawan tidak mengharapkan apa-apa pun dalam CQ kawan ini kerana tahu band 80m ini macam mana dan lagipun dipole 80m kawan ini hanya 40 kaki sahaja dari tanah. Jadi kawan tidaklah memasang harapan yang tinggi kepadanya. Tiba-tiba dalam ketinggian noise tersebut, kedengaran sebuah stesen dari New Zealand. ZL2IFB masuk ke dalam CQ kawan. Signalnya kuat dan yang penting kawan dapat copy sepenuhnya pancaran beliau. Terkejut juga kawan, 80m dengan New Zealand. Kemudian kawan cuba matikan fungsi RX-ANT, wow!!!! memang betullah. ZL2IFB terus hilang dimamah noise dari band. Tetapi apabila kawan aktifkan kembali RX-ANT, ZL2IFB muncul kembali. Untuk kepastian, kawan buat sekali lagi. Kesian ZL2IFB, kawan tidak dengar pun apa yang dia katakan pada kawan sebab asyik sibuk jadikan dia sebagai bahan eksperiment. Jadi betullah kata-kata elmer berkaitan dengan band 80m ini. Dalam noise tu ada orang sebenarnya..... Kawan rasa gembira sekali kerana berpeluang merasai pengalaman ini. Pengalaman yang tidak ternilai harganya.

Kemudian, selepas itu, beberapa station daripada negara Jepun pun masuk. Pada malam tersebut, kawan berjaya mengutip 7 station pada band 80m. Kemudian subuh sudah masuk, kawan stop CQ dan tunaikan kewajipan dahulu dan ikut perancang memang kawan nak sambung CQ. Tetapi...kawan tertidur pula. Sedar-sedar...hari sudah cerah. Jadi tulis bloglah...

Jadi secara tuntasnya, kawan berjaya mengutip 7 station dengan 2 DXCC pada band 80m. Jika keadaan mengizinkan, malam ini kawan akan cuba sekali lagi CQ pada band ini memandangkan ianya hari minggu. Hari minggu selalunya, ramai rakan aktif CQ atau monitor di band. 73 de 9m2zak.

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...