Wednesday, July 8, 2015

15m Band Report : 8 Julai 2015

Malam semalam sekali lagi band 15m menunjukkan taringnya. Sebelum itu, pada 7 Julai, keadaannya tidak seperti malam tadi. Pada 7 Julai, keadaannya amat mendukacitakan, dukacita kerana signal noisenya yang terlalu tinggi sehingga mencatat bacaan S-6 ditempat kawan. Tetapi pada malam tadi, keadaannya lain seratus peratus. Malam tadi band 15m senyap sahaja, signal noise S-0 dan ianya stabil. Apabila kawan merayau sekitar band. Kedengaran dengan jelas sekali stesen eropah-jepun-amerika utara-russia sedang CQ. 

Jadi kawan mencuri kesempatan ini dengan mencuba untuk menjalankan aktiviti CQ di freq 21040.50mhz. Pada awal CQ kawan, hanya beberapa stesen dari Russia dan Ukraine sahaja yang masuk, tetapi selepas 5 minit. Keadaan freq CQ kawan sudah menjadi tidak terkawal. Freq tersebut seolah-olah berada di dalam ZOO Taiping, Perak. Kawan secara tiba-tiba dihujani oleh pelbagai Prefix dan suffix dari eropah yang tidak henti-henti membedil ke arah kawan. Kawan cuba bertenang dengan menarik nafas dalam-sedalamnya sambil meneguk air katira yang dibeli di pasar ramadhan petang tadi bagi menghadapi dugaan ini. Ternyata ianya amat sukar. Sukar apabila kawan ingin mengesahkan dan mendengar stesen yang kawan panggil itu. Pancarannya asyik ditindan oleh stesen yang lain yang tidak mahu memberi peluang kepada rakan tersebut untuk menghabiskan QSOnya. Kemudian, baru kawan teringat, untuk mengatasi masalah ini, kita boleh main secara split. Dimana TX di 21.040.5 dan RX di 21.045.5. Kawan main UP 5. Sebaik sahaja kawan main UP 5. Keadaan menjadi terkawal sedikit. Barulah setiap stesen yang masuk itu kawan dapat copy dengan mudah dan tanpa gangguan dari stesen-stesen yang lain. 

air katira
Itu situasi di eropah, tetapi jika perkara ini berlaku di Jepun. Rasanya tidak perlu kut untuk menggunakan split kerana stesen Jepun mereka amat menghormati sesama sendiri dan yang pentingnya mereka berdisplin. Mereka tidak akan ganggu pancaran orang lain atau memotong Que semasa sedang DX. Mereka akan sabar menunggu callsign mereka dipanggil. Lagi satu keistimewaan stesen jepun ini. Mereka pandai bermain dengan tone. Contohnya, dalam satu pile-up. Jika kedengaran seperti ZOO, maka sahlah yang hampir semua stesen dalam kelompok itu menggunakan tone yang sama. Katakan 800khz. Jadi stesen jepun ini akan ambil sedikit masa dan ubah tone CW mereka menjadi lebih tajam sikit atau lebih bass sikit dengan memilih tone 1000khz atau 600-700khz. Hasilnya...pancaran mereka akan jelas menonjol dan akan didengari serta ditangkap dengan mudah oleh stesen yang sedang DX itu. Perkara ini sudah banyak kali kawan perhatikan dan alami. Memang bijak mereka bermain dengan tone. Itulah stesen Jepun.

Jam sudah menunjukkan pukul 12.00 tengah malam. Jadi kawan terpaksa meninggalkan rakan-rakan yang sedang bergelut di freq untuk mendapatkan kawan. Rasa simpati pun ada juga, tetapi apakan daya, kawan terpaksa tutup kedai kerana esoknya itu kawan kerja dan perlu bangun awal untuk sahur. Jadi kawan memerlukan 5 jam untuk merehatkan badan agar keesokkannya badan menjadi segar dan boleh bekerja dengan riang. Kerja dengan riang...ewahnyer...Jadi kawan meminta maaf kepada stesen yang masih cuba memanggil kawan itu. Insyaallah jika keadaan mengizinkan dan jika band membuka lagi, kita boleh bertemu lagi ok. 


Hasil CQ DX pada malam tadi, kawan berjaya mengutip 115 stesen dengan 33 DXCC. Mata sudah mengantuk, badan sudah letih dan telinga sudah dengung. Kawan berhenti setakat ini dahulu. Salam Ramadan dan Salam 73 dari saya Zaki 9M2ZAK.

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...