Saturday, June 27, 2015

20m band report : 27 June 2015

Malam ini kawan segar. Jadi bolehlah menyambung aktiviti yang tertunggak pada malam semalam. Pada malam semalam kawan kecundang ditangan eropah. Jadi, misi malam ini, kawan ingin menebus kembali kejadian malam semalam. Apa yang berlaku pada malam semalam, diminta saudara sekalian membaca kembali post yang semalam.

Semalam kawan berada di 15m. Pada mulanya kawan ingin berada disana juga tadi. Tetapi apabila diteliti dengan betul-betul, band 15m noise dia tinggi. Jadi sebelum orang gelar kita pekak, baik kita cabut ke band yang lain. Kemudian kawan dapati band 20m kurang noise-nya. Masih ok, malah apabila kawan monitor beacon, tone yang kedua itu masih jelas kedengaran. Untuk pengetahuan saudara-saudari sekalian. Freq beacon bagi band 20m ialah 14200mhz, dimana pada freq tersebut, akan kedengaran beacon NCDXF/IARU dari seluruh dunia yang memancar pada mengikut callsign masing-masing dan diakhiri dengan empat tone iaitu tone yang pertama 100w, kedua 10w dan ketiga 1w dan yang keempat 100miliwatt.


Jadi dengan tone beacon tersebut, ianya boleh membantu kita untuk merancang berapakah kuasa pemancaran yang ingin dipancarkan. Jika kedengaran tone 100w sahaja, maka kita perlu main high power iaitu 100w atau lebih, jika dengar tone yang kedua, kita boleh main low power, iaitu 50w atau 30w. dan jika kedengaran juga tone ketiga, maka operasi low power secara ekstrem boleh dilaksanakan, dan...jika tone yang ke-4 kedengaran, maka sesuailah kita tambah dibelakang callsign kita dengan /QRP. Inilah salah satu teknik yang digunakan oleh para-para dxer diluar sana untuk mereka menentukan jenis operasi mereka samada mahu main QRP atau tidak. Hendak main QRP ini, bukannya boleh main TX sahaja. Akal kena panjang sikit. Barulah berjaya. Jika tidak...nanti kita akan cepat bosan dan mengalah kerana tidak mendapat contact. Tapi malam ini kawan main low power. Jimat karan sikit.

Ok, berbalik kita kepada band 20m itu tadi. Malam tadi kawan berjaya mengutip 67 stesen dengan 20 DXCC pada freq 14031.50. Dimana kawan mula DX pada jam 10.00 malam hingga 11.00malam. Sengaja kawan DX dalam masa sejam sahaja kerana ingin mengetahui berapa contact yang boleh dicapai dalam masa tersebut. Jadi ok-lah tu dengan kutipan sedemikian rupa. Lagipun hari ini hari sabtu, maka masih ramai warga ham diseluruh dunia yang bekerja. Kita tengok esok pula. Bagaimana pula ceritanya kerana esok Ahad. Mesti akan ada sedikit peningkatan. Itu ramalan kawan sajalah. Tuhan juga yang menentukannya.

Ok, sampai kita berjumpa lagi pada post-post yang akan datang. Selamat berpuasa. Salam 73 dari saya Zaki 9M2ZAK.

Warning from apt-key: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg)

  This worked for me... Code:  Select all sudo cp /etc/apt/trusted.gpg /etc/apt/trusted.gpg.d