Sunday, November 9, 2014

Operation Samba : Day # 3

Petang tadi dengan tidak SENGAJA kawan terdengar PY2XU sedang CQ di 28030.00. Tetapi dia CQ sekejap sahaja. Baru sahaja kawan masuk ke dalam CQ beliau, dia terus hilang. Pada awalnya signalnya begitu kuat. tetapi kemudian terus lenyap. Lenyap ditelan oleh kebisingan band. Kawan cuba menanti beliau. Mana tahu jikalau dia sambung semula aktiviti CQ beliau. Tetapi sayangnya... dia terus QRT.

PY2XU
Malam tadi, sekitar jam 11.00 malam. Kawan sambung semula aktiviti memburu stesen South Amerika. Seperti biasa, antenna dihalakan ke sana. Tetapi sebelum memulakan CQ, kawan meneliti dahulu setiap khz untuk mencari stesen yang aktif CQ. Rezeki malam ini, kawan terserempak dengan 3B9FR di freq 28003.00mhz.


Signalnya tidaklah sekuat mana, hanya dalam 559 - 569 sahaja. Tetapi segala butiran callsignnya dapat dicopy dengan baik. Kawan cuba masuk, kali pertama beliau hanya copy 9m2 sahaja. Kemudian sekali lagi kawan hulur callsign kawan. Akhirnya beliau dapat juga copy panggilan kawan.

Percubaan kawan untuk menembusi Amerika Selatan diteruskan lagi. Kali ini, freq 28012.00 menjadi pertaruhan. Kawan terus dan terus CQ tanpa jemu. Menanti panggilan kawan disahut...tiba-tiba kawan disahut oleh PY1AX. Mula-mula tak percaya. Setelah beberapa kali kawan soal. Maka betullah dia. 

PY1AX
 
Terima kasih atas QSOnya. Ianya amat bermakna sekali bagi kawan. Signal kawan telah sepenuhnya mendarat di sebalik dunia sana. Selepas itu, kawan meneruskan CQ kawan...dengan tanpa jemunya...


Tiba-tiba, masuk PY4VB. Kuat sungguh dia. Macam datang dari sebelah rumah. Asalnya kawan dah nak QRT. Tetapi apabila dapat satu lagi stesen PY, kawan cuba bertahan 30 minit lagi. CQ dan CQ. Kawan masih CQ di freq yang sama iaitu 28012.00. CQ dengan penuh kasih sayang dengan harapan yang menggunung. Mengharapkan keajaiban terus berlaku.

Sedang asyik melayan CQ, kedengaran pula audio seperti seseorang sedang tuned, kawan bersedia disini menanti apakah callsignnya pula. Tapi lain pula jadinya, dia CQ rupanya, Z21GC dengan selambanya CQ di 28012.00 Maka dengan pantas kawan respon kepada CQnya itu dan menyatakan freq ini telah diduduki dan sila pindah ke freq lain sebelum kejadian tidak diingini berlaku. Waktu itu jam menunjukkan pukul 12:45 pagi. Kemudian dia pun akur dan CQ di sebelah kawan. 28015.00mhz. Maka kawan sambung CQ kawan seterusnya sehingga jam 1 pagi.Jam sudah pukul 1 pagi. Aktiviti pemburuan terpaksa dihentikan. Esok kerja. Hasil malam ini ialah:

3B9FR - PY1AX - PY4VB

No comments:

9m2m CQWW RTTY 2017