Tuesday, October 21, 2014

World Jota 2014 : 9M4SJJ Kulaijaya Jota Station

Pada 17 Oktober 2014 yang lepas, kawan diberi kepercayaan oleh Persekutuan Pengakap Malaysia - Marts - WOSM - Saudara Rizal 9M2RZL dan Pak Deen Atan 9M2DA untuk menjadi station master dalam World Jamboree On the Air 2014 ini.
        Dalam World Jamboree On the Air 2014 ini, kawan dipertanggungjawabkan untuk mengendalikan callsign 9M4SJJ. Oleh kerana kawan terlalu sibuk dengan tugasan dan urusan tugas hakiki, maka JOTA kali ini dijalankan secara basic sahaja. Iaitu kawan sediakan sebuah stesen ringkas yang meliputi peralatan berikut:
  • Transceiver : Kenwood TS-50
  • Antenna : G5RV Jr
 
 
Stesen Jota 9M4SJJ dioperasikan oleh : 
  1. Station Master : Zaki (9M2ZAK)
  2. Station Coordinator : Jayakanthan (9W2BUG)
  3. Assistant Station Coordinator : Zahril (9W2ZRJ)
Secara rasminya, 9M4SJJ mula beroperasi pada hari Sabtu pukul 2.00 petang. Seperti biasa, kami menjemput semua pengakap dari seluruh daerah Kulaijaya dan Johor Bharu untuk merasai pengalaman beraksi diudara dan berjumpa dengan rakan-rakan pengakap dari seluruh dunia melalui gelombang elektromagnetik ini.
 
          Ada diantara mereka tidak pernah merasai menggunakan peralatan komunikasi untuk berkomunikasi dengan rakan-rakan pengakap dari seluruh dunia. Sudah tentulah mereka berasa teruja dan gembira sekali apabila suara mereka dapat didengar dan dijawab oleh stesen Jota dari luar negara.
 
 
Kegembiraan jelas terpampang di wajah suci mereka. Sorakan dan tepukan kepuasan serta keriangan telah memecah keheningan Jalan Tiong 2 apabila mereka berjaya mendapat contact. Hubungan persahabatan antara benua yang terjalin itu pula memberikan mereka satu kepuasan yang tidak ternilai harganya.
 
Begitu juga dengan station yang berjaya dihubungi, dari speaker transceiver begitu jelas kedengaran keriangan mereka melayan dan beramah mesra dengan stesen kecil kami di Kulaijaya ini. Itulah dia Radio Amatur, hobi yang boleh menyatukan seluruh umatnya dibawah satu frequency.
 
Setiap anak-anak pengakap yang berjaya mengadakan contact di Station JOTA Kulaijaya akan dianugerahkan sijil oleh kami. Tujuannya adalah untuk menyuntik semangat dan dorongan kepada anak-anak pengakap ini untuk terus berbakti kepada bangsa, masyarakat dan negara serta terus bergiat aktif dalam apa jua aktiviti pengakap. Sekali berpengakap, selamanya akan terus berpengakap...
 
Dalam aktiviti World Jota 2014 ini, 9M4SJJ telah berjaya menghubungi sebanyak 220 station dari seluruh dunia. Secara keseluruhannya, kami berjaya :
  1. Mengadakan contact dari 6 benua : Worked All Continent
  2. Mengumpul 35 DXCC
  3. Mengutip 127 WPX
dan paling manis sekali, kami juga berjaya mendapat BONUS. CQ JOTA kami telah berjaya menarik perhatian stesen radio amatur UN ( Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu). 9M4SJJ telah dihubungi oleh 4U20B iaitu UN Global Service Center, yang beroperasi dari Italy.
 
 
 
sekian dulu coretan ringkas dari kawan, catatan ini kawan coretkan dari Padang Serai, Kulim, Kedah.
                                                                                                                                                73 de Zaki  

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...