Thursday, October 16, 2014

Operation South Cone : Good sign for the beginning

Dapat contact dengan FM5WD via SP
Salam bertemu lagi rakan-rakan seperjuangan sekalian. Selepas kawan sukses dengan operasi kanggaroo. Maka kawan bercadang pula untuk melebarkan kawasan jajahan kawan dengan cuba menakluki kawasan Amerika Selatan pula. Kawasan Amerika Selatan ini sengaja kawan pilih kerana cabarannya. Antara cabarannya ialah:
  1. Perbezaan masa
  2. Jarak
  3. Propogasi yang tidak menentu
  4. Dalam SA terdapat banyak rare callsign
  5. Menguji keberkesanan sistem antenna 
Disamping itu jugak, kawan ingin menguji sejauh manakah kekuatan 100w dapat pergi dan bagaimana kualiti penerimaan oleh mereka disana. Jika kawan TX dengan 300w-400w, mungkin tiada masalah kut. Tetapi oleh kerana inginkan cabaran dan kenikmatan bermain dalam permainan ini, kawan memilih untuk barefoot sahaja.

Sebenarnya, operasi ini kawan sudah mulakan ia sejak beberapa hari yang lalu, cuma pada hari ini, Jumaat - cuti umum bagi negeri Johor, maka kawan berkesempatan untuk menulis sesuatu di blog ini. Mencuri sedikit masa sebelum kembali bertugas.

Buat masa sekarang, antenna kawan halakan ke 250 darjah, memang betul-betul tala ke negara Brazil. Kawan sengaja tala ke negara Brazil kerana negara tersebut aktif dalam radio amatur. Jika negara-negara lain yang masuk semasa kawan CQ. Itu dikira sebagai bonuslah...lagipun memang kawan mengharapkan mereka (negara lain) masuk pun...

250 darjah
Jika diperhatikan, pancaran kawan akan melalui Africa Selatan, Jadi sebab itulah terdapat beberapa stesen dari Afrika Selatan yang selalu masuk dalam CQ kawan: antaranya ialah ZS6BNE, 

Stesen South Afrika ini, selalu kawan temuinya pada tengah malam atau lewat malam. Kadangkala kawan ada terdengar juga beliau selalu CQ mencari NA melalui LP. Jadi... kami saling bersilangan, dia hendak ke NA dan kawan pulak hendak ke Brazil. Bertembung sesama sendiri melalui SP dan LP masing-masing.

Seperti biasa, dalam apa-apa jua operasi yang kawan jalankan, stesen Jepun selalu sahaja dapat menjejaki kawan, walaupun dari LP. Kawan tabik kepada mereka kerana mereka dapat dihubungi dari pelbagai arah. Ini membuktikan keberkesanan setup antenna mereka dan ilmu yang tinggi dimiliki oleh mereka. Namun kawan tidaklah sampai tidak menghiraukan mereka. Kawan layan mereka sama seperti stesen stesen-stesen yang lain. Kita kan saudara, semua pemegang lesen adalah saudara kita. Saling memerlukan antara satu sama lain apabila ke udara. Jika tidak...tiada siapa nanti yang akan menjawab panggilan kita. CQlah sorang-sorang.


 Setakat ini, kawan hanya berjaya mengumpul 8 station sahaja dari Benua Amerika Selatan. Tetapi ini baru saja permulaan dan kawan tidak akan berputus asa dalam operasi ini. Kawan akan gunakan segala kemampuan yang ada untuk menjayakan misi kawan ini. Rasanya ianya akan mengambil masa yang lama, tetapi itu bukan masalah bagi kawan kerana jika ada kemahuan disitu pasti akan ada jalannya. 

Yang penting...kemahuan kita. Apa yang kawan pelajari daripada operasi kanggaroo adalah kita perlu banyak mendengar dan study patern DX mereka. Pada waktu mana mereka selalu muncul dan band apakah yang selalu mereka gunakan. Untuk itu, penggunaan DX Cluster adalah menjadi kewajipan bagi kawan. Dan meneliti setiap band pula seharusnya menjadi kebiasaan bagi menjayakan misi ini. 

Baiklah, setakat ini dahulu perkembangan dari kawan. Sampai kita berjumpa lagi dalam post-post yang akan datang. 73 de Zaki.



Warning from apt-key: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg)

  This worked for me... Code:  Select all sudo cp /etc/apt/trusted.gpg /etc/apt/trusted.gpg.d