Monday, October 6, 2014

Operation Kanggaroo : Mission accomplished

Terima kasih Bang Salehan 9W2SBD atas sumbangan poster ini.
Assalamualaikum dan selamat sejahtera. Hari ini, secara rasminya kawan menamatkan cabaran Operasi Kanggaroo dimana objektif cabaran adalah mengumpul dan mendapatkan seberapa banyak callsign dari Benua Australia.

Dalam operasi ini, seperti yang kawan maklumkan pada post yang pertama operasi dahulu, kawan telah menetapkan atau menghalakan yagi kawan ke arah Benua Australia. Begitu juga dengan antenna wire kawan, antenna G5RV Junior juga kawan ubah kedudukannya dan menghadap ke arah Benua Australia. Semua tindakan ini hanyalah kerana satu tujuan, iaitu untuk mendapatkan seberapa banyak contact dari negara Australia.

Operasi ini sengaja kawan adakan kerana ingin menambah perisa atau variasi serta mencari cabaran dalam hobi ini. Dalam hobi radio amatur ini, terdapat 1001 cara untuk kita menghayatinya, terpulang kepada kreativti masing-masing dalam mewujudkan cabaran tersebut. Ada yang suka homebrew, ada yang suka kumpul QSL kad, kumpul award, kumpul prefix, kumpul zone, bereksperiment dengan antenna, APRS, SSTV, RTTY, BPSK, miliwatt DX, APRS, fox-hunting, field-day, memburu IOTA, SOTA, DXpedition, QRP, ESSB, contest, satelite tracking dan bermacam-macam lagi aktiviti yang boleh diwujudkan dengan radio amatur ini. Apa yang diperlukan... adalah idea dan kreativiti kita sahaja.

Berbalik kita kepada kanggaroo... operasi kanggaroo ini kawan mulakan pada 14 September 2014 dan berakhir pada hari ini, 6 Oktober 2014. Ini bermakna, selama 3 minggu ini, iaitu 21 hari kawan menghadapi pelbagai cabaran dan dugaan. Kesabaran yang tinggi jugak diperlukan bagi menjayakan misi ini. Dugaan yang paling ketara adalah fenomena skip. Dimana pancaran kawan tersasar jauh hingga ke benua eropah sana, malah pernah jugak sampai ke negara India Hasilnya...banyaklah stesen dari negara-negara eropah masuk ke dalam CQ kawan. Mereka (Eropah) datang dari Long Path, ini bermakna pancaran kawan menyusup masuk melalui Finland dan seterusnya menurun hingga ke India. Jadi tidak hairanlah kenapa mereka masuk. Namun atas dasar semangat Kanggaroo dan persahabatan, kawan layan juga check-in mereka itu dan memberitahu mereka yang kawan sebenarnya datang dari arah belakang (Long Path). 


Itu jika berlaku SKIP, jika tidak berlaku SKIP. Sebenarnya kita boleh pile-up dengan stesen VK ini. Negara Australia ini sebenarnya mempunyai bilangan pemegang lesen yang ramai juga. Bukan sahaja ramai malah aktif. Tidak hairanlah jika banyak kelab dan persatuan disana. Ada juga yang menggunakan radio sebagai alat penyiaran untuk aktiviti pendidikan ( School of the air). Dimana mereka menggunakan radio ini untuk berhubung dengan guru atau guru yang menyiarkan bahan untuk pembelajaran mereka.   

School of the air
Jadi...budaya radio itu sudah sebati dalam jiwa anak-anak muda disana. Maka tidak hairanlah jika mereka sukses dengan aktiviti radio tersebut. Sudah biasa dengan peralatan radio seperti PTT, coax cable dan antenna semenjak dari bangku sekolah tadika lagi. Kawan mengenali radio ini, semenjak dari bangku sekolah menengah. Maknanya mereka lagi hebat dan maju lagi.

Dalam masa tiga minggu ini, kawan seolah-olah mendapat bonus dalam operasi kanggaroo kawan. Sebenarnya kawan langsung tidak teringat akan adanya CQ Oceania Contest. Mungkin kerana terlalu sibuk dengan Whatsapp dan Telegram, laman web - laman web yang selalu kawan kunjungi itu sudah tidak dijengah lagi. Akibatnya....banyak yang kawan ketinggalan. Namun apabila terlihatnya perkataan Oceania Contest...pada laman web... aahaaa!!!

....Pucuk dicita...ulam yang mendatang................................................

Ini peluang ni. peluang ini tidak boleh dilepaskan. Namun kita hanya merancang. Kebetulan tarikh contest adalah berdekatan dengan Hari Raya Korban. Hmm...cabaran lagi. Disinilah cabaran sebenarnya. Namun oleh kerana niat kita baik. Maka ALLAH SWT telah memberi jalan kepada kawan untuk menguruskan masa dengan sebaiknya. Contest bermula pada jam 4 petang. Maka kawan ada masa untuk berhari-raya bersama keluarga dan menyertai majlis korban. Selepas memberi 200% kepada keluarga dan jiran tetangga. Kawan sempat mencuri masa untuk menjenguk aktiviti contest di frequency. Dapat sejam dua pun jadi la.
Sebelah malam pula, kawan aktif bercontest hingga ke titisan CQ yang terakhir. Dalam Oceania ini, kawan lebih aktif pada waktu malam. Korbankan masa tidur kawan. Inilah pengorbanan sebenarnya bagi kawan. Pengorbanan seorang pengamal radio amatur.

Hasilnya, kawan berjaya mengumpul VK0 hinggalah ke VK9. Antara banyak-banyak VK ini, VK1 dan VK7 adalah sukar untuk mendapatkannya. Sukar kerana mereka tidak CQ. Mereka hanya check in sahaja. VK7ZX dan VK7BC kawan perolehi dengan memintas mereka. Apabila kawan terdengar VK7ZX masuk ke dalam CQ YF3BPL di 40m, kawan cepat cepat memintasnya dengan menyuruhnya QSY ke freq lain. Begitu juga dengan VK1MA. Sampai begitu sekali kawan terpaksa melakukannya. Mengintai disebalik CQ rakan-rakan jiran sebelah. Bukannya apa, oleh kerana mereka TX dengan high power, jadi kesempatan ini bolehlah digunakan. Menjadikan mereka sebagai sumber untuk mencari prefix. Jika kawan susahlah sebab kawan hanya stesen low power. Selalunya kena tindih dengan big gun di luar sana. Maka strategi lain perlu dirancang. Akal fikiran perlu dimaanfaat dengan sebaiknya.

Jika diperhatikan dengan teliti, kawasan VK4, VK5 dan VK2 amat aktif. Apabila dilihat peta pula. Barulah faham kenapa ianya terjadi. Kawasan ini adalah kawasan yang padat penduduknya. Kawasan bandar boleh dikatakan. Jadi tidak hairanlah jika banyak callsign yang aktif dari sana.

Hasilnya, kawan mendapat 404 stesen selama 3 minggu CQ di udara. Band 10m mencatatkan kutipan yang tertinggi. Ini adalah kerana dalam beberapa minggu ini, band tersebut membuka dengan amat cantik sekali. Lagipun apa yang kawan perhatikan. Rakyat Australia ini, suka sungguh dengan band 10m. Mungkin kerana cabarannya, atau mungkin kerana persekitaran mereka ataupun mungkin kerana kebetulan. Apapun kawan amat bersyukur dengan prestasi yang dicatatkan ini. Segala penat lelah CQ dan bersengkang  mata membuahkan hasil. Tidak cukup tidur, tidur mimpikan kanggaroo dan faktor cuaca yang tidak menentu telah dapat kawan harungi. 

Operasi kanggaroo ini, kawan akhiri dengan sebuah stesen pada band 6m, iaitu VK8RR. Kebetulan kawan baru sahaja pasang yagi 6m. Tiba-tiba muncul callsign dia ditengah-tengah kebisingan band. Apa lagi, sepantas kilat kawan turun semula ke bawah untuk capai hand set dan merakamnya. Sebenarnya audio kawan tercungap-cungap, tetapi kawan berjaya control juga.



Semoga kita berjumpa lagi dalam post-post yang akan datang, 73 de Zaki 9M2ZAK.

No comments:

All Asian Dx 2017 CW : Report

Main Callsign              : 9M2ZAK Country              : West Malaysia Locator              : OJ11TP Sunrise               : UTC 23:...