Wednesday, October 8, 2014

My 6 meter band report : Testing a 3 Element 6m Monoband Yagi

Sebenarnya kawan rancang untuk mengujinya pada hujung minggu ini. Memang sudah tertulis dalam diari aktiviti kawan untuk test performance yagi ini pada hujung minggu. Tetapi malam tadi, entah mengapa tangan ini menjadi gatal untuk membuka radio dan terus ke band 6m. Sebaik sahaja kawan tuned ke 50.001.00mhz, kedengaran beacon BV2B amat kuat dan jelas. Setiap butiran dit dan dah jelas kedengaran. Dalam hati kawan berkata....

" band buka cantik ni, membuka cantik ke negara Taiwan. Hmm....try CQlah...."

Signal noise pula mencatatkan bacaan yang amat luar biasa. Stabil pada kedudukan S-0. Wah!!!..cantik ni, peluang sebegini jangan dilepaskan. Memang rezeki kawan rasanya. Dari kebetulan terus menjadi perbuatan.
Sebelum memulakan CQ, kawan meneliti dahulu setiap khz, Mencari kalau-kalau ada rakan yang CQ difrequency. Kawan tidak mahu nanti, rakan-rakan radio diluar sana memandang kita sebagai Ham yang tidak berhemah. Ikut suka hati sahaja CQ difrequency tanpa menelitinya dahulu. Tatasusila sebagai seorang Ham Malaysia juga perlu dijaga. Perlu diingat, setiap tingkahlaku kita di frequency sebenarnya memberi impak yang besar kerana kita adalah duta kecil negara. Jadi apa saja tindakan kita secara tidak langsung mencermin diri kita yang sebenarnya.

Akhirnya, frequency 50120.00 menjadi pilihan kawan. Frequency kawan pilih kerana ia adalah centre freq bagi antenna kawan. Jadi, inilah masanya untuk kawan melihat sejauh manakah prestasi ant ini selepas 3 hari dinaikkan. Hasilnya adalah seperti berikut :

CQ kawan disahut oleh sebuah stesen dari Jepun pada permulaannya. Kemudian selepas itu, berduyun-duyun stesen dari Taiwan dan China masuk. Semuannya kuat-kuat belaka. Ingatkan kawan akan dimasuki oleh Jepun, tetapi yang lain pula yang datang.

Pada permulaannya, kawan CQ dalam mode CW, dalam mode ini kawan berjaya mengutip 13 stesen. Kemudian kawan tukar pula ke mode SSB. Dalam mode SSB, ianya jugak tidak menghampakan. Berduyun-duyun stesen dari China dan Taiwan masuk dan semuanya kuat - kuat belaka. 

Memang rezeki kawan pada malam ini. Inilah kali pertama kawan memperoleh contact yang  sedemikian rupa. Dalam mode SSB, kawan berjaya mengutip 11 station. Kesemua stesen yang masuk melalui mode SSB adalah stesen dari Taiwan Rata-rata memberikan signal report yang baik, iaitu 59, malah ada yang melaporkan bahawa signal kawan telah mencapai 20dB.














Syukur ke hadrat Ilahi kerana menjadikan yagi kawan ini berfungsi dengan sebaiknya dan memberikan feedback yang baik daripada para stesen yang masuk tadi. Semuanya berkata, you are trully 5 by 9. Kembang hidung nampaknya kawan....

eQSL yang diterima dari Jepun
Kesimpulannya, pada malam tadi band 6m membuka cantik ke arah Taiwan dan China. Mungkinkah ianya faktor gerhana bulan? apa apapun kawan amat puas dan gembira kerana 3 ele ini menjalankan tugasnya dengan penuh kecemerlangan. selepas ini, kawan tidak akan menoleh kebelakang lagi. Magic Band akan diekplore sepenuhnya. 73 de 9m2zak



Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...