Thursday, October 2, 2014

Low Band Low Noise - High Band High Noise

Malam tadi, band 10m-15m-20m hancur belaka. Ketiga-tiga band tersebut menghadiahkan kadar noise yang tinggi kepada stesen kecil radio amatur Kulaijaya. Masing-masing mencatatkan dan memberikan bacaan yang tinggi.
  • Band 10m - Signal Noise stabil pada S-5
  • Band 15m - Signal Noise turun-naik pada S-4 ke S-5
  • Band 20m - Signal Noise carca marba- kadangkala ianya rendah dan kadangkala ianya melonjak naik hingga ke S-6.
Untuk kepastian, sejauh mana tahap kebisingannya ini memberi kesan kepada pemancaran. Kawan cuba monitor pada frequency Beacon.

NCDXF/IARU International Beacon

















Pada band 10m, 28200mhz. Kawan langsung tidak mendengar apa-apa signal dari setiap beacon yang bertaburan di seluruh dunia. Pada band 15m, 21150mhz, keadaannya juga sama dengan band 10m. Langsung tidak ada apa-apa yang kedengaran. Sebenarnya ada, cuma signal beacon itu telah ditenggelami oleh tahap kebisingan yang melampau dari alam. Maka keupayaan telinga kita untuk menangkap dit dan dah dari beacon sedikit mengalami kesukaran. Tetapi jika dalam keadaan normal, ianya tidaklah sesulit seperti malam tadi. 

Band 20m pula lain ceritanya, walaupun bacaan noisenya carca-marba, tetapi masih ada dan boleh didengar lagi signal dari beacon-beacon tersebut. Antara beacon-beacon yang dapat didengar oleh stesen kecil Kulaijaya ialah:
  • ZL6B New Zealand
  • VK6RBP Australia
  • VR2B Hong Kong
Antara ketiga-tiga Beacon tersebut, Beacon ZL6B dari New Zealand dapat didengar dengan kuat. Kadangkala ianya mencecah 6dB manakala selebihnya hanya 1 dB pada sesuatu masa. Beacon New Zealand dapat didengar kerana Yagi telah kawan halakan ke arah 135 darjah. Sebab itulah beacon New Zealand ZL6B dan Australia VK6RBP masuk dengan kuat. Tetapi kawan masih dapat mendengar beacon dari Hong Kong VR2B namun ianya tidaklah segagah dari negara kanggaroo itu tadi.

Ini bermakna, terjawablah sudah persoalan kawan mengenai mengapa stesen dari Jepun selalu masuk ke dalam CQ kawan. Walaupun yagi dihalakan ke arah lain, iaitu 135 darjah. Namun mereka (JA) masih lagi boleh menjejaki signal kawan.

Oleh kerana High Band- High Noise pada malam semalam. Kawan membawa diri yang hina ini naik ke Low Band, mencuba nasib diri disana pula. Telinga ini sudah bersedia untuk menghadapi QRM dari stesen negara jiran yang kurang cerdik sikit, kurang cerdik kerana tidak memahami SOP-kurang cerdik kerana tidak dapat membezakan kawasan ketuk dengan kawasan karaoke dan cerdik dalam peningkatan kualitas bunyi-bunyian. Kawan amat berharap agar rakan-rakan disini tidak terpengaruh dengan situasi di sana. Ambil yang jernih dan buang jauh-jauh yang keruh itu supaya ianya tidak mengalir semula ke arah kita.

Pada band tersebut, kawan terserempak dengan stesen dari Pulau Krimas, VK9AN. Signalnya amat jelas dan terang. Bacaan di Kulaijaya menunjukkan yang dia masuk dengan kekuatan 10dB. Boleh didengar bunyi ketukan keyboard dan klik mouse-nya. Memang terbaik band 40m pada malam tadi.

Antenna VerticalSteppIR CrankIR berfungsi dengan baik sekali
Setelah melakukan SWLing selama beberapa minit, kawan mendapati yang VK9AN hanya memanggil stesen dari NA sahaja. Pada waktu itu, jam menunjukkan pukul 10.00 malam. Ada juga beberapa stesen dari Eropah yang cuba masuk dan mereka juga bertanya... kenapa hanya NA sahaja? beliau menjawab....

"Selalunya pada ketika ini, iaitu sekitar jam 10.00pm hingga 11.00pm. Band 40m akan membuka ke arah NA dari kawasan Asia Tenggara. Jadi sehubungan dengan itu, apa salahnya (why not) kita memberikan laluan dahulu kepada stesen dari NA untuk mengadakan contact dengan kami, kerana selepas ini...sudah tidak ada lagi peluang contact dengan NA."

VK9AN CQ pada 7128 dan beroperasi secara up, memang betul. Banyak stesen NA masuk dan tidak putus-putus mereka datang. VK9AN pile-up sebentar dengan NA stesen. Mereka pile-up selama sejam, dalam anggaran kawan, boleh dikatakan hampir seratus dua puluh stesen NA yang masuk dalam masa sejam. Ini berdasarkan kepada anggaran satu minit 2 stesen.

VK9AN op by Rob N7QT
Selepas sejam, VK9AN QRX. Katanya ingin minum air sekejap. Rasanya memang patut pun kerana dalam sejam tadi beliau berhempas-pulas melayan pile-up dari Amerika Utara.

Kemudian selepas itu, beliau kembali ke udara. Kali ini, beliau membuka pula kepada mana-mana stesen untuk check-in. Sejurus selepas habis dia TX, kawan dengan bergayanya masuk ke dalam CQ beliau. Orang pertama yang masuk. Selepas itu beliau pile-up dengan stesen dari Eropah dan kawasan sekitarnya.

Ada hasil juga pada malam ini. Setelah sabar menunggu selama sejam lebih-mengintai dan tekun mendengar. Banyak perkara yang telah kawan pelajari. Antaranya ialah masa pembukaan band untuk negara-negara tertentu. Semangat setiakawan yang tinggi. Melatih diri kita supaya sabar menunggu. Bertindak mengikut arahan yang telah ditetapkan. Beroperasi mengikut SOP agar tidak menyusahkan orang lain.

Apabila difikirkan semula, gabungan kesemua disiplin tersebut sudah pasti akan membuahkan hasil. Ianya terbukti dengan pemantauan ke atas VK9AN semalam. Syabas dan tahniah diucapkan.

Malam ini, jika tiada apa-apa kesulitan, kawan akan merayau-rayau semula ke seluruh dunia menikmati kehebatan hobi yang luarbiasa ini. 73 de 9m2zak.

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...