Sunday, December 15, 2013

Perubahan cuaca perubahan kesihatan...

Selepas 4 hari sampai ke kampung halaman, Kawan mendapat demam dan selesema kerana perubahan dan keadaan cuaca disini agak berbeza dengan keadaan cuaca di Johor. Pada masa kini, Perlis sedang mengalami musim angin timur, dimana angin akan bertiup kencang dari timur Perlis menuju ke Barat Perlis. Akibatnya...kawan tidak boleh bangun selama 3 hari, hanya terlantar sahaja di rumah emak. Keadaan ini berlaku selepas pulang dari Jitra. Perkara ini turut terkenan juga kepada harmonik bongsu kawan, dia juga demam bersama-sama dengan kawan.

Tetapi mujurlah kawan sempat setup antenna G5RV pada base orang tua kawan. Walaupun hanya menggunakan batang buluh sahaja, namun prestasinya amat baik. Kawan berjaya masuk ke Eropah - Jepun - dan juga Amerika Selatan. Memancar dengan panggilan 9M2ZAK/P

batang buluh sebagai pole utama, 20 kaki panjangnya.
Kawasan disini memang agak terhad, terhad kerana rumah disini dibina secara rapat-rapat. Hasilnya...ianya menjadi agak sukar bagi kita peminat radio amatur amatur untuk setup antenna. setelah beberapa jam mengkaji...akhir kawan berjaya juga memasang antenna g5rv ini. Antenna di dipasang dihadapan rumah menghadap ke Eropah. Ianya dipasang secara inverted V, anda boleh lihat pada gambar dibawah. Tetapi masalah lain pula timbul. G5RV ini, hanya boleh tune pada band 40m dan 6m sahaja. Mana datang band 6M nih.. tiba-tiba sahaja ianya muncul. Ada beberapa persoalan yang bermain dalam kepala...antaranya ialah :
  1. Adakah atap zink yang berada kiri dan kanan G5RV ini mengganggu bacaan SWR?
  2. Adakah power-line yang berada melintang antenna ini juga mempengaruhi SWR?
Untuk pengetahuan pembaca yang budiman sekalian... G5RV ini sebenarnya telah merentasi power line. Adakah inductive dari power line itu mempengaruhi SWR ?
Sehubungan dengan itu, kawan bercadang untuk menurunkan semula dan mengubah arah rentangannya agar tidak atau dapat mengelakkan dari hampir atau merentasi power line.
pemandangan dari sisi depan rumah.
Walaupun dalam keadaan sebegini teruk antenna. Kawan berjaya membuat ragchew CW QSO dengan sebuah stesen dari NA iaitu dengan W9KNI Bob dari Oregan, USA. Beliau copy 599 signal kawan dari Kuala Perlis. Jadi maknanya ok juga antenna ini walaupun hanya boleh tune di 40m dan 6m sahaja. Adakah kerana nasib? adakah kerana keadaan ppgasi yang baik pada ketika itu? Hmm...semua itu bermain dalam benak kawan.

Bob W9KNI telah spot kawan pada Website Cluster

Kawan sempat mencuba TX atau DX dalam 2 hari sahaja, kemudian aktiviti DX terpaksa dihentikan kerana kawan mendapat demam panas yang teruk. Kepala berdenyut-denyut sakit dan ditambah pula dengan badan tiba-tiba menjadi lemah dan panas. Hasilnya...kawan hanya mampu berbaring sahaja selama 3 hari.

Hari ini...memandangkan kawan sudah pulih dan hanya sikit sahaja demam...maka masa yang terluang ini..kawan gunakan untuk menulis sesuatu pada blog kawan. Baiklah...sampai disini sahaja dulu...nanti..jika ada apa-apa yangb terkini akan kawan infokan dalam blog ini. 73 9m2zak.


Warning from apt-key: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg)

  This worked for me... Code:  Select all sudo cp /etc/apt/trusted.gpg /etc/apt/trusted.gpg.d