Saturday, December 28, 2013

Penjagaan peralatan radio : Bahagian 1

Aktiviti radio amatur atau ham radio tidak banyak berbeda dengan bidang atau kegemaran yang lain dimana salah satu ciri-ciri persamaannya adalah berkaitan dengan peralatan. Setiap peralatan yang dimiliki mestilah senantiasa dilihat atau dibelai dan diselenggara untuk memanjangkan jangka hayatnya. Peralatan radio amatur yang terdapat di pasaran hari ini terdiri daripada pelbagai jenama dan kualiti. Bermula dari yang kurang berkualiti hinggalah ke yang high kualitinya. Tepuk dada tanya selera. Begitu juga dengan harganya, ada yang mahal dan ada juga yang murah.

Kebiasaannya...pemegang lesen radio amatur yang melibatkan diri secara serius dalam bidang ini akan memiliki banyak peralatan seperti transceiver, antenna tuner, power supply, RF amplifier, straight key - lambic key, walkie talkie, coax cabel, head phone, antenna rotator, scanner, audio EQ dan pelbagai-bagai alat tambahan yang lain. Memang banyak jika kawan nak senaraikan disini. Cukup sekadar yang basic sahaja. Disamping itu juga, ada juga rakan-rakan yang suka membeli dan mengumpul peralatan dan sesetengah alatan itu pula dijadikan sebagai collector's item. Semua peralatan ini perlu dijaga supaya ia senantiasa berupaya dapat menjalankan tugas di peringkat maksima dan disamping itu juga kita dapat menjimatkan perbelanjaan.

Disini kawan cuba senaraikan beberapa panduan supaya ketahanan peralatan kita itu terjamin dan tahan lebih lama walaupun sesetengah alatan itu kita selalu menggunakannya.

Transceiver dan power supply
Transceiver dan power supply adalah dua peralatan yang perlu dijaga dengan rapi. Ini adalah kerana kedua-dua peralatan ini adalah tunjang kepada hobi ini. Maka ianya perlu dititikberatkan dari segi penjagaannya. Bagi transceiver,  kita perlu membuka atau mencabut semua elemen-elemen yang bersambung dengan transceiver selepas kita menggunakannya. Walaupun perkara ini nampak seperti meremehkan dan agak membebankan tetapi kita perlu ingat...langit tidak selalunya cerah dan malang sebenarnya tidak berbau. Kesilapan dan kecuaian ini biasa dilakukan oleh kita...termasuk diri saya sendiri. 

Kenapa perlu cabut semua?
Pada awalnya...kita beranggapan bahawa apabila kilat memancar di langit, elektrik statik yang dilepaskan itu akan bertaburan diseluruh ruang angkasa dan jika kita tidak membuka sambung coax dari antenna ke transceiver kita...maka statik tersebut akan menerjah masuk ke dalam transceiver melalui antenna - coax - dan terus transceiver. Tetapi berdasarkan pengamatan dan pengalaman-pengalaman yang lepas... high voltage atau statik ini masih boleh mencapai transceiver kesayangan kita melalui pintu-pintu atau saluran yang lain. Memang tidak disangka sungguh. 

Kes 1 

Kejadian ini berlaku kepada diri kawan sendiri. Sebab itu kawan berani menyatakannya. Kejadian ini berlaku pada petang Jumaat, tarikhnya kawan sudah tidak ingat, tapi jika di explore balik gambar FB kawan, mesti akan dapat lihat semula transceiver kawan iaitu model Icom 718 yang telah terkena overload current hasil dari panahan petir berdekatan dengan base kawan. Untuk pengetahuan rakan-rakan yang budiman sekalian, kawan juga mengambil langkah-langkah pencegahan seperti biasa yang kita maklum selama ini, iaitu... apabila kedengaran petir atau guruh di udara maka cepat-cepat coax cable ditanggalkan dari transceiver. Langkah tersebut memang kawan patuhi dan mengamalkannya. 

Tetapi lain pulak jadinya...selepas kejadian kilat tersebut, dan keadaan menjadi tenang semula. kawan cuba menghidupkan kembali komputer. Tiba-tiba kedengaran bunyi "PoPs" di bahagian belakang PC, dipercayai dari power supply PC dan PC terus padam. Kawan syak yang PC kawan sudah kena statik kilat tadi. Kemudian kawan cuba pula menghidupkan IC 718, syukur...ianya berfungsi seperti biasa. Ianya hidup..apabila dimonitor pada mode SSB ianya berfungsi seperti biasa, begitu juga dengan mode-mode yang seperti RTTY dan AM, tetapi apabila kawan tukar ke mode CW, ianya terus TX dengan sendirinya. Rupa-rupanya overload current semasa kejadian kilat itu tadi telah masuk ke dalam IC-718 melalui Port CW. Untuk pengetahuan rakan-rakan yang budiman sekalian, semasa kejadian kilat itu tadi, kawan hanya cabut coax sahaja dan overload current itu masuk melalui PC dan terus ke IC-718. Sebelum kilat terjadi, kawan sedang TX dalam mode CW dengan menggunakan Keyboard Keyer, jadi memang ada sambungan dari PC ke transceiver melalui interface. Apabila dibuka IC-718, memang habis terbakar komponen-komponen pada bahagian CW dalam board IC-718.

Untuk pengetahuan para pembaca yang budiman sekalian... Icom-718 diletakkan diatas transceiver Yaesu FT-77, tetapi memandangkan pada masa itu, tiada sebarang kabel yang disambungkan kepada FT-77, maka ianya terselamat dari malapetaka tersebut. Mujurlah Icom 718 mempunyai empat kaki yang diperbuat daripada plastik/getah. Jadi ianya secara tidak langsung menghalang pengaliran arus elektrik dari turun atau pergi kepada FT-77 tersebut. Syukur alhamdullilah. Untuk menambahkan kepastian kawan mengenai kesihatan FT-77, kawan mencuba untuk memasangnya kembali. Setelah semuanya dipasang, FT-77 berfungsi dengan baik, semua mode dan band tiada masalah, semua button berfungsi dengan baik. Syukur ke hadrat Ilahi, walaupun FT-77 hanya setengah inci sahaja berada dari tempat kejadian, namun beliau terselamat dari malapetaka tersebut kerana tiada sebarang sambungan kabel kepadanya. Pengajaran yang kawan perolehi dari kejadian ini adalah:
  1. Sentiasa tanggalkan segala sambungan kabel atau interface dari body transceiver jika kita tidak menggunakannya dan juga jika cuaca buruk melanda.
Kes 2

Kejadian ini berlaku di Skudai, iaitu di Kuarters Kakitangan UTM Skudai. Ianya berlaku terhadap salah seorang pengamal radio amatur yang tegar iaitu Ustaz Ilyas 9M2UST. Kawan sudah lupa bila kejadian ini berlaku tetapi patern kejadian ini juga sama seperti kawan. Pada suatu petang yang panas dan kering... tiba-tiba sahaja berlaku kejadian petir yang kuat. Kejadian petir itu hanya sekali sahaja berlaku dan ianya berlaku secara tiba-tiba. Pada masa itu, Ustaz Ilyas 9M2UST berada di bawah sedang bersantai-santai dihadapan TV bersama XYLnya menonton drama kegemaran mereka. Selepas kejadian panahan petir tersebut, seluruh rumah mereka terputus bekalan elektrik. Kemudian selepas bekalan elektrik dipulihkan. Ustaz Ilyas cepat-cepat memeriksa peralatannya. Semuanya ok, tetapi apabila beliau cuba membuka IC-718nya...mode CW mengalami masalah. Ianya terus TX dengan sendirinya tanpa berhenti-henti. Setelah diperiksa dan diamati dengan penuh teliti. Rupa-rupanya...overload current semasa kejadian kilat itu tadi masuk ke dalam IC-718 melalui interface CW. Untuk pengetahuan para pembaca yang budiman sekalian, Ustaz Ilyas juga mengambil langkah-langkah wajib apabila keluar dari shack, iaitu cabut coax cable. Tetapi lain pula jadinya...Kesnya juga sama macam kawan, FT-857 beliau terselamat dari malapetaka tersebut kerana tiada apa-apa sambungan kepadanya. FT-857 beliau juga hanya bersebelahan sahaja dengan IC-718 tetapi tidak bersentuhan. Pengajaran daripada kes ini ialah :
  1. Sentiasa tanggalkan segala sambungan kabel atau interface dari body transceiver jika kita tidak menggunakannya dan pastikan tiada body contact antara transceiver untuk mengelakkan sebarang kejadian yang tidak diingini berlaku.
Power Supply 
Bagi power supply, penjagaannya adalah lebih kurang seperti Transceiver, iaitu tanggalkan plag daripada soket apabila tidak menggunakannya. Ini bertujuan untuk mengelakkan daripada terkena overload current, walaupun power supply tidak mempunyai kompenen yang sensitif terhadap statik, tetapi perlu ingat...malang juga tidak berbau, begitu juga dengan peralatan kita. selain itu, setiap power supply mempunyai kipas  dibelakangnya untuk menyedut haba yang terhasil dari power transistor didalamnya. Jadi...jika ada kelapangan dan masa yang lebih, kawan sarankan supaya berikan sedikit masa untuk membuka cover power supply anda dan periksa pada bahagian-bahagian ini:
  1. Kipas - periksa samada kipas tersebut berpusing dengan kelajuan yang sekata. anda boleh check dengan visual sahaja, iaitu dengan memerhati dengan teliti pusingannya. Selalunya ball bearing kipas akan rosak dan jika pusingannya nampak seperti beralun dan tidak sekata, gantikan dengan kipas yang baharu. Atau semburkan 4WD pada bearingnya. Selain itu, tanggalkan segala habuk dan kekotoran yang melekat pada daun kipas supaya kipas tersebut dapat menyedut udara panas keluar dari Power supply dengan lebih efisien lagi. Jika anda rajin lagi. Buka semua wayar-wayar yang bersambungan dengan board dan cuci board tersebut dengan menggunakan Thinner dan kapas untuk menanggalkan segala debu dan kotoran yang melekat pada komponen. Debu dan kotoran yang melekat pada komponen-komponen sebenarnya dapat mengurangkan kecekapan dan menaikkan suhu board tersebut kerana ketidakcekapan pengaliran haba. Kadangkala ada juga kes dimana lipas dan cicak bertelur dan mati di dalam power supply. Jadi sila bersihkan ia supaya dapat elakkan berlakunya short.
  2. Jika power supply anda sudah berusia atau lama, kawan syorkan supaya anda memeriksa litarnya. Kadang-kala berlaku keretakkan pada kaki komponen dengan tapak soldernya dan kadangkala berlaku hakisan pada litar. Jika berlaku hakisan, solder semula mengikut tracknya atau jika anda kurang yakin, buat BYPASS dengan menggunakan wayar dari kaki kompenen ke kompenen yang dikenalpasti bermasalah.
  3. Pastikan GND disambung ke power supply anda untuk mengelakkan dari sebarang masalah overload.
Antenna Tuner 
Sebenarnya jarang kita dengar mengenai kerosakkan antenna tuner. Ini adalah kerana antenna tuner tidak memerlukan punca kuasa untuk beroperasi. Tetapi ada juga antenna tuner yang mengalami masalah, selalunya ianya berkaitan dengan bad solder dan keupayaan tuner itu sendiri. Kerosakkan yang selalu berlaku kepada antenna tuner adalah tombol pada inductance/transmitter/antenna. Apa yang selalu berlaku kepada tombol-tombol ini adalah mereka menjadi haus dan selalu terlepas. Puncanya adalah kerana kita selalu tuned antenna. Jadi...bagaimana untuk mengatasinya?
  1. Tombol antenna tuner diperbuat daripada plastik, apabila penggunaannya terlalu kerap, iaitu kita selalu tuned antenna, lama-kelamaan...track dalam tombol tersebut akan haus dan akan mengurangkan kecekapannya memegang batang kapasitor. Jadi untuk mengelakkan perkara ini berlaku. Dicadangkan supaya...jika rakan-rakan ada keupayaan...cuba hasilkan atau beli atau minta rakan-rakan buatkan antenna yang luas bacaan SWRnya. Contohnya pada band 10m. Cuba hasilkan sebuah antenna yang berkeupayaan SWR 1:1 > 1:5 dari frequency 28300mhz hinggalah 28700mhz. Jadi iainya secara tidak langsung akan mengurangkan penggunaan dan pusingan tombol pada antenna tuner anda sekaligus dan mengurangkan terjadinya kehausan track pada tombol tersebut.

  1. Kebanyakkan antenna tuner dihasilkan secara hand-made iaitu disolder dan dipasang secara manual dikilang oleh manusia. Jadi...human error pastinya akan berlaku kerana manusia ini tidak lepas daripada melakukan kesilapan. Kerosakkan yang selalunya berlaku adalah bad solder. Jadi selalulah periksa board antenna tuner anda dan jika ada kemampuan, solder semula setiap komponen didalamnya.
  2. Patikan GND disambung kepada antenna tuner anda untuk mengelakkan sebarang masalah.
Coax cable dan antenna 
Untuk memastikan yang pancaran dan penerimaan kita sentiasa berada pada tahap yang maksimun. Disarankan supaya coax cable dan antenna itu ditukar pada setiap 4-5 tahun sekali. Coax cable dan antenna ini sebenarnya sudah terdedah kepada hujan dan panas selama bertahun-tahun lamanya. Sudah pasti keupayaannya jugak akan menurun. Perkara yang selalu terjadi adalah keretakan pada solder antara coax dengan conector. Keretakan ini berlaku akibat dari proses luluhawa dan angin. Kita perlu ingat...sambungan antara coax cable dan antenna akan terdedah kepada faktor-faktor alam yang kawan sebutkan tadi. Dimana pada malamnya ianya akan mengecut dan pada waktu siangnya pula akan mengembang. Cuba bayangkan jika pada hari cuaca panas terik....tentunya ia akan mengembang dengan megahnya dan tiba-tiba berlaku hujan panas...maka sudah tentu akan berlaku pengecutan secara tiba-tiba pada logam yang terdapat pada coax dan antenna tersebut dan yang pastinya...prestasinya tidak seperti dahulu..iaitu masa mula-mula ia dipasang. Ikatan skru dan nat serta genggaman bracket sudah pastinya akan longgar akibat dari proses luluhawa tersebut. Walaupun semua komponen antenna dan coax cable itu diperbuat daripada aluminium dan copper, namun perlu ingat...element-element tersebut sebenarnya datang dari alam. Maka dari bumi ia datang...ke bumi juga ia kembali. Jika kita tinggal dikawasan bandar atau berdekatan dengan kawasan industri, hujan asid mungkin akan berlaku dan akan sedikit sebanyak akan menghakis aluminium dan copper yang terdapat pada antenna kita. Jadi...selalulah jenguk antenna kita di atas sana.  
Baiklah rakan-rakan yang budiman sekalian. Memandangkan jam sudah menunjukkan jam 3 pagi. Maka kawan terpaksa berhenti disini dahulu mengenai penjagaan peralatan kita. Insyaallah akan menyusul lagi perkara tentang penjagaan CW Key, Lambic dan handy @ walkie talkie dalam penulisan yang akan datang. Semoga rakan-rakan dapat memanfaatkan bacaan ini agar hobi ini dapat dinikmati dengan penuh kenikmatan. Salam 73 de Zaki 9M2ZAK.

Warning from apt-key: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg)

  This worked for me... Code:  Select all sudo cp /etc/apt/trusted.gpg /etc/apt/trusted.gpg.d