Friday, November 8, 2013

6 meter band : Mencuba nasib dengan 9M2ZAK/QRP

Assalamualaikum dan selamat sejahtera diucapkan kepada semua para pembaca yang budiman sekalian. Agak lama kita tidak bertemu disini...sejak kebelakangan ini kawan agak sibuk sikit dengan pelbagai tugasan yang mendatang. Maklumlah...bila penghujung tahun ni, banyak kerja dan perkara yang perlu diselesaikan. Semua perlu dibereskan sebelum cuti persekolahan bermula. Jadi jika hendak bercuti dengan tenang dan selesa, maka semua perlulah disettlekan terlebih dahulu.

Malam ini, memandangkan mode kawan agak baik...maka kesempatan ini kawan gunakan untuk menulis sesuatu di blog ini. Untuk menulis...sebenarnya memerlukan mode dan tenaga yang segar. Bila badan segar dan mode pun ok, maka penulisan kita pun akan menjadi ok juga.

Projek kawan pada malam minggu ini adalah mencuba CQ di band 6 meter. Untuk menambahkan sengsara lagi...kawan akan CQ dengan kuasa QRP iaitu 5 watt. Semasa blog ini ditulis, transceiver disebelah kanan saya ini akan TX dengan kekuatan 5 watt selang 10 saat. Jadi sambil menulis sambil TX dan sambil monitor...mana tau kut - kut ada yang menyambut panggilan kawan ni. Antenna yang kawan gunakan hanyalah delta loop sahaja.

Kawan akan CQ selama yang mungkin, iaitu sepanjang malam ini...target dalam 3-4 jam. Ini bermakna kira-kira jam 3 atau 4 pagi. Band 6 meter penuh dengan mistery dan kejutan...jadi kawan akan menanti kejutan itu dengan penuh kesabaran. Kesabaran adalah kunci utama misi ini. Kawan akan update blog ini jika kawan mendapat sesuatu dari band ini. Nantikan keputusannya.....

No comments:

Testing aprs yaesu FT2DR