Sunday, October 13, 2013

Oceania DX Contest 2013

9M2SD's shack
Tahun ini berlaku peningkatan pengumpulan mata bagi contest ini. Pada tahun 2012, kami hanya mampu mengutip 75 mata bagi mode Phone dan 1008 mata untuk mode CW. Manakala pada tahun ini, tahun 2013, berlaku peningkatan kutipan mata. Bagi mode phone, kami berjaya mengutip 4192 mata dan mode CW 3248 mata. Walaupun ianya tidak mencecah ratusan ribu kutipan mata, tetapi kami amat berpuas hati dan bangga sekali kerana contest ini begitu mencabar. Kawan dapat merasakan cabaran dan tekanannya kerana dalam Oceania Contest, kita station yang tidak tergolong dalam kawasan Oceania akan memburu station-station dari kawasan Oceania. Ianya berbeza daripada contest-contest yang lain dimana dalam contest-contest tersebut, kita station 9M2/9W2 akan diburu oleh station lain dari seluruh dunia. Jadi aktiviti pusingan tombol VFO akan senantiasa berlaku untuk memburu dan mencari dimana mereka berada. Antara station yang tergolong dalam kawasan Oceania (OC) ialah :

  3D2 - 3D2(R) - 3D2(C) - 4W - 5W - 9M6/9M8 - A3 - C2 - DU/DZ - E5/N - E6 - FK -FO -FO/A - FO/M - FW - H4 - JD ( Minami) - KH0 - KH1 - KH2 - KH3-7 - KH8 - KH8/S - KH9 - P2 - T2 - T8 - T30 - T31 - T32 - T33 - V6-7 - V8 - VK - VK(LHI) - VK9/W - VK9(X) - VK9(C,F) - VK9 (M), VK9(N) - VK0(M) - VP6 - YB - YH - YJ - ZK3 -ZL - ZM - ZL7 - ZL8 -ZL9

Dalam senarai entiti diatas, rata-rata entiti yang berjaya dihubungi adalah station dari Sabah (9m6), Indonesia (YB), Hawai (KH), Papua New Guinea (P29), Filipina (DU), Australia ( VK) dan New Zealand (ZL)

Ini bermakna masih banyak lagi entiti dari kawasan oceania yang belum atau dapat dihubungi. Apakah faktor-faktornya? adakah kerana keadaan band? adakah kerana faktor antenna? atau mereka tidak aktif semasa contest berlangsung? segala persoalan ini sedang berlegar-legar dalam kotak pemikiran kawan. Mujurlah ada juga station dari Kepulauan Borneo (9m6/9m8) yang aktif semasa contest ini berlangsung. Keaktifan mereka ini sekurang-kurangnya memberi sedikit nafas kepada rentak contest ini. Sebagaimana yang kita sedia maklum, kebarangkalian untuk dapat mendengar station dari New Zealand, Australia dan oceania - oceania yang lain adalah sulit sekali. Kesulitannya adalah dipengaruhi oleh kedudukannya, oleh kerana mereka terletak di penjuru dunia maka jarang-jarang sekali kita dapat mendengar audio mereka, dan agak sukar untuk meramalkan masa aktif mereka.


Syabas dan tahniah kawan ucapkan kepada 9m6XRO, 9M6YBG, 9M6ZAE, 9M8WAT, 9W6MHZ, 9W6ZIM, dan 9W6RAL kerana memberi rentak dan peluang kutipan mata kepada rakan-rakan kita dari Eropah dan Amerika Utara serta dari kawasan lain di seluruh dunia. Sekurang-kurangnya kemeriahan CQ Oceania DX Contest ini lebih bermakna dengan kemunculan anda semua. Sekurang-kurangnya rakan-rakan kita dari seluruh dunia tahu dan sedar tentang kewujudan dan keaktifan kita. Sebenarnya...dalam masa yang sama, kalian telah pun mempromosikan negara kita ke seluruh dunia. Secara tidak langsung mempromosikan budaya kita, mempromosikan keunikan kita dan mempromosikan keindahan negara kita. Terima kasih kawan ucapkan...


 73 de Zaki 9M2ZAK

No comments:

Testing aprs yaesu FT2DR