Sunday, October 13, 2013

Auto CQ with N1MM

Sebenarnya dengan menggunakan N1MM, kita juga boleh membuatkannya sebagai Auto CQ. Dimana fungsi auto cq ini amat berguna semasa dxing dan juga contest. Dalam post kali ini, kawan akan cuba menerangkan serba sedikit mengenai cara-cara untuk menjadikan N1MM anda sebagai Auto CQ.

Peralatan yang diperlukan :
  1. Sebuah transceiver yang mempunyai keupayaan untuk sambung ke komputer. Selalunya product terkini Icom-Yaesu-Kenwood mempunyai keupayaan ini.
  2. CAT cable, sama ada dibeli ataupun homebrew.
  3. USB to RS232 Converter : Sesuai bagi mereka yang menggunakan Laptop. Manakala bagi yang menggunakan PC, anda boleh terus sambung ke port DB9 ( COM Port 1) tidak perlu USB converter. Namun anda masih juga boleh menggunakan USB converter ini jika COM Port anda digunakan ataupun rosak.
Berikut adalah langkah-langkahnya:


















My Computer>>>System Properties>>>Device Manager>>>
Tujuannya adalah untuk mengenalpasti nombor Com Port.

kemudian, pada N1MM
















klik pada Config >>> Config port

















Klik Hardware>>> kemudian pilih radio anda pada ruangan COM1 dan Klik >>> Set

















Kemudian>>> setkan segala butiran seperti dalam gambar diatas, Setting ini adalah setting yang kawan gunakan dan ianya berfungsi dengan baik. Jangan lupa Klik juga pada ruangan >>> PTT via Radio Command SSB Mode.

















kemudian Klik pada C: >>> N1MM Logger >>>

















kemudian >>> klik pada file wav
















dalam file wav tersebut, buatkan satu file baru, disini kawan buat dua file kerana kawan ada dua callsign. Jadi ianya terpulang kepada masing-masing.
















Kemudian, paste file audio rakaman CQ anda tersebut. Jangan lupa... namakan file wav itu sebagai CQ.wav.
















Kawan menggunakan handphone untuk merakam audio CQ kawan, dan selepas itu kawan convert ke file wav dengan menggunakan laman web ini, http://www.online-convert.com/. Jika rakan-rakan ada teknik yang lain untuk merakam, boleh juga digunakan. asalkan ianya file jenis wav. Kemudian letakkan file CQ.wav anda itu ke dalam ini.

















Selepas itu, inilah hasilnya...

 

Jika rakan-rakan ingin membuat auto CQ untuk aktiviti DX, Rakan-rakan yang budiman sekalian perlu merakam semula audio CQ DX dan save as CQ.wav. Oleh kerana nama filenya sama, maka file tersebut perlulah disimpan di tempat lain untuk mengelak overwrite. Jadi, jika hendak Contest, pastekan kembali CQ.wav yang contest ke dalam file callsign anda, manakala jika hendak DX, pastekan file CQ.wav yang mengandungi audio cq dx tersebut ke dalam file callsign anda jugak.. Bagi kawan, kawan buatkan dua file yang berasingan iaitu satu file DX dan satu lagi file Contest untuk simpan file CQ.wav contest dan DX itu tadi.

Rakan-rakan jangan risau, ianya tidak akan menjejaskan operasi N1MM. Percayalah kerana ianya benar. Maka dengan selesainya setting ini, selepas ini tidak perlulah rakan - rakan CQ berulang-ulang dengan kudrat sendiri. Semuanya akan dilakukan oleh mesin ini. Boleh pekena Nescafe @ teh tarik sambil CQ, boleh FB juga sambil CQ dan yang pastinya... tekak tidak perit air liur pun jimat. Selamat mencuba. 73

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...