Tuesday, August 13, 2013

Dxing malam raya ke-6 : Bonaire Island 599.

Agak lama jugak kawan tidak DX, iaitu hampir sebulan lebih. Sepanjang ramadhan, langsung kawan tidak DX, tetapi hanya menyertai contest sahaja. Antara contest dengan dx ianya amat berbeza sekali. Semasa contest, band agak penuh dan penuh dengan tekanan, manakala DX pula aktivitinya lebih santai dan sesuai untuk melepaskan tekanan. Dua aktiviti yang berbeza. Satu dengan tekanan dan satu lagi tanpa tekanan. Walau bagaimanapun, kedua-duanya seronok dan penuh dengan kejutan.

sebelum kemas

Malam tadi kawan melakukan aktiviti DX setelah lama tidak ke udara. Selepas selesai segala tugasan dan urusan, kawan menjenguk kembali bilik radio. Sebelum aktiviti DX dijalankan, bilik radio perlu dikemaskan terlebih dahulu. Segala habuk dibersihkan dan segala peralatan disusun semula ke tempat asal. Semasa bulan ramadhan tempohari, kawan rasa agak malas juga untuk mengemas, mungkin kerana ingin menjimatkan tenaga kot...apapun sebenarnya itu hanyalah sebagai alasan, sedangkan Nabi Muhammad SAW sendiri pun berperang dalam bulan Ramadhan, inikan pula kita...hehe

selepas kemas
Setelah aktiviti mengemas selesai...barulah jiwa tenang sikit, kalau tidak semak perut dibuatnya. Kawan tidak suka berada dalam persekitaran yang berselerak, rimas dibuatnya. Sebelum memulakan apa-apa aktiviti, kawan akan pastikan yang keadaan tenang dan selesa dahulu. Barulah jiwa tu enjoy dan tenang semasa DX ataupun melakukan aktiviti yang lain seperti layan gitar dan elektronik repairing.

Malam tadi band cantik. Band 20m pun cantik, band 15m pun cantik. Kedua-duanya membuka dengan senyap dan steady saja. Sepintas lalu kawan monitor, kedengaran stesen dari Myanmar sedang pileup, iaitu XZ1Z. Pada masa tu mereka di 20m, 14.250 dan main split, up 10khz iaitu moni di 14.260. Memang terbaik stesen tu. Berduyun-duyun stesen Eropah masuk, dah macam zoo bunyi dia. Tetapi kawan respek kat dia, XZ1Z sebab kedengaran dia relax saja layan pile-up dan berjaya menguruskan pile-up dari EU tu dengan sukses sekali. Tahniah diucapkan.

Oleh kerana band 20m sudah banyak frequency yang diduduki, maka kawan mengambil keputusan untuk mencuba nasib di 15m. Setelah hampir 15 minit monitor di setiap khz. "Band ni terbaik"...kata kawan didalam hati. "Boleh try malam ni"...sekali lagi kawan berkata di dalam hati.


Akhirnya frequency 21022.5 mhz menjadi pilihan kawan untuk beraksi pada malam ni memandangkan hanya frequency itu sahaja yang tidak diduduki. Peluang ini kawan tidak melepaskannya, cepat-cepat kawan CQ disitu. Memang terbaiklah malam ni. Hanya selepas satu pusingan CQ sahaja, panggilan CQ kawan disahut oleh stesen dari Crotia iaitu 9A1FVW. Signalnya pula sangat kuat dan jelas. 599 plus plus. Maka selepas itu, kawan pun pile-uplah dari stesen Eropah. 

Namun didalam timbunan callsign-callsign yang masuk itu, terselit pula sebuah stesen dari Kepulauan Bonaire, di Lautan Caribean iaitu PJ4NX. Kuat signal dia. Apabila kawan meneliti QRZ.com mereka. Patut pun cantik signal dia, 9 element Optibeam ( 20m-10m). Tetapi kawan berbangga juga...sebab pada masa tu, kawan hanya menggunakan G5RV Jr saja. Saja guna G5RV sebab lama tak panaskan dia.


Ini bermakna, signal kawan dengan kekuatan 100 watt ini telah pergi sejauh 21762 km. Jauh tu...apa-apa pun kawan disini ingin mengucapkan terima kasih kepada PJ4NX op Tim Beaumont MØURX   kerana sudi check in dalam CQ DX kawan. 


Malam tadi kawan hanya guna antenna wayar sahaja, iaitu G5RV Jr. Hasil sejam pileup di 15 meter band. Kawan berjaya mengutip 61 stesen dengan 25 DXCC. Ok dah tu untuk malam ni. Siap dapat bonus lagi, iaitu PJ4NX dari Benua Amerika Selatan. Mana nak cari...memandangkan kita masih lagi dalam mode raya. Tetapi DX tetap dijalankan juga...hehe...raya raya jugak, dx tetap dx jugak. Malam esok, Rabu...maka satu lagi aktiviti DX akan berlangsung, 9M4CJB pula akan ke udara seperti kelazimannya sejak dua tahun kebelakangan ini. 


Selamat Hari Raya Maaf Zahir & Batin. 73 de 9m2zak.

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...