Friday, July 5, 2013

Independence of Venezuela Contest 2013 : Bagai orang mengantuk disorongkan bantal

Saya rasa pembaca sekalian tentu maklum kenapa saya selitkan peribahasa melayu ini, Bagai orang mengantuk disorongkan bantal. Peribahasa ini bermaksud : gembira kerana mendapat mendapat sesuatu yang diingini. Dalam konteks pemikiran saya pula, saya amat gembira kerana apa yang inginkan dalam seminggu dua ini bakal dinikmati. Sebelum ini, kita sibuk mengejar mereka (Amerika Selatan) tetapi pada hujung minggu ini pula, mereka pula yang akan sibuk mengejar kita ( DX Station). Jadi apakah kebaikannya kepada kita?

Baiklah, antara kebaikannya kepada kita adalah :
  1. Kita akan dapat mengenalpasti dengan lebih tepat pada waktu bilakah mereka akan muncul?
  2. Kita akan dapat mengenalpasti dengan lebih tepat apakah frequency kegemaran mereka?
  3. Kita akan dapat mengenalpasti dengan lebih tepat dimanakah arah atau sudut mereka berada?.
  4. Kita akan dapat membuat ramalan atau andaian ringkas mengenai (clue station) berdasarkan logbook, iaitu station dari negara manakah yang akan kedengaran dulu sebelum mereka (Amerika Selatan) didengar.
  5. Kita dapat menambah koleksi DXCC kita, hehe
Sebelum ini, berdasarkan pengamatan dan perhatian saya, stesen dari Korea Selatan adalah (clue station) bagi pembukaan propogasi ke Benua Amerika Selatan. Dimana, apabila kedengaran atau kelihatan mereka ( Korea Selatan) di frequency atau DX Cluster, station dari negara-negara Benua Amerika Selatan pasti akan muncul. Tetapi maklumat dan data ini kawan perolehi dari Long Path. Jadi peluang keemasan ini akan saya gunakan untuk mencuba dari sebelah lain pula, iaitu dari Short Path. Dimana persoalannya ialah :

  1. Apakah (Clue Station) bagi laluan Short Path ini?
  2. Bilakah masanya mereka ( Benua Amerika Selatan) muncul?
  3. Apakah sudut yang tepat untuk mereka?
Berbalik kepada  Independence of Venezuela Contest 2013 ini pula, butirannya adalah seperti berikut:


STARTS         :   00:00 UTC JULY 06, 2013
ENDS             :   23:59 UTC JULY 07, 2013
MODES         :   SSB, CW and PSK

Categories     :


1. Single operator, single band. SSB, CW, PSK or Mixed.
2. Single operator, all bands. SSB, CW, PSK or Mixed.
3. Multioperator single transmitter. Only Mixed.
4. SWL all bands. Only Mixed.

BANDS            10, 15, 20, 40, 80 and 160 meters.

EXCHANGE   :  RS(T) report plus QSO number starting at 001. 

 POINTS:
1. Contacts between stations in the same country one (1) point.
2. Contacts between stations on the same continent but different countries, three (3) points.
3. Contacts between stations on different continents five (5) points.

 MULTIPLIERS:
1. One (1) for each YV call area contacted on each band.
2. One (1) for each different country contacted on each band (included own) regardless the mode.
3. Two qso's are allowed with a station in the same band, one in SSB,   one in CW and one in PSK (but only one will count as multiplier).

 SWL 
 A station can be reported in the log only 2 times on the same band, one as sending and one as receiving.

SCORING 
Total QSO points from all bands, multiplied by the sum of the multipliers from each band.

AWARDS/PLAQUES 
A plaque to the highest scorer in each class and certificates to stations working more than twenty per cent (20 %) of the score reached by winner in the same class. To achieve a plaque at least 100 valid QSO's must be logged.

LOG INSTRUCTIONS 
All times must be in UTC. Must show date, time, station call, report and number sent, report and number Received, indication for new YV call area or country and points. Use a separate LOG sheet for each band, and a summary sheet showing your call sign, name and address, as well as the scoring and the usual signed declaration stating that all CONTEST RULES and regulations for amateur radio in the country of the contestant have been observed. Each YV call area (9) and each country (DXCC + WAE country list) should be  entered only the first time they are contacted in each band regardless the mode. If more than one band is present in the log without single band indication, the entry will be catalogued as All Band entry.

              Contest logs are welcome in CABRILLO or ASCII format.         

 DEADLINE 
 Mail/email deadline is : July 31th.  (to all entries). Logs received will be published on the RCV’s WEB   page at http://www.radioclubvenezolano.org

 e-MAIL ADDRESS: contestyv@cantv.net or contestyv@gmail.com  e-mails will be confirmed, if you don’t get the receipt in 72 hours please resubmit the log.

 REGULAR MAIL ADDRESS:

RADIO CLUB VENEZOLANO
CONCURSO INDEPENDENCIA DE VENEZUELA
P O Box 20285
CARACAS 1020 A
VENEZUELA

DISQUALIFICATIONS: Violation of amateur radio regulations in the country of the contestant, or the rules of the contest, unsportsmanlike conduct, taking credit of excessive duplicate QSO’s (> 3%) will be deemed as sufficient cause for disqualification.
All decisions by the contest committee are finals.

Kawan harap para pembaca sekalian faham tentang segala butiran undang-undang contest ini seperti diatas kerana bahasa inggeris yang mereka gunakan itu adalah simple. Jika masih ragu-ragu, anda boleh PM kawan di facebook untuk keterangan dengan lebih lanjut lagi, perkara yang baik tidak elok disimpan lama-lama, nanti kemuruq nanti...Kalau tak faham maksud kemuruq tu...anda boleh tanya kepada rakan-rakan dari Utara...

 Jadi disini, saya akan menyertai contest ini sebagai :

9M2ZAK : Single Operator : All Band : Low Power : CW

 Kenapa 9M2ZAK? kenapa tidak menggunakan 9M2SD?

Kawan menggunakan callsign 9M2ZAK kerana contest ini adalah contest pertama yang kawan sertai selama kawan memegang tanda panggilan 9M2ZAK ini. Dengan itu, ianya akan menambahkan lagi mata terkumpul kawan dalam WRTC 2014 dimana pada kedudukan sekarang, kawan berada pada kedudukan nombor 4 secara keseluruhannya. Manakala callsign 9M2SD kawan gunakan pada contest-contest yang sudah disertai oleh 9M2ZAK sebelum ini. Jadi tujuannya adalah untuk memberi pengalaman baru kepada 9M2SD Team dalam mengharungi cabaran Radio Sport ini. Agar menjadi kesinambungan kepada pengiat-pengiat HF di sekitar Kulaijaya dan Johor Bharu secara amnya.

Ok, berbalik semula sekali lagi kepada topik utama kita, Contest ini kawan akan sertainya pada sebelah petang pada hari Sabtu kerana pada hari Sabtu tersebut kawan ada tugasan ditempat kerja, Hari Terbuka dan Hari Kecemerlangan SMK Senai akan diadakan pada esok hari. Jadi secara automatiknya, cabaran meneroka Amerika Selatan akan bermula lewat 8-10 jam dari permulaannya. Ini bermakna kawan sudah terlepas detik pertama kegelinciran matahari pada pagi Sabtu tersebut. Tapi kawan tidak gundah, sebab kawan masih berpeluang mencubanya lagi pada petangnya dan sekali lagi pada pagi Ahad dan petang Ahad. Ini bermakna... kawan mempunyai 3 fasa kegelinciran matahari yang perlu diterokai untuk masuk ke Benua Amerika Selatan.

Baiklah para pembaca yang budiman sekalian, sekarang jam pada screen desktop kawan menunjukkan pukul 5.58 petang, bermakna berlaku gelincir matahari di Benua Amerika sana. Jadi kawan angkat kaki dulu dan ingin CQ sebentar mencuba nasib dimana-mana band mencari Amerika Selatan. 73 de 9M2ZAK. 

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...