Monday, July 22, 2013

Hormat-menghormati amalan kita warga radio amatur



Hormat bererti memuliakan seseorang dengan memberikan layanan yang sopan dan beradab. Layanan yang sopan dan beradab ini boleh dilakukan dalam bentuk perbuatan, percakapan ataupun penulisan. Seseorang yang sopan akan sentiasa menjaga tingkahlakunya tidak kira dimana sahaja mereka berada atau dengan siapa mereka temui. Seseorang yang sopan akan sentiasa disenangi dan disukai oleh anggota keluarga dan sahabat handainya, seseorang yang sopan juga tahu menghormati semua anggota masyarakat tidak kira tua atau muda dan dia juga tahu menghargai orang lain dengan berinteraksi dan memberi layanan secara ikhlas agar hubungan sesama kita warga radio amatur lebih harmoni.

Seseorang warga radio amatur dikatakan menghormati rakan-rakannya apabila dia mendengar teguran dan menuruti nasihat mereka dalam tatacara dan etika semasa berQSO dan tingkahlakunya di daratan.. Oleh kerana hobi radio ini memerlukan antara satu sama lain, maka adalah menjadi kewajipan kepada kita untuk menghormati rakan-rakan kita. Tanpa mereka...siapalah kita, dengan siapa kita mahu QSO jika tidak dengan rakan-rakan? dengan siapa kita mahu melaksanakan sesuatu program jika tidak ada rakan-rakan?
Menurut norma orang Cina, sesiapa yang menghormati orang lain secara tidak langsung rakan-rakan atau masyarakat sekeliling akan menghormati dan mentaatinya dengan lebih lagi. Hubungan sesama rakan-rakan diibaratkan sebagai hubungan antara tangan dan kaki. Jika tidak ada perasaan hormat-menghormati antara satu sama lain, maka ianya seolah-olah tidak ada koordinasi antara tangan dan dengan kaki serta anggota badan yang lain dalam diri seseorang itu. Sebaliknya, koordinasi anggota badan yang betul dapat menggerakkan anggota seseorang. Begitu juga dengan hubungan persahabatan antara kita warga radio amatur. Jika kita saling membenci, bagaimana komunikasi dua hala ini akan berlangsung? Ingat...hobi kita ini, 100% melibatkan komunikasi dua hala...tanpa sistem ini, bagaimana ianya akan terjadi? marilah sama-sama kita merenungkannya secara lebih mendalam lagi. Menghormati dan berinteraksi secara sopan dan beradab akan melahirkan satu suasana yang harmonis. Maka segala konflik yang dihadapi dapat diselesaikan dengan cara baik dan bersopan.

Sebarang luahan perasaan dan ketidakpuashatian harus diterima secara positif oleh kita. Apabila ada dikalangan kita yang meluahkan isi hati mereka. Kita perlu mendengarnya, mengambil iktibar dari luahannya itu dan berusaha untuk mempertingkatkan lagi prestasi hidup kita berdasarkan luahannya itu. Mesti ada sesuatu yang tidak kena dalam diri kita dan lagipun selagi kita bernama manusia, selagi itulah kita tidak akan terlepas dari melakukan kesilapan dan dosa. Dengan cara berfikiran positif, kita mungkin dapat menerima apa sahaja yang mendatang tidak kira dari sudut mana ia datang...

Rundingan Damai
merujuk kepada perbincangan antara
pihak-pihak  yang berkonflik untuk berdamai.


Radio amatur...hobi yang menyatukan, 73 de 9m2zak

No comments:

Web DX Cluster - 9M2PJU

kredit kepada 9m2pju kerana membangunkan Web DX Cluster. Sekali lagi tahniah dan ucapan terima kasih di anugerahkan kepada piju. Semoga pij...