Friday, July 19, 2013

2013 CQ World-Wide VHF Contest

2013 CQ World-Wide VHF Contest
Starts : 1800 UTC Saturday, July 20, 2013
Ends : 2100 UTC Sunday, July 21, 2013

Hari ini Sabtu 20 Julai 2013, kira-kira jam 2 pagi waktu tempatan, iaitu bersamaan dengan 1800 UTC akan berlangsung satu lagi contest yang kali ini dianjurkan oleh CQ Magazine. Contest ini agak unik sedikit kerana ianya melibatkan band 2m dan 6m. Dimana masa yang diperuntukkan atau diberikan hanyalah 27 jam sahaja. Berita baiknya pula, masa 27 jam itu meliputi semua kategori. Jadi tentulah ianya akan meriah sedikit kerana semua station mendapat masa yang sama rata untuk CQ diudara. Disamping itu juga, para pemegang callsign kelas B dan A pun boleh turut serta menyertai contest ini kerana band 6 meter ( 50mhz) dan 2 meter (144mhz) ada dalam lesen mereka.


Tuan-tuan dan puan-puan yang budiman sekalian,

Objektif utama contest ini adalah untuk memberi peluang kepada semua pemegang lesen untuk mendapatkan contact dengan seberapa banyak yang boleh dalam masa 27 jam itu. Disamping itu juga, contest ini juga dapat mempromosikan mode VHF dan memberi peluang kepada semua peminat mode VHF untuk menimba pengalaman dalam aktiviti contest selari dengan peningkatan propogasi. Selain daripada itu, CQWW VHF Contest 2013 ini juga dapat memberi peluang kepada peminat atau pengumpul VHF Maidenhead untuk mereka menambah koleksi grid locator mereka. Maka dengan itu, kawan pasti pada malam ini ruang udara bumi kita ini akan bersimpang siur dengan VHF kesana dan kemari mencari grid locator untuk di key-in.

Tuan-tuan dan puan-puan yang budiman sekalian,

Dalam  CQWW VHF Contest 2013 ini, band yang diperuntukkan adalah band 6 meter dan 2 meter band. Semua station yang mempunyai lesen untuk boleh beroperasi dalam band-band tersebut adalah dibenarkan tetapi bergantung kepada syarat-syarat yang ditetapkan oleh kerajaan masing-masing. Jadi bagi tuan-tuan dan puan-puan yang budiman sekalian, sila patuhi syarat TX power yang telah dikeluarkan oleh SKMM untuk mengelak sebarang kesulitan.


Tuan-tuan dan puan-puan yang budiman sekalian,

Kategori yang ditawarkan dalam CQWW VHF Contest 2013 ini adalah seperti Single Operator, Single Operator Single Band, Single Operator All Band QRP, Hilltopper, Rover dan Multi-op. Tetapi dalam penulisan kali ini, kawan hanya akan menerangkan serba sedikit tentang beberapa kategori sahaja kerana kategori ini amat popular dan pengikutnya ramai.

1.     Single Operator – All band
Dimana bagi kategori ini, setiap station hanya dibenarkan contact sekali sahaja bagi setiap band. Contohnya, bagi callsign 9W2SBD, hanya satu contact dengan 9W2SBL di 50mhz dan satu contact di 144mhz. Disamping itu juga, station yang duduk dalam kategori ini sebenarnya bebas untuk CQ dimana sahaja, contohnya samada di 50.150 mhz ataupun di 145.545 mhz. Asalkan tidak melebihi TX power yang ditetapkan oleh SKMM.

2.     Single Operator – Single Band
Bagi kategori ini, setiap station hanya dibenarkan TX didalam band pilihannya sahaja. Mereka tidak dibenarkan TX pada band yang lain selain daripada band pilihan mereka tersebut. Tetapi mereka boleh berada dimana-mana sahaja pada apa-apa frequency asalkan tidak terkeluar dari 144-148mhz. Contohnya, Jika 9W2JDT masuk kategori ini, dan memilih untuk CQ di 50.135mhz, kemudian beliau mendapati yang frequency ini mempunyai QRM yang tinggi, maka beliau boleh berpindah ke frequency yang lain seperti 50.146mhz asalkan pada frequency tersebut tidak ada station lain yang CQ. Beliau juga tidak boleh mengarahkan station tersebut untuk pindah ke frequency yang lain atas alasan frequency itu adalah frequency kegemarannya. Ini melanggar kod etika DX! Tetapi kawan yakin, senario tersebut tidak akan berlaku di negara kita kerana negara Malaysia terkenal dengan Kesopanan dan Kesusilaan dan ianya diamalkan oleh semua rakyat Malaysia yang berbilang kaum dan agama ini. Syabas diucapkan.

3.     Singe Operator All Band QRP
Kategori ini adalah kategori yang paling mencabar sekali. Kenapa kawan berkata sedemikian. Ini adalah kerana, dalam kategori ini, kuasa yang dibenarkan untuk TX adalah 10 watt sahaja. 10 watt itu adalah kuasa maksimun, jika tuan-tuan dan puan-puan ingin mencari adventure atau cabaran lagi. Tuan-tuan dan puan-puan boleh turunkan ke 5 watt atau 1watt. Tetapi ingat, ianya masih lagi berada dalam QRP. Dalam kategori ini juga, station yang memilih untuk QRP tidak terikat untuk beroperasi dimana sahaja. Mereka boleh beroperasi dimana sahaja mengikut kemampuan mereka. Tepi pantai, atas bangunan 20 tingkat dan di tepi tasik semua terpulang kepada mereka asalkan TX power mereka 10watt dan ke bawah


Tuan-tuan dan puan-puan yang budiman sekalian,

Dalam contest ini, sistem pertukaran data contest adalah berbeza sedikit berbanding dengan contest-contest yang lain. Bagi contest yang lain, majoritinya hanya membuat pertukaran RST dan bilangan contact. Ada juga bertukar umur serta CQ Zone. Tetapi bagi CQWW VHF Contest 2013, mereka para contester akan saling bertukar Maidenhead grid locator. Locator ini adalah locator base anda dan boleh diperolehi dari Google Earth ataupun dari GPS masing-masing. Contoh pertukaran data contest adalah seperti berikut:

9W2SBD : CQ contest CQ contest CQ contest, this is 9W2SBD 9W2SBD CQ Contest.
9M2ZAK : 9M2ZAK 9M2ZAK
9W2SBD : 9M2ZAK 9M2ZAK thank you very much, you are 59 OJ11TP, 59 OJ11TP over.
9M2ZAK : 9W2SBD you are 59 OJ04LI, 59 OJ04LI Good luck in your contest 73.
9W2SBD : 9M2ZAK 73, CQ contest CQ contest CQ contest, this is 9W2SBD 9W2SBD CQ Contest.

Contoh diatas adalah satu contoh bagaimana Contest QSO dilakukan. Ianya amat ringkas kerana masing-masing ingin mengejar masa. Masing-masing ingin mengutip seberapa banyak QSO dalam masa yang ditetapkan. Menarik bukan? Jika tidak menarik, masakan ada berjuta-juta pengikut aktiviti radio sport ini dari seluruh dunia. Kawan adalah salah seorang penggemarnya.


Tuan-tuan dan puan-puan yang budiman sekalian,

Bagi setiap contact yang berjaya dilakukan, mata akan diberikan berdasarkan system tersebut:

Band 6M (50mhz)   : 1 mata untuk setiap contact.
Band 2M (144mhz) : 2 mata untuk setiap contact.

Setiap station hanya dibenarkan contact sekali sahaja bagi setiap band. Anda juga digalakkan menggunakan logging program untuk memudahkan pengiraan mata contact anda. Kawan cadangkan anda menggunakan Software N1MM untuk key-in contact anda. Bagi yang belum ada logging program ini, anda boleh google N1MM. Ianya percuma untuk dimuat turun ke komputer anda.


Tuan-tuan dan puan-puan yang budiman sekalian,

Award akan diberikan kepada semua station yang berjaya mendapat tempat pertama dalam negara masing-masing. Manakala Plaque pula akan dianugerahkan kepada station yang mendapat tempat pertama bagi setiap benua. Plaque dan award ini adalah disponsor, jika tuan-tuan dan puan-puan ingin mengetahui siapa yang sponsor, maka tuan-tuan dan puan-puan boleh melayari laman ini.

http://www.cqww-vhf.com/plaques.htm

Log pula mestilah dihantar kepada alamat email ini.


dan mesti dihantar dalam format cabrillo. Sebab itu kawan cadangkan N1MM sebab N1MM boleh generate terus log kita ke format cabrillo hanya dengan sekali klik sahaja.

dari kiri, 9w2sbd, 9w2sbl, 9m2get, 9m2out. 9m2zak dan 9w2zjb
Nota tambahan :
Bagi band 2 meter, Frequency yang dilarang untuk CQ ialah :
·         Calling Frequency  V40
·         Frequency Repeater
·         CQ Contest di Repeater
·         Air band

Manakala bagi band 6 meter pula, frequency 50.100 – 50125 MHZ adalah dilarang dan pastikan semasa anda logging QSO anda, gunakan format masa UTC.

Semoga kita berjumpa lagi di post-post yang akan datang. Selamat berpuasa dan Good Luck in your contest. 73 de Zaki 9M2ZAK 



How to run rtl-sdr over tcp with dsdplus fastlane

step 1 : build your own raspberry pi vpn server wget https://git.io/vpn -O openvpn-install.sh chmod +x openvpn-install.sh sudo apt update &a...