Saturday, May 18, 2013

My 10 meter and 20m band report : Double Pile-up in 2 hours

Malam semalam, 17 May 2013. setelah kawan meneliti keadaan band 10m dan 20m. Ternyata ramalan dari laman sawang Solarham itu tepat. Menurut ramalan mereka, High Band iaitu band 20m-15m-10m akan membuka dengan baik bermula dari 17 May hingga 19 May 2013. Ini adalah kerana pada tarikh-tarikh tersebut akan berlaku peningkatan dalam aktiviti solar, dengan kata lain...bilangan solarspot akan bertambah. Keadaan band-band tersebut akan menjadi lebih baik  dimana signal noise stabil pada bacaan Sifar, iaitu S0 bacaannya.

Pastinya stesen dari Kulaijaya ini tidak akan melepaskan peluang baik ini sewenangnya. Malam tadi kawan mengambil keputusan untuk test band. Tujuannya hanya satu, iaitu untuk menguji keadaan band seperti mana yang digembar-gemburkan oleh beberapa laman sesawang antarabangsa. Kawan mulakan dengan band 10 meter dahulu, ini adalah kerana band ini special sikit, sementara keadaannya sedang baik ini...lebih baik kawan hentam dulu. Frequency 28037.5mhz menjadi pilihan kerana pada bacaan frequency ini, tiada stesen yang CQ disini dan bebas dari splatter yang merimaskan itu. Ternyata ianya hebat, masa yang diambil tidaklah lama, selepas beberapa CQ, panggilan kawan disahut dan disahut. Sahutannya pulak datang dari benua Eropah sana. Layan pile-up pula kawan selepas ini.

Hot di band 10m
Selepas itu, keadaan pun reda. Mungkin keadaan tidak beberapa baik.Setiap CQ kawan disahut...tetapi tidaklah bertindan seperti tadi. Lagipun masa tinggal 10 minit lagi, kawan memperuntukkan satu jam sahaja untuk CQ bagi setiap band, tujuannya adalah untuk melihat berapa banyak QSO yang boleh diperolehi dalam masa satu jam. Selepas satu jam, aktiviti CQ akan beralih ke band yang lain pula. Selepas sejam dx, kawan pun menamatkan CQ di band 10 meter dan hasilnya kawan mendapat 61 contact, secara puratanya, 1 minit satu contact...hmm...boleh tahan juga band hari ini. Sebilangan contact di 10 meter ini datangnya dari Benua Eropah. Untuk CQ DX kali ini, kawan mempertaruhkan antenna G5RV Jr bagi cabaran test band ini. Disamping itu juga, kawan ingin memberitahu kepada dunia yang antenna G5RV ini masih relevan dan mantap prestasinya walaupun di High Band. Jadi kawan-kawan, bagi yang tidak berkesempatan membuat antenna yagi, G5RV Jr ini pun boleh juga...jika kena pada masanya...bergegar juga Eropah dibuatnya. 20dB pernah dicapai oleh G5RV ini. Anda boleh lihat catatan dibawah ini.

band 10 meter
Berikut adalah senarai callsign yang berjaya ditangkap pada band 10m dalam masa sejam:

UY3IR  SV1NN/3  UT6UA  8J9VLP  RA6GW  RA4P   UA6AGE  UY5AB  JH2FXK  YO8NR  UR5MUM  UN7AB  UT0IL  RV5K  UU2LX  YO9BPX  UA3QP  UA6XM  UT5EG  UA4FTA UA8WAA UA3ECJ  RK3QY  UY5YA  HB9QO  UA4NCE  UA3GUV  UR0EV  RA0LQ  F8DBF  F8GDP  UT5PI  EA1AUS  F6KHM IZ5RUG  UR7UR  JA9KUG  UR4MVJ  G4CCZ  UX2KA  RN1KA  G5LP  RU1QY  RY3D  EA1EA  RU6AV  EA4IP  EA5ESP  IK2PZC  SM5EPO  OK2RN  9A3TY  IZ3ENH  IK0FUX  EW8O  RU3EG  IZ3EOU  UA3EKG  EW1TZ  DB1BAN RA1QEA

Selepas selesai bertarung di 10m, kawan beralih pula ke band 20m. Syukur alhamdulilah...keadaannya pun sama. kawan sekali lagi menghadapi pile up, band 20m pun cantik juga. Signal Noisenya zero, manakala keadaan band pula senyap sahaja. Sekali sekala, kedengaran sayup - sayup panggilan CQ dari rakan-rakan yang lain. Tanpa berlengah lagi, kawan segera mencari parking. Susah juga untuk parking rupanya. Hampir setiap khz diduduki. Meriah sungguh, tapi kawan tidak marah, malah makin suka dan gembira dengan perkembangan ini. Memang hak mereka untuk CQ disitu, kerana prinsipnya mudah, siapa cepat dia yang dapat. Kawan yang terlambat ini terpaksalah berlegar-legar mencari sedikit ruang untuk melabuhkan khz kawan. Syukur ke hadrat ilahi, bila niat kita baik, maka yang baiklah jadinya. Semasa sedang asyik kawan dok monitor JH1NPS melayan pileup, tiba-tiba beliau QRT. Mungkin ada hal penting kut rasanya. Kawan masih menunggu disitu kerana kut-kut beliau akan kembali, selepas 10 minit...kawan ambil keputusan untuk CQ disitu memandangkan rakan-rakan lain pun tiada yang berminat dengan fre tu. Akhirnya frequency 14007mhz  menjadi tapak baru kawan dalam meneroka dunia yang luas ini. 

Hot di 20 meter band
 Hanya dalam beberapa CQ, keadaan ruang udara Kulaijaya menjadi gamat kembali. Gamat dengan pileup stesen-stesen dari Eropah sana. Sememangnya gempak sekali, nafas ditarik perlahan-lahan...tembakau ditangan dipadamkan dan minda seratus peratus ditumpukan kepada dit dan dah yang berpusu-pusu tiba itu. Syukur kepada ALLAH kerana memberi kekuatan kepada kawan untuk mengharunginya dengan jaya sekali. Objektif tetap diteruskan, kawan QRT selepas sejam pile-up di 20m. Manakala jumlah QSO pula, lebih sedikit daripada band 10m iaitu 63 QSO. Berikut adalah senarai contact di 20m.

AC4CA  JE7SRK W4FOA  W6AUG  JH1EZR  JA4GXS  W5ZR  JM1OUM  BD5FFK  JH3BJX  R0FA  WB3BEE  BD4WN  K0FX  W0RT  K0XB  JR1WYW  RT3I  K7AB  JF3LPM  JA5AZO  JA3SNK  NA6MG  JH1HGC  JA0JWQ  JA2KPV  JK1UNZ  JE1LOI  N6PF  JA2HZA  RU9UC  JG3KCX  JA3SSF/M  JA2FMY  KJ0D  W0WP  7K1PTT  JI1VAH  WA6KJD  K5DC  W7DR  AA6KJ  JG2RFJ  JA4RQO  JF8DIC  HL2LVB  JE4WSA/1  UA9OR  JA1KUU  UA3QPA  KZ5OM  JA7KUY  JR7ILA  K5RHZ  DS5UST  AC6JA  JH1HGI  JA3EBT  K9WZB  N5DI  JM3LXS  W5KS  OM3KWG

Jika diteliti dengan betul-betul, band 20m ini kebanyakkannya station dari Amerika Utara dan Jepun. Untuk pengetahuan semua, kawan masih lagi menggunakan G5RV Jr dan antenna ini sebenarnya mengadap ke arah  eropah. Rasanya station-station ini datang dari Long Path, manakala station dari eropah hanya dapat satu sahaja. Boleh dikatakan bahawa, band 20m membuka ke arah Jepun dan Amerika Utara manakala band 10m membuka ke arah Eropah. Bagaimana pula dengan band 15m? Selepas ini, kawan bercadang untuk meneruskan cabaran di 15 meter band pula, Nescafe dibancuh semula untuk menjana tenaga dan band diteliti untuk mencari ruang CQ ke udara.


Selepas beberapa kali CQ, akhirnya kawan tersedar dengan jam dinding menunjukkan jam 2 pagi, tertidur kawan rupanya...patut pun sedap saja. Cabaran 15m tergendala seketika. Tidur disambung kembali, mimpi DX Expedition di Kepulauan Caribean dicari semula...kat mana aku mimpi tadi...73 de 9m2zak

 zzzzzzzzzzzzzzz......zzzzzzzzzzzzz........zzzzzzzz......zzzzz.......cq.....

No comments:

9m2mdx Great Dxer From Alor Gajah, Melaka

9m2mdx Nazmi adalah satu lagi tanda panggilan yang tidak asing lagi dalam dunia radio amatur. Khususnya dalam aktiviti radio contest. ...