Tuesday, April 9, 2013

SP DX Contest 2013

Strategi yang berjaya
Hairie as 9m2sm
"Rome wasn't built in one day" Inilah kata-kata yang dapat kawan berikan untuk menggambarkan keteguhan benteng yang dibina oleh semua warga radio amatur Malaysia. Keteguhan benteng yang dimaksudkan itu adalah semangat juang tinggi yang dibina oleh para peserta SP DX 2013 Contest dari negara Malaysia tercinta ini. Ucapan syabas ini kawan tujukan khas buat dxer - dxer tanahair kerana mereka berjaya melengkapkan cabaran SP DX 2013 Contest ini dengan sempurna.

sila renung gambar ini...

Pelbagai cabaran diharungi, pelbagai dugaan ditempuhi, ada yang terpaksa bertarung dengan jiran sebelah. Ada juga yang mengalami masalah teknikal dan ada juga yang menghadapi kekangan masa untuk menyertai. Tetapi semua itu bukannya alasan, jika hendak seribu daya, jika tidak hendak seribu dalih. Mereka - mereka ini telah membuktikannya. Semakin hari semakin bersemangat dan semakin naik adrenalin mereka.

Pasukan Dxer dari Malaysia.



Diharapkan pasukan mantap ini terus maju ke hadapan dengan pencapaian mata yang lebih banyak lagi demi memberi saingan kepada peserta dari negara-negara lain secara amnya. Syukur ke hadrat Ilahi, aktiviti Radio Sport ini semakin mendapat tempat dan perhatian dihati peminat hobi yang unik ini dari tanahair tercinta. Ianya amat jelas sekali dengan membandingkan penyertaan pada tahun ini dengan tahun lepas dan tahun-tahun sebelumnya. 

Peserta tahun 2012
Dimana pada tahun lepas, iaitu pada tahun 2012. Hanya 3 wakil sahaja dari Malaysia. Antaranya ialah 9M2ESM, 9M2MT dan 9M2ZAK.Masing-masing menggungguli kategori masing - masing dengan jayanya. Masing-masing dengan strategi masing-masing. Strategi untuk menuju kejayaan. Berbeza pula dengan tahun ini, tahun 2013 yang mencatatkan peningkatan dalam penyertaan SP DX Contest ini. Tahun 2013 mencatatkan peningkatan sebanyak 300% berbanding tahun 2012. Tahniah diucapkan kepada :

Pasukan dari Malaysia
    kerana turut serta berganding bahu menyemarakkan lagi tanda panggilan dari Malaysia ini ke serata eropah. Kawan boleh membayangkan tentu gembira sekali penganjur Contest SP DX ini kerana ramai DX station yang sudi menyertai contest mereka. Apabila kawan meneliti senarai callsign yang telah menghantar cabrillo mereka dan membandingkan pula dengan station-station dari negara Asia Tenggara...

    China Station
    Japan station
    Station Australia
    Indonesia Station
     
    Thailand Station


    Negara Malaysia tercinta kita ternyata hebat, kita berada di tempat yang kedua dalam Asia Tenggara selepas negara Jepun. Umum diketahui bahawa bilangan pemilik lesen radio amatur bagi negara kita tidaklah sehebat mana pun jika hendak dibandingkan dengan negara-negara jiran tetangga kita. Negara jiran sebelah mencatatkan hampir 6 angka bilangan pemilik AA dan kita pula merangkak-rangkak untuk menggapai 5 angka. Namun kita perlu ingat, kecil tidak bererti lemah dan besar pula tidak semestinya gagah. Walaupun kita kecil, tetapi kita mempunyai jiwa dan semangat yang begitu besar sekali. Keluasannya merangkumi hampir seluruh dunia..... ingin ditakluki dunia ini seadanya.


    Syabas, tahniah, dan bersyukur pun ada dengan perkembangan positif ini. Rasa berbaloi pun ada juga terdetik dalam sanubari kawan. Tidak rugi rasanya...tidak membuang masa rasanya...segala penat lelah kawan memerah otak ditengah malam untuk mencari idea bagi penulisan blog ini rasanya amat berbaloi sekali. Hobi yang saintifik ini perlu diwar-warkan. Pendedahan yang berterusan perlu digiatkan, kerana apa? kerana hobi ini adalah hobi yang menyatukan, menyatukan segenap insan tidak kira apa latarbelakangnya, tidak kira apa ideologinya dan juga tidak kira apa anutannya. Apabila CQ ke udara...kita adalah sama dan objektif kita juga adalah sama.....


    WE ARE THE PEOPLE THAT UNiTE THE WORLD 

     p/s : hujung minggu ini ada JIDX CW 2013 Contest pula...jom kita...                                                                   73 de 9m2zak

    Warning from apt-key: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg)

      This worked for me... Code:  Select all sudo cp /etc/apt/trusted.gpg /etc/apt/trusted.gpg.d