Monday, April 15, 2013

9M2SM : World Class Multi-Operator Single Transmitter

Tahniah!!! 9M2SM masuk majalah bertaraf dunia, dan dibaca diseluruh dunia.

Pertama sekali kawan ingin berdiri dan mengucapkan tahniah dan salute kepada semua ahli pasukan 9M2SM kerana telah meletakkan nama mereka dalam majalah CQ : Amateur Radio yang diterbitkan di  Hicksville, New York, Amerika Syarikat. Dalam berjuta-juta callsign yang ada di dunia ini, 9M2SM telah dapat mencuri perhatian editor majalah CQ, Richard S. Moseson W2VU  untuk meletakkan gambar pasukan 9M2SM dalam lipatan majalah mereka. 
 
Majalah CQ : Amateur Radio
 Majalah ini dibaca diseluruh dunia dan dibaca oleh semua peminat radio amatur secara amnya. Pastinya callsign mereka akan menjadi bualan disetiap shack di segenap penjuru dunia dan yang manisnya...kain pelekat...kain warisan kita rakyat Malaysia mendapat perhatian dunia. Inilah dia radio amatur, hobi yang mengagumkan. Hobi yang dapat menyatukan serta mempromosikan kita di mata dunia. Penghargaan ini sememangnya layak untuk mereka. Tahniah kepada semua krew 9m2sm. terutamanya...

9m2get
 
9m2out















9w2sbl
9w2sbd














9m2get Hairie, 9m2out Oja, 9w2sbd Hans dan 9w2sbl Own kerana meletakkan nama Malaysia sebaris dengan callsign - callsign yang hebat diseluruh dunia. World Class Operator. Dengan hasil titik peluh dan daya usaha mereka, negara Malaysia kini sudah mampu berdiri sama tinggi, duduk sama rendah dengan negara - negara maju di dunia ini. Boleh dikatakan...pada masa kini, kita telah pun mempunyai operator radio amatur tempatan berdarah melayu yang berkualiti setanding dengan darah bangsa-bangsa lain seadanya. Semua ini adalah atas usaha yang tidak pernah kenal erti jemu dan perancangan yang bersistematik pasukan mereka. Hasrat 9M2GET Hairie untuk berjaya dalam contest ini tercapai juga akhirnya. Malah boleh dikatakan satu bonus bagi mereka kerana mendapat perhatian penulis luar. Tidak ada yang mustahil untuk dicapai jika kita berusaha dengan bersungguh-sungguh. Peribahasa Melayu juga ada menyatakan, genggam bara api biar sampai jadi arang. Peribahasa ini bermaksud sesuatu kerja yang dilakukan dengan bersungguh-sungguh akan mendatangkan hasil yang diharap-harapkan. Jelas sekali ianya dapat dijelaskan melalui kejayaan mereka ini.


Pasukan hebat ini menjadi lebih bertenaga dan ghairah mengejar mata dengan adanya sokongan dari orang lama. Nasihat dan tunjuk ajar dari elmer amat diperlukan kerana garam yang masin itu sudah lama mereka merasanya. Sudah tentu segala panduan dan tips yang diberikan oleh mereka itu amat berguna sekali. Saya mewakili warga radio amatur di Malaysia ini merakamkan jutaan terima kasih kepada 9m2mz Pak Marzuki Saad dan 9w2aze Pak Abdul Aziz Emby kerana memberikan sokongan tidak berbelah bagi kepada anak - anak muda ini dalam mengharungi cabaran CQWW contest mereka tempohari. Walaupun saya tidak bersama, tetapi nun jauh di selatan sana, kehangatannya tetap terasa di selatan sini. Suhunya sentiasa meningkat mengalirkan peluh membasahi telinga. 

Peserta Single Operator dari West Malaysia

Peserta Single operator dari East Malaysia
Penghargaan juga diberikan kepada semua barisan contester dari West Malaysia dan East Malaysia. Sememangnya kalian semua adalah yang terbaik. Best of the best... Ini pun sejarah buat kita. Sejarah untuk anak cucu kita, catatan ini sememangnya akan kekal selamanya. Catatan ini juga tersebar ke seluruh dunia. Pada masa kini, hampir semua orang daripada pelbagai kaum dan budaya mengenali siapa itu 9w2vvh dan siapa pula 9w2www. Lipatan sejarah ini sudah pastinya menjadi satu tanda kekal selamanya. Tercatat callsign kita didalam database HQ CQ Magazine di New York. Tertulis pencapaian kita di dalam fail rekod editor majalah CQ dan tersimpan segala pahit manis pergelutan kita semasa contest pada helaian Award yang diberikan. Sesungguhnya segala rekod-rekod ini akan menjadi lebih sentimental dan meningkat nilainya apabila masa dan waktu semakin bertambah angkanya.



Pada 26-27 Oktober (SSB) dan  23-24 November (CW) 2013 ini. CQ World Wide Dx Contest ini akan kembali. Sebagai pemegang lesen radio amatur, marilah kita menyahut cabaran ini. marilah kita jadikan kejayaan 9M2SM ini sebagai pemangkin untuk kita mencapai kejayaan cemerlang, bak kata peribahasa melayu, kalau tidak dipecahkan ruyung, manakan dapat sagunya. Untuk memastikan kelangsungan dan masa depan Radio Amatur Malaysia, usaha dari segi promosi perlu dilakukan secara berterusan. Bagi pihak saya, bidang penulisan ini akan dijadikan sebagai medium utama usaha ini, ini adalah kerana mata pena kadangkala menjadi lebih tajam daripada mata pedang jika kena gaya dan cara penyampaiannya. 

Team 9M4SG
Penglibatan warga tempatan dalam bidang Radio Sport ini semakin memberangsangkan. Hal ini demikian kerana mungkin ramai pemegang lesen di tanahair sudah mulai sedar akan kepentingan Radio Sport ini. Pembabitan dalam sukan ini banyak mendatangkan impak yang positif. Antaranya ialah ia dapat menghilangkan tekanan akibat bebanan kerja, menjalinkan hubungan diplomatik antara negara, dan sejak akhir-akhir ini, aktiviti Radio Sport juga boleh dijadikan sebagai sumber pendapatan dan menjana ekonomi negara. 

Chalet Keluarga Kuala Sungai Baru, Melaka
 Dengan aktifnya gerakan DX Expedition, Field Day dan IOTA activation, industri Homestay dan Chalet akan mendapat faedahnya dan ianya secara tidak langsung dapat menarik peminat radio amatur dari negara lain datang ke negara kita sekaligus merancakkan sektor pelancongan negara. Bidang ini mempunyai prospek yang cerah jika dilakukan dengan cara yang betul. Oleh itu, budaya Radio Sport ini perlu disemai didalam setiap sanubari pemegang lesen yang sah untuk kemajuan radio amatur negara kita selari dengan kemajuan teknologi yang sedang berkembang pesat ini.
 
 

 Sekian dahulu dari saya buat masa ini. Diharapkan agar kita dapat bersua lagi pada post-post yang akan datang...insyaallah. 73 9m2zak.


Sudut Informasi:

Team work merupakan kelompok dua atau lebih manusia yang berinteraksi dan mengkoordinasi kerja mereka untuk mencapai matlamat tertentu yang dikongsi bersama (Daft, 1999) secara kolektif dalam kerja (Geotsch dan Devis, 2000). Menurut Lussier dan Achua (2000), semua ahli pasukan perlu bersepakat dan bertanggungjawab dalam melaksanakan tugas, cita-cita dan matlamat organisasi berasaskan kemahiran mereka yang bersifat saling melengkapi antara satu dengan yang lain.

2 comments:

9W2SBD said...

pBukan kerana nama saya ada... tapi tulisan memang memberi semangat.. terima kasih... Cikgu penulis blog yg terbaikkk

Zaki Bin Din said...

terima kasih band salehan, dan juga kepada Own, Harie dan Oja. sebab kalian semualah terhasilnya paparan ini. Kekuatan pasukan anda menyuntik idea dan semangat kawan untuk terus menekan papan kekunci...Tahniah sekali lagi dari kawan..

9m2mdx Great Dxer From Alor Gajah, Melaka

9m2mdx Nazmi adalah satu lagi tanda panggilan yang tidak asing lagi dalam dunia radio amatur. Khususnya dalam aktiviti radio contest. ...