Tuesday, December 4, 2012

Kuala Perlis, Perlis. My Hometown...

Bertolak dari Padang Serai pada jam 4.00 petang dan sampai ke Jitra pada pukul 5.15 petang. Ini bermakna perjalanan dari Padang Serai ke Jitra hanya mengambil masa 1 jam 15 minit sahaja. Sebelum ini, kawan mengambil masa 2 jam jika bergerak dari Padang Serai ke Jitra. Maknanya jalan yang kawan ikut ini lebih dekat dari jalan yang selalu kawan lalui.


Sebelum ini, jika kawan balik ke Padang Serai (rumah kakak ipar) kawan akan ikut Sidam Kiri - Sidam Kanan - Jalan Kuala Ketil - Sungai Petani - Aman Jaya - dan naik highway di Tol Sungai Petani Utara dan masa perjalanannya adalah dalam 2 jam 15 minit dan kadangkala mencecah 3 jam disebabkan oleh kesesakan lalulintas di jalan masuk dan keluar dari Sungai Petani.

bersama saudara Azri Elias

Tetapi hari ini, setelah bertemu dengan rakan sekerja di Sekolah Menengah Kebangsaan Senai, iaitu saudara Azri, beliau mencadangkan kepada kawan supaya ikut jalan ini untuk ke Perlis, ( Padang Serai - Sidam - Ekor Kuching - Pinang Tunggal - Taman Sejati - Tol Sungai Petani Selatan) dan ianya ternyata lebih cepat berbanding ikut jalan tadi. Patut pun beliau menyatakan yang beliau hanya mengambil masa sejam lebih saja jika hendak ke Perlis Indera Kayangan,


 Sekarang baru kawan mengerti. Terima kasih Azri Elias atas panduannya. Lagipun jalan tersebut bebas dari segalanya, bebas dari kesesakan, bebas dari Trafik light dan bonusnya pula...jalannya cantik...hanya sedikit sahaja jalan yang kurang cantik..itu pun di penghujung jalan sebelum naik ke highway. Jika hendak dibandingkan dengan jalan yang selalu kawan guna tu...memang macam langit dan bumi, kerana dah ler jalan berlubang-lubang ditambah pula dengan kesesakan dan banyak trafik light. Jem selalu berlaku di Amanjaya dan simpang empat Sungai Petani....


Syukur alhamdulilah...selamat sampai ke Batu 17, Jalan Tunjang Jitra tepat pukul 5.15 petang. Kemudian singgah sebentar rumah Mak mentua dan perjalanan diteruskan ke Kuala Perlis tepat jam 6 petang. Sebenarnya objektif petang tu adalah untuk sampai ke Jetty Langkawi sebelum jam 6.30 petang kerana ingin menghantar dua orang anak saudara ke Pulau Langkawi, Kamal dan Kamil ( kembar). Hari ini mereka berdua pergi ke Pulau Langkawi dahulu, bercuti disana sepanjang cuti sekolah ini dan tinggal bersama maksu mereka disana.



Kawan akan ke sana, Pulau Langkawi pada 12 Disember ini, dalam seminggu ini, kawan bercadang untuk meneroka negeri Perlis dan Kedah ini dahulu. Lagipun sudah lama tidak pusing - pusing Perlis. Walaupun ianya kecil tetapi negeri indera kayangan ini penuh dengan tempat yang menarik dan tidak rugi jika dilawati...ditambah pula dengan penduduknya yang ramah dan mudah tersenyum apabila bersua. Insyallah kawan akan update didalam blog ini, segala catatan perjalanan kawan...diharap rakan-rakan semua bersabar menanti perkembangan terkini dari Perlis Indera Kayangan... 73 de 9m2zak.

No comments:

9m2m CQWW RTTY 2017