Friday, June 1, 2012

Weak but workable...

Gambar diatas menunjukkan callsign aku telah dispot di dxwatch.com. Pada masa itu, aku sedang bekerja dengan kuasa QRP, 5 watt dengan Dalbeam 6 element tribander yagi. Frequency sebenar aktiviti QRP DX aku adalah 14008.3. Ketika itu, aku sedang mengalami pile up dari EU.
         Tetapi stesen dari Russia ini berjaya mencelah pile up aku dengan bergayanya. dia turunkan 1 khz dan menghantarnya. Pada masa itu, aku berjaya mengesan  callsignnya kerana tonenya berbeza sekali dengan timbunan-timbunan tone yang cuba check in itu. Tonenya agak tinggi  dan tajam, rasanya 1000khz, jadi senang membezakannya kerana kebiasaannya tone 700 - 600khz digunakan.
        Inilah salah satu teknik bagaimana low power station boleh mencelah masuk ke dalam timbunan panggilan (pile up) hanya dengan menggunakan kuasa yang minimun sahaja. Dapat mengalahkan stesen yang empat angka kuasa pemancarannya. Do more with less....

Selepas habis dxing, Saudara Lieven ( ON4PQ) dari Belgium menghantar emel kepada aku untuk menyatakan keadaan sebenar signal aku disana. Terima kasih OM Lieven atas emelnya. Semoga kita dapat bekerja lagi di lain masa dan lain frequency...73 de 9m2zak.

Chromebook OS tukar ke Linux/Window OS

Sebelum kita mulakan, pastikan chromebook anda ada tersenarai dalam list ni, jika tiada... sila beli yang ada dalam list tersebut. klik sin...