Tuesday, May 29, 2012

Homebrew CW interface


Sebelum ini, puas aku merayau - rayau sekitar Johor Bharu dan Kulaijaya, mencari Projek Box yang sesuai untuk diletakkan interface ini. Akhirnya jumpa juga, tapi di Kulai juga. Bagus Kulai ni, macam - macam ada, kita hanya perlu rajin sahaja meneroka setiap kedai yang ada di bandar Kulaijaya. Untung badan..

CW interface ini mengambil masa hampir 3 hari untuk disiapkan. Cabaran yang paling getir ialah mendapatkan transistor 2n2222, iaitu jenis NPN. Pada mulanya aku hanya jumpa MPS2222A, tetapi ianya agak goyang sedikit. Irama cw menjadi seperti beralun, kadang kala dia menjadi lambat. Perkara yang sama juga berlaku kepada KSP2222A, selepas itu dicuba pula dengan PN2222. PN2222 boleh tahan juga prestasinya tetapi kadangkala apabila laptop dalam loading mode, transmisi akan menjadi slow, ia berubah dengan sendirinya iaitu dari 30WPM menjadi 20WPM.

Tiada pilihan lain, 2N2222A perlu didapatkan. Memang tiada disekitar Kulaijaya dan JB, tetapi dalam internet bersepah. Hanya dengan beberapa klik sahaja. 2N2222A menjadi hak milik. Memang ketara perbezaannya, licin, lancar dan bergaya sekali transmisinya. Difahamkan bahawa, 2N2222A ini adalah High Speed Switching Transistor. Patut ler cantik, Real Time TX.







Interface ini telah cemerlang beraksi dalam CQWW-WPX-CW 2012 tempohari. langsung tidak ada masalah, malah semakin cemerlang prestasinya. Jadi, sehubungan dengan itu, Aku belikan baju baru untuknya, supaya nanti tidaklah kesejukkan dikala menemani aku meneroka dunia ini nanti. Semasa WPX hari tu, Ia beraksi tanpa baju, namun tetap membanggakan. 73 9m2zak.

How to run rtl-sdr over tcp with dsdplus fastlane

step 1 : build your own raspberry pi vpn server wget https://git.io/vpn -O openvpn-install.sh chmod +x openvpn-install.sh sudo apt update &a...