Thursday, March 22, 2012

20 meter band report

Freq 14008.5 menjadi pilihan pada malam ini. Yagi masih lagi menghala ke arah 270. Setelah puas di 10 meter, kini beralih pula ke 20 meter memandangkan keadaan band yang semakin teruk. Tetapi lain pula ceritanya di 20 meter. Band ini cantik.



Tepat jam 11.15 malam aku memulakan dxing. Sejurus selepas itu, V85AN masuk. Pada mulanya aku dapat copy v85, tetapi setelah beberapa ketika callsign penuh dapat diterima. Tahniah Azril, dengan kekuatan 5 watt, aku disini dapat copy sepenuhnya transmisi anda. 599 diterima di Kulaijaya.

V85AN/1523 UTC / 599 / QRP 5 watt

Pada waktu itu signal noise sekitar S0 - S1, sebab itulah aku dapat mendengar tranmisinya. Walaupun dalam mode QRP, signalnya kuat diterima. Inilah kehebatan QRP....

JA7KY pula masuk selepas Azril, station dari Jepun ini datang dari Long Path. 599. Hari ini banyak pula station Jepun datang dari Long Path. Malah kuat pula tu. Maka dengan ini, aku namakan hari ini sebagai Long Path Day.

JA7KY / 1523 UTC / 599 / Long Path

Station dari EU mula masuk, EW7BW 599 diterima. Stesen dari Belarus ini kuat. Hampir 20db. Tapi ia sepadan dengan kuasanya. 200 watt dipancar dengan menggunakan yagi. Patut ler...

EW7BW / 1548 UTC / 599 20 db / EU

mata terasa pula, terasa mengantuk. Sudah 2 kali tersengguk dihadapan laptop rupanya. Jadi berhenti disini dulu. Band 20m masih lagi galak, galak dengan station yang sedang CQ. Gud Luck my friend... 73

How to run rtl-sdr over tcp with dsdplus fastlane

step 1 : build your own raspberry pi vpn server wget https://git.io/vpn -O openvpn-install.sh chmod +x openvpn-install.sh sudo apt update &a...