Thursday, January 26, 2012

First award contact from ARRL



Selepas sahaja selesai bertarung di 15 meter, kedengaran bunyi hon bertalu-bertalu dari hadapan rumah. Rupanya abang Hashim, iaitu abang pos kawasan Bandar Putra. Semenjak aku bergiat aktif dalam dunia gelombang ini, hubungan aku dengan postman menjadi bertambah erat. Ini adalah kerana hampir setiap hari surat aku iaitu qsl aku akan sampai dan dihantar oleh mereka dengan penuh tanggungjawab. Terima kasih bang Hashim.

Surat kali agak lain macam sikit. kerana ianya bersaiz A4, dalam hati aku.. qsl apa besaq macam ni. Hmm... kemudian kepala surat pula tertulis ARRL. Bertambah saspen aku. Dalam hati, mungkin tiket kapal terbang pi dan balik ke California kut...hehe. Apabila dibuka, syukur alhamdulilah. Pihak ARRL telah memberi aku sekeping award yang tak pernah aku minta iaitu First Contact Award.

Tapi menurut Award ini, Menurut Award ini, aku adalah kontek pertama Zam 9W6ZAM dari Tawau di 10M. Hmm..apabila aku semak logbook aku, first contact aku adalah dengan E20WXA iaitu stesen dari Thailand di 10 meter. Walaubagaimanapun aku menerima dengan penuh kesyukuran kerana award ini langsung tidak terlintas di pemikiran aku untuk memohonnya.

Terima kasih ARRL kerana sudi menghantar sekeping kertas yang amat bernilai bagi aku stesen kecil dari selatan tanahair Malaysia tercinta ini.

Pemberian award ini sedikit sebanyak telah menaikkan semangat aku untuk terus bergiat aktif dalam arena ini. Semoga Allah SWT memberkati usaha murni aku demi menaikkan nama baik negara Malaysia di mata dunia.




9m2zak first qso award

Sebelum itu, sekitar jam 9.00 pagi waktu tempatan, Band 15 meter telah membuka dengan baik sekali. Signal noise yang dicatatkan oleh transceiver aku adalah S0 dan tetap. Band sungguh senyap. Setelah meneliti dengan penuh berhati-hati aku mengambil keputusan untuk melaksanakan aktiviti dxing untuk menilai sejauh mana band ini membuka. Ternyata ianya tidak menghampakan. Setiap cq aku disahut dan terus bersahut.

Terima kasih kepada 9M2GET kerana memberi laluan kepada aku untuk meneruskan aktiviti ini kerana sebelum ini, iaitu dalam sejam yang lalu, beliau telah berjaya mendapatkan 36 QSOs di frekuensi ini. 21013 aku gunakan pula memandangkan beliau telah pun QRT. Seperti Ikan di dalam belat, frekuensi tersebut memang penuh dengan station dari serata Asia. Terima kasih 9m2get. Hasilnya aku berjaya mencekup 46 station dan kebanyakkannya dari negara Jepun.

BV-1, BY-6, DU-1, HL-2, JA-28, K-2, UA9-5, UN-1, VR-1

Berdasarkan taburan diatas, dapat disimpulkan bahawa band 15 meter pada pagi yang terang ini membuka disebelah Asia dan tidak melepasi lautan Pasifik. Hanya dua wakil sahaja yang berjaya merentasi lautan Pasifik iaitu stesen dari Colorado, K0ALT Christine dan WA5VSK Bob dari Texas. Selepas itu signalnya terus tenggelam ditenggelami QRM.





Kembara dxing aku diteruskan lagi, Bagai rotan, asal berinsang dicucuk belaka, aku tidak memilih mana-mana stesen untuk dxing aku, tidak seperti yang mereka lain yang mengatakan cq vk, cq na dan cq lain-lain. Aku hanya cq dx, cq dx bersedia menerima mana-mana dx station yang ingin QSOs dengan aku kerana darah melayu kuat mengalir dalam pembuluh darah aku. Kesopanan dan Kesusilaan diutuhkan walaupun berada di arus gelombang magnetik yang penuh dengan radiasi.

Layani semua orang seakan-akan anda sedang berdepan dengan tetamu terkemuka.
Confucius



Terima kasih kepada 9w2rip atas rakaman videonya.
73, zaki 9m2zak.

Warning from apt-key: Key is stored in legacy trusted.gpg keyring (/etc/apt/trusted.gpg)

  This worked for me... Code:  Select all sudo cp /etc/apt/trusted.gpg /etc/apt/trusted.gpg.d