Friday, December 16, 2011

From South to North



Memulakan perjalanan dari Kulaijaya, Johor pada 3 Disember 2011. Setelah menempuh perjalanan selama hampir 12 jam. Akhirnya aku sampai juga ke destinasi yang dituju iaitu Sungai Petani, Kedah. Sebenarnya matlamat utama adalah untuk pulang ke Kuala Perlis, Perlis tetapi singgah sebentar melepas penat perjalanan di Sungai Petani. Syukur alhamdulilah kami selamat sampai....


Di Kuala Perlis, aku tidak dapat setkan portable station kerana tidak ada kesempatan, pelbagai peristiwa berlaku sepanjang aku di sana, antaranya ialah kematian abang, majlis Tahlil 3 hari 3 malam untuk Arwah ( terima kasih 9M2GET - Hairie atas kunjungan semasa majlis tahlil, terima juga kepada semua rakan Hams Perlis 9w2ldi cikgu Lan dan DikWan 9m2amz...atas kunjungan dan juga kepada Datuk Bahari 9w2dbt atas sokongan Datuk...semoga allah membalas jasa dan budi anda...insyallah.

Pulang dari rumah arwah abang, pada keesokkan harinya pulak, aku dikejutkan dengan kematian nenek saudara aku, tak jauh rumah aku dengan rumah Tuk Roha, hanya 50 meter sahaja, kematian kedua berlaku dalam kampung aku. Perkara yang sama berulang kembali, sanak saudara kembali berkumpul, saudara yang jauh dapat berjumpa kembali, Tukang penggali kubur kembali bertugas, buat laporan di Balai Polis, Buat sijil kematian di Jabatan Pendaftaran, tempah batu nisan dan keranda, urusan kain kapan dan kapas, kenduri arwah, majlis tahlil dan yang pastinya pengalaman ini amat bermakna buat aku kerana ianya banyak menyedarkan aku banyak menginsafkan banyak memberi signal kepada aku iaitu hidup di dunia ini hanyalah sementara...kemewahan di dunia ini tidak bermakna langsung jika kita sudah memejamkan mata...penuhilah dengan amal ibadat untuk bekalan kita di alam lain pulak alam...alam barzakh.

3 hari selepas itu, berlaku pula kejadian kebakaran, kejadian itu berlaku hanya 10 kaki dari rumah orang tua aku. Mujurlah tiada kemalangan jiwa yang berlaku. Kejadian kebakaran itu berlaku sungguh cepat sekali, pada masa kejadian iaitu kira jam 8.40 pagi, aku berada dalam bilik air, pada masa itu keadaan sungguh tenang sekali. tiba - tiba kedengaran suara makngah aku menjerit-jerit dengan mengatakan rumah tok putih terbakar...rumah tok putih terbakar...sepantas kilat aku meluru keluar dari bilik air dengan muka dipenuhi pencuci muka dan mulut berbuih dengan ubat gigi. Allah Akbar...rumah terbakar. entah macam mana aku terus menghubungi Bomba....tetapi oleh kerana api sedang marak, aku berikan handphone kepada xyl aku untuk tindakan seterusnya dan aku terus membantu memadamkan kebakaran. Syukur alhamdullilah bomba sampai 5 minit kemudian dan api berjaya dikawal dari terus merebak. syukur alhamdulilah rumah aku selamat dari dijilat api. tindakan pantas bomba telah berjaya mengawal api dari merebak. jika bomba lambat datang mungkin habis rumah sekitarnya...Terima kasih kepada pasukan bomba Kuala Perlis dan Kangar serta pasukan Bomba sukarela Simpang Empat.



rumah aku yang berada ditengah-tengah gambar diatas, rumah yang ada tingkap kaca frame aluminium dan sebelah kiri pokok mangga yang kelihatan tu.


seperti biasa jika pulang ke kampung, ketam nipah ini akan menjadi makanan rasmi aku disini, agak lama tak makan ketam ni, dah dekat setahun, kesimpulannya...aku makan ketam nipah ni setahun sekali iaitu apabila pulang ke kampung...Ketam ini ditangkap sendiri oleh jiran sebelah rumah dengan mengunakan tangkul berumpankan ikan....Dulu masa remaja dulu, aku tangkap sendiri ketam ni, tapi sekarang tidak lagi memandangkan tangkul aku sudah tiada.maka aku hanya pesan ahaja dari jiran aku...jimat masa dan tenaga, harga pun murah, Ketam di atas hanya RM 15 ringgit sahaja, kalau di Johor, RM 15 aku hanya dapat sekor ahaja tetapi disini...banyakkkk..



Pantai kampung seberang alor, iaitu pantai kampung aku, dari ini boleh kelihatan pulau langkawi dan pulau berasmana serta pulau panjang di Thailand, ianya jugak boleh dikatakan sempadan thailand kerana kerana tembok sempadan thailand hanya 1 kilometer dari pantai ini. jadi semestinya pantai ini dipenuhi dengan pasukan keelamatan seperti tentera dan upp serta kastam apabila malam menjelma kerana pantai ini aktif dengan pelbagai aktiviti haram dan sebagainya...faham-faham ajelah bila dekat dengan sempadan ni..



mandi manda dan bersantai di Pantai Pasir Tengkorak, Pulau Langkawi. Menghabiskan 3 hari dua malam di Pulau Lagenda ini dengan aktiviti pantai dan Island Hoping. Sungguh aman dan tenteram apabila berada di sini, Pulau yang cantik serta barang-barang yang murah, rokok Dunhill baru rm 6.20 kat sini....best...akan datang lagi pada cuti akan datang...


berehat sambil menikmati angin petang di Pantai Seberang Alor, Kuala Perlis...



Jambatan Pulau Pinang, dalam perjalanan menuju ke Pantai Teluk Bahang, Pulau Pinang untuk melepas penat setelah travel jauh kira-kira 880 km. Dalam perancangan, ingin berjumpa dengan 9M2MSO tetapi apakan daya, kita hanya mampu merancang manakala Allah juga yang menentukan..pada masa tu arwah abg sedang nazak dan serta merta aku terus patah balik ke Perlis sejurus selepas menerima panggilan telefon dari kampung....Al-Fatihah buat abg ( Zamri b Din)




Senyuman yang terukir itu sedikit sebanyak dapat mengurangkan lelah perjalanan....


Sampai ke Pantai Teluk Bahang, Pulau Pinang kira-kira jam 4.30 petang, itu pun setelah berjaya melepasi kesesakan lalulintas yang teruk sekitar bandar Pulau Pinang...



Pada masa ini, padi masih belum masak, jadi pemandangan hijau akan kelihatan, jika padi sudah masak, pandangan emas pula akan muncul.. Gambar diambil di tepi rumah arwah abang..iaitu kampung Kuala Sungai Baru, Simpang Empat Perlis.


Jetty Kuala Perlis digunakan sebagai restoran seafood.....dalam masa setahun sahaja, Kuala Perlis cepat membangun. dari sebuah pekan kecil hinggalah ke sebuah pekan besar dan aktif dengan pelbagai aktiviti ekonomi hasil dari tempias Pulau Langkawi, 100% aku katakan bahawa Pulau Langkawi banyak membantu dalam pembangunan Kuala Perlis, Perlis...Kampung Halaman Aku...


Petai ini diperolehi dari dusun buah-buahan emak mertua aku di Kuala Nerang Kedah, kebetulan pada masa tu, buah petai sedang lebat berbuah di pokok, maka kesempatan ini digunakan sepenuhnya, sebanyak 400 papan petai berjaya dikait dan gambar diatas adalah sebahagian sahaja, selebihnya ada dalam guni. Akibatnya...aku mengalami sakit-sakit badan dan tidak selesa perut akibat makan petai terrrlalu banyak sangat...harum bau mulut aku...



dalam perjalanan pulang ke Johor, singgah sebentar ke rumah Hairie, 9m2get. saja-saja sahaja melawat beliau memandangkan beliau baru pulang dari Terengganu. terima kasih get atas kepok lekornya...terima kasih atas minum petang...minum tea bersama kepok lekor..best...insyaallah ada masa dan kelapangan kita boleh eyeball lagi....


73 de 9m2zak


Friday, December 2, 2011

Operation Kanggaroo



Cuti akhir tahun sudah bermula, maka bermula pada hari ini, aku akan memulakan satu lagi babak dalam arena gelombang radio ini, kali ini Dalbeam akan dihalakan ke sudut 129 darjah mencari callsign dari negara kanggaroo dan seangkatannya seperti New Zealand (ZL), Macquarie Is ( VK0), Chatham Is (ZL7), (VK9L) Lord Howe Is, Chesterfield Is (FK/C), Vanuatu Is (YJ), New Celedonia ( FK), VK9N ( Norfolk Is), ZL8 ( Kermadec Is) dan banyak lagi kepulauan di sebelah Oceania.

- Operation Kanggaroo -

Setelah berjaya menawan Jepun, Sepanyol, Eropah, Russia, kali ini aku bercadang untuk menjelajah pula kawasan sekitar Oceania. Hal ini kerana jumlah QSO yang tercatat dalam logbook aku amat kurang sekali, iaitu hanya 209 QSO sahaja berbanding dengan USA ( 1503 QSOs) Jepun (2927 QSOs) Russia ( 1750 QSOs) dan Eropah 4643 QSOs.


Tasmania Devil Tiger

Kelebihan yang ada dalam operasi ini ialah masa. Ini adalah kerana kawasan Oceania berada dalam zon waktu yang sama dengan 9m2, kalau ada perbezaan pun ianya hanya sekitar sejam sahaja. Jadi semestinya aku boleh merancang masa dxing aku kerana jurang masa agak kecil berbanding dengan NA dan SA yang memakan masa sehingga 12 jam. Satu lagi kelebihan yang aku dapat ialah beacon VK8VF 28.0268.10 yang terletak di Darwin. dibawah ini disertakan senarai beacon di negara kanggaroo...
14100.0 VK6RBP  Rolystone      OF87AV 100-0.1 Vertical
3694.0 VK6SH E.Carrington WAOF77XX 3 Horiz Loop
18110.0 VK6RBP 28k SE Perth OF87AV 100-0.1 Vertical
21150.0 VK6RBP 28k SE Perth OF87AV 100-0.1 Vertical

sumber dari :
http://www.keele.ac.uk/depts/por/28.htm



Aku hanya perlu memantau Beacon ini sahaja dan ianya akan dijadikan penanda aras keadaan band samada buka atau tidak. Senang sahaja, kalau kedengaran itu beacon ( band Open) kalau tidak kedengaran ( band Closed)



Pagi ini aku bermula dengan iaitu ZL2ST dan ZL1BWG di 10 meter. Dalbeam dihalakan ke 129 darjah, secara tidak langsung Indonesia, Papua akan turut masuk sekali ( short path)

Manakala negara- negara di Africa juga akan masuk jika band membuka di (Long Path). Jika negara Africa masuk, maka aku anggap ianya sebagai BONUS untuk aku.

Catatan dibawah ini akan senantiasa update mengikut hari.

26/11/2011

vk6xx/10m/599
vk4uc/10m/599
vk2im/10m/599
vk2nu/10m/599
vk2im/15m/599
vk6aa/10m/599
vk4iu/15m/599
vk4kw/20m/599
vk8gm/15m/599
vk6lw/20m/599
vk6im/20m/599
vk8gm/20m/599
vk6aa/20m/599

27/11/2011

vk7ze/15m/599
vk2dx/15m/599
vk3kw/10m/599
vk3tdx/10m/599
vk4iu/10m/599
vk4imx/20m/599

29/11/2011

LZ1PM/10M/599/LONG PATH
OM3CM/10M/599/ONG PATH

VK2ACL / MATTHEW/ 10M / 599 /1040 UTC




OE9ICI / CHRIS / 10M / 549 / 1058 UTC / LONG PATH
VK2ARZ / RILEY / 20M / 599 /1610 UTC

1 Disember 2011
VK2KJJ/KNUD/599/10 METER

2 Disember 2011
BX6AB/599/10 METER
5W1SA / 599 / 10 METER

Jumlah contact terkini dengan VK land adalah 258 QSOs ( updated 01/12/2011) de 9m2zak

Sunday, November 27, 2011

CQWW DX 2011 Contest : 9M2ZAK Reports.



Syukur ke hadrat Ilahi kerana dengan izinNya aku berjaya menamatkan cabaran CQWW-CW ini dengan jayanya. Ini adalah kali kedua aku menyertai contest ini dan yang pastinya keputusan kali ini meningkat sedikit berbanding dengan tahun lepas.

Dalam contest kali ini, ada kelainan sikit dimana aku menggunakan G5RV Junior sebagai pemain utama. Manakala 3 bander Yagi diletakkan sebagai pemain simpanan. Ini adalah sebagai ujian untuk G5RV Junior untuk melihat prestasi sebenarnya. Ternyata ianya terbukti hebat.

Bagi alat pemancar pulak, aku gunakan sepenuhnya Yaesu FT-77 menggantikan Icom 718 yang cedera parah selepas kejadian tempoh hari. Icom 718 masih lagi memerlukan rawatan yang rapi untuk memulihkannya kembali beraksi di udara. Semoga 718 cepat pulih dari kecederaannya kerana bulan april 2012 ini ada CQ JA CW pula.

Berikut adalah statistik CQWW - CW 2011 aku:

Total QSOs = 422

Points = 138327

DXCC = 56 country

Zone = 28 Zone worked

WPX = 247 preffix

Worked WAC = AF-AN-AS-EU-NA-OC-SA

Country Prefix :

3w( Vietnam = 1) / 9A ( Croatia = 2) / 9K ( Kuwait = 2) /

9m6 ( Sabah = 3 ) / 9N ( Nepal = 1) A6 ( United Arab Emirates = 1 )

A7 ( Qatar = 1) / BV ( Taiwan = 11 ) / BY ( China = 20 )

CT3 ( Madeira Islands = 1 ) / CX ( Uruguay = 1 )

D4 ( Cape Verde = 1 ) / DL ( German = 3)

DU ( Filipina = 9 ) / E7 ( Bosnia-Herzegovina = 1 )

ER ( Moldova = 1 ) / ES ( Estonia = 1 ) / EU ( Belarus = 2 )

EX ( Kygyzstan = 1 ) /G ( Britian = 2 ) / HA ( Hungry = 3 )

HL ( Korea Selatan = 2 ) / HS ( Thailand = 6) / I ( Italy = 2)

IT9 ( Sicily = 1) / J2 ( Djibouti = 1) /JA ( Jepun = 104 )

K ( Amerika Utara = 97 ) /KH0 ( Mariana Islands = 5)

KH2 ( Guam = 6 ) / KH6 ( Hawaii = 4 ) / KL ( Alaska = 2 )

LZ ( Bulgaria = 3 ) / OH ( Finlad = 1 ) /OK ( Czech Republic = 4 )

P4 ( Aruba = 1 ) / PJ2 ( Netherlands Antilles = 1 ) / PY ( Brazil = 5)

S5 ( Slovenia = 4) / SM ( Sweden = 2) / SP ( Poland = 3 )

UA ( European Russia = 14 ) / UA9 ( Asiatic Russia = 10 )

UN ( Kazakhstan = 2 ) / UR ( Ukraine = 24 ) / VE ( Canada = 4)

VK ( Australia = 19 ) / VU ( India = 2 ) / XU ( Kampuchea =1 )

XW ( Laos = 1 ) /YB ( Indonesia = 7 ) / YL ( Latvia = 1 )

YO ( Romania = 5 ) / YU ( Serbia = 1 )

ZL ( New Zealand = 5 ) / ZS ( Africa Selatan = 4 )

Berdasarkan kepada statistik, negara Jepun ( JA) adalah negara yang paling banyak sekali contact yang telah dilakukan iaitu sebanyak 104 stesen. Manakala tempat kedua pula adalah dari negara Amerika Utara iaitu sebanyak 97 stesen berjaya dihubungi. Negara Ukraine pula adalah negara yang ketiga banyak QSOs yang dilakukan iaitu 24 QSOs.

Tahniah kepada 9m2to kerana mendapat mata yang tertinggi setakat ini iaitu 1476881, Manakala aku begitu kagum dengan seorang YL dari Arau, 9m2out - OJA (9m2sm) kerana turut serta dalam contest ini. Rasanya YL pertama dari Malaysia ni...Tahniah OJA dan GET ( 9m2get ). Dalam contest kali ini mereka bekerja dalam kategori qrp, mendayung sampan ditengah lautan..hebat!!!

dibawah ini adalah sedikit petikan logs yang telah dihantar,

9M2/JE1SCJ SINGLE-OP 99180 ONE 10M LOW NON-ASSISTED
9M2CNC SINGLE-OP 77448 ONE 10M HIGH NON-ASSISTED
9M2RDX SINGLE-OP 0 ONE 10M LOW NON-ASSISTED
9M2SM SINGLE-OP 10272 ONE 15M QRP NON-ASSISTED
9M2TO SINGLE-OP 1476881 ONE ALL HIGH NON-ASSISTED
9M2ZAK SINGLE-OP 138327 ONE ALL LOW NON-ASSISTED

Entah kenapa dengan 9m2rdx - Rizal, Temerloh ni. Aku rasa ada masalah sedikit dengan cabrillonya. Dont worry Rizal, sila hantar semula cabrillo anda. Anda boleh melakukannya.

Penyertaan dari Malaysia yang aku pasti adalah 9m2sm - 9m2zak - 9m2rdx - 9m6na -9m6xro - 9m2to - 9m2cnc dan 9m2/je1scj. Rasanya 9m6ybg ada masuk kerana callsignnya ada di cluster. Mungkin belum hantar cabrillo lagi rasanya.

Sebahagian daripada ratusan Eqsl yang diterima...





















Kesimpulannya, tahniah kepada semua contester yang telah berjaya mengharungi CQWW-CW ini dengan jayanya. Apa yang dapat difahami dari contest ini adalah setiap contester perlu mempunyai semangat dan daya saing yang tinggi dalam mengharungi pertandingan ini kerana jika kita luntur maka kita akan jauh ditinggalkan....Jumpa lagi di tahun hadapan... 9m2zak.

Wednesday, November 23, 2011

Junior G5RV : Pile up on 40 meter band



Callsign : 9M2ZAK
Operator : Zaki
Antenna : Junior G5RV
Tx Power : 50 watt
Rig : FT - 77
Antenna Height : 23 feet from the ground

Band agak teruk pada hari ini, band 20m dan 15m agak mengecewakan, tetapi band 10 meter dan 40 meter menunjukkan kehebatannya.



Pagi tadi aku mulakan dengan band 10 meter. Ianya tidak menghampakan, banyak stesen dari Amerika Utara masuk dan signal pun cantik. Ianya bertahan selama dua jam sahaja, iaitu lebih kurang jam 10.00 pagi selepas itu senyap....tiada aktiviti.

Cuaca pula pada hari ini mendung dan hujan, sekitar jam 2 petang, awam hitam mula mengambil tempat, kilat pula sambung menyambung - aku pula mencabut penyambung coax. Langkah keselamatan perlu diambil.



Hujan dan kilat reda sekitar jam 5.00 petang. Lantas sepantas kilat aku menyambung kembali aktiviti aku. Pusing punya pusing, band 10 meter hancur, pusing lagi...band 15 meter out...pusing lagi...band 20 m pun sama...lalu parking ke 40 meter.



Di amati betul-betul....di dengar dengan teliti. Cantik...band 40 meter membuka pada petang ini. Aku memulakan cq dx dengan penuh kesabaran. Jangkaan aku tepat sekali. Aku kembali sibuk melayan QSOs yang masuk. Kembali sibuk seperti pagi tadi.



G5RV Junior ini sekali lagi menunjukkan kehebatannya.... Hari in aku memecah rekod semalam iaitu 54 QSOs....ini hasilnya

Country Prefix:

T2 ( Tuvalu ) - 1
BY ( China ) - 1
DU ( Filipina ) - 1
JA ( Japan) - 38
K ( Amerika ) - 8
KH6 ( Hawai ) - 1
VK ( Australia ) - 2
YB ( Indonesia ) - 2

Bersempena dengan itu maka jumlah koleksi DXCC aku bertambah menjadi 193 DXCC

9M2ZAK has 11971 contacts stored.
Dxer
StationFlagsStart TimeBandModeRST s/r
9M2ZAK JI1NMM Japan 2011-11-23 11:0640mCW 599 599
9M2ZAK JE1CCD Japan 2011-11-23 11:0240mCW 599 599
9M2ZAK JO3VSR Japan 2011-11-23 11:0040mCW 599 599
9M2ZAK JG1EIQ Japan 2011-11-23 10:5940mCW 599 599
9M2ZAK JA8FHM Japan 2011-11-23 10:5840mCW 599 599
9M2ZAK JF2WXS Japan 2011-11-23 10:5740mCW 599 599
9M2ZAK JI9XLK Japan 2011-11-23 10:5640mCW 599 599
9M2ZAK JH3CSP Japan 2011-11-23 10:5540mCW 599 599
9M2ZAK JH1PCE Japan 2011-11-23 10:5340mCW 599 599
9M2ZAK JA6GYT Japan 2011-11-23 10:5240mCW 599 599
9M2ZAK JG1HUF Japan 2011-11-23 10:5240mCW 599 599
9M2ZAK JR1WCT Japan 2011-11-23 10:4940mCW 599 599
9M2ZAK JL1ALE Japan 2011-11-23 10:4840mCW 599 599
9M2ZAK JA1JXW Japan 2011-11-23 10:4740mCW 599 599
9M2ZAK JH7BVH Japan 2011-11-23 10:4640mCW 599 599
9M2ZAK N7EF United States 2011-11-23 10:4640mCW 599 599
9M2ZAK JQ2VVH Japan 2011-11-23 10:4540mCW 599 599
9M2ZAK JA2DHF Japan 2011-11-23 10:4340mCW 599 599
9M2ZAK JF2RCX Japan 2011-11-23 10:4240mCW 599 599
9M2ZAK JA8XCS Japan 2011-11-23 10:4140mCW 599 599
9M2ZAK JA2ARN Japan 2011-11-23 10:4040mCW 599 599
9M2ZAK JL2AQE Japan 2011-11-23 10:3940mCW 599 599
9M2ZAK JA3HDM Japan 2011-11-23 10:3840mCW 599 599
9M2ZAK JG3GNU Japan 2011-11-23 10:3740mCW 599 599
9M2ZAK JA3FYC Japan 2011-11-23 10:3640mCW 599 599
9M2ZAK JA6JNF Japan 2011-11-23 10:3440mCW 599 599
9M2ZAK JF0POA Japan 2011-11-23 10:2940mCW 599 599
9M2ZAK BK5BXQ China 2011-11-23 10:1740mCW 599 599
9M2ZAK JA2ELH Japan 2011-11-23 10:1440mCW 599 599
9M2ZAK JA7BWT Japan 2011-11-23 10:1040mCW 599 599
9M2ZAK JA1ADP Japan 2011-11-23 10:0940mCW 599 599
9M2ZAK JA1KJW Japan 2011-11-23 10:0640mCW 599 599
9M2ZAK N7ET/DU7 United States 2011-11-23 10:0340mCW 599 599
9M2ZAK YD2HO Indonesia 2011-11-23 09:5540mCW 599 599
9M2ZAK JA0DXE Japan 2011-11-23 04:1910mCW 599 599
9M2ZAK VK6/PA3PA Australia 2011-11-23 03:5310mCW 599 599
9M2ZAK YB2HM Indonesia 2011-11-23 03:4220mCW 599 599
9M2ZAK JE1TSD Japan 2011-11-23 02:5610mCW 599 599
9M2ZAK KH7M Hawaii 2011-11-23 02:1410mCW 599 599
9M2ZAK T2T Tuvalu 2011-11-23 01:5315mSSB 59 59
9M2ZAK JO2QGP/1 Japan 2011-11-23 01:3610mCW 599 599
9M2ZAK JA4DNC Japan 2011-11-23 01:1210mCW 599 599
9M2ZAK JA0BKX Japan 2011-11-23 01:0610mCW 599 599
9M2ZAK K6NV United States 2011-11-23 00:5610mCW 599 599
9M2ZAK KX6C United States 2011-11-23 00:5510mCW 599 599
9M2ZAK JA4FVE Japan 2011-11-23 00:5210mCW 599 599
9M2ZAK K7XC United States 2011-11-23 00:4810mCW 599 599
9M2ZAK W4LSC United States 2011-11-23 00:4210mCW 599 599
9M2ZAK VK2NA Australia 2011-11-23 00:3810mCW 599 599
9M2ZAK W3RI United States 2011-11-23 00:3310mCW 599 599
9M2ZAK K7NN United States 2011-11-23 00:3210mCW 599 599
9M2ZAK W6ENZ United States 2011-11-23 00:3110mCW 599 599
9M2ZAK JF7PHE Japan 2011-11-23 00:2610mCW 599 599

73, de 9m2zak

Worked with TC571SAV, callsign istimewa untuk memperingati kelahiran Nabi Muhammad (SAW)

TC571SAV to Commemorate the Birth of Prophet Muhammed (SAV) Malam tadi semasa DX, kawan dihubungi oleh sebuah station dari Turki,...