Thursday, January 28, 2010

TIPS CW DAN PENGENDALIANNYA


MAKSUD CW?

CW adalah singkatan daripada "gelombang terus-menerus" atau Continous Wave, Pengendali Radio Amatur selalu merujuk kepada kod Morse ketika berbincang tentang "CW". Jadi,
apakah kaitan CW dengan kod Morse?
Kod Morse digunakan melalui media seperti CW, atau "mod", komunikasi. Kod Morse boleh dilakukan dengan menggunakan lampu suluh, bendera , cermin, bahkan dengan memukul kayu asalkan ia dapat berkomunikasi dengan cara kod Morse,

Operator telegraf menggunakan kod Morse melalui kabel telegraf untuk menghantar mesej.
Mesej-mesej ini dikenali sebagai "telegram". Pada waktu itu, semuanya bergantung pada operator telegraf untuk menyampaikan maklumat. Selepas teknologi radio dan kod Morse dijumpai, ia terus menjadi standard dalam komunikasi dan banyak pejabat telegraf bertukar ke teknologi "wayarles".
Selepas itu sebahagian besar kapal dilengkapi dengan pemancar dan penerima. Pengendali kod Morse diperlukan diatas kapal untuk berkomunikasi dengan kapal-kapal lain dan juga di pelabuhan.
RMS Titanic menggunakan kod Morse untuk menghantar isyarat kecemasan dengan kod "cqd" semasa tragedi Titanic.
Ok, jadi apa itu kod morse?
Kod Morse dinamakan sempena nama penemunya iaitu Samuel FB Morse ,1791-1872. Beliau menghasilkan kod Morse (dan telegraf elektromagnet) pada 1836. Kod ini terdiri daripada serangkaian titik dan garis. Setiap huruf dari abjad dan nombor 0 hingga 9 mempunyai kombinasi tersendiri. Sebagai contoh, huruf"E", adalah satu titik "." , Atau "dit". Huruf yang paling mudah untuk belajar ialah huruf "O", ia adalah "- - -", atau "dah dah dah". Kebanyakan huruf tidak semudah itu, tapi dengan latihan dan tekad, hal ini dapat dilakukan. Ada juga beberapa Ham boleh menyalin kod dengan kelajuan hingga 30 perkataan per minit!

Menguasai kelajuan 10-30 perkataan per minit adalah perkara yang tidak mustahil dilakukan. Ini adalah kerana sekarang sudah ada berjuta-juta pengendali radio amatur yang boleh memahami kod morse di seluruh dunia
, mereka menjadikan kod morse sebagai bahasa kedua, bermula dengan mendengar, faham dan seterusnya menghantar. Semua orang boleh melakukannya...
Di mana saya boleh mula mempelajari kod morse?
Anda sebenarnya sudah pun belajar! Anda sekarang sudah tahu dua huruf, Edan O! Ini adalah kerana kod morse adalah kod audio, cara terbaik untuk belajarnya adalah dengan audio, bukan dengan penglihatan. Sekarangkan ada teknologi mp3 dan internet, jadi gunakan kelebihan ini untuk memuat turun audio cw dan dengar. .Dengan cara ini anda akan menjadi biasa dengan audio huruf dan nombor cw dan yang penting sekali ia perlu disetkan pada kelajuan yang tinggi (25wpm).
Ada perbezaan besar antara kod yang dihantar pada 5wpm dan kod yang dihantar pada 25wpm! Untuk merasainya saya cadangkan anda dengar dahulu...dan saya percaya anda dapat membezakannya.

Terdapat juga
Software cw yang boleh anda download dan install pada PC anda.
Terdapat beberapa program yang sangat baik daripada laman web "PA3BWK's" . Jangan lepaskan peluang ini.
Setelah anda telah belajar semua abjad dan semua nombor, saya sarankan anda mendengar pulak audio sebenar cw dari rigs anda. Anda boleh monitor dari fre HF ataupun dari Fre Beacon pada setiap band.Apa yang perlu anda lakukan ialah cuba terjemahkan dan memahami setiap transmisi yang anda terima itu. Mencabar bukan! Percayalah kerana itulah cara qso sebenar dalam cw dan semestinya selepas ini anda pulak akan qso seperti itu....Apakah jenis peralatan yang saya perlukan untuk belajar kod morse?
Anda memerlukan komputer atau laptop, cw oscilator, cw key, HF rig, pemadam dan pensil. Item tersebut akan membantu anda memulakan perjalanan anda untuk belajar kod morse!
OK, saya sudah mempunyai semua barang-barang tersebut, sekarang apa yang perlu dilakukan?
Cari tempat yang tenang, nyaman dan sunyi serta santai, dan rehatkan kaki anda dan tutup mata anda!

Jangan fikirkan tentang perkara lain pada masa ini, hanya fokus pada mp3.
Bila anda sudah bersedia, anda boleh mula menyalin huruf dan nombor di atas kertas. Jangan bimbang tentang ketinggalan beberapa huruf atau nombor pada awalnya (itu terjadi pada semua orang) lama kelamaan ia akan menjadi lebih baik.
Pastikan
setiap sesi latihan tidak lebih daripada 30 minit, mendengar mp3 selama 10 minit, kemudian menyalin apa yang boleh anda dapat di atas kertas. Setelah habis satu sesi, pergi ke luar dan dapatkan udara segar! bukannya asap tembakau...

Cubalah berlatih sekurang-kurangnya dua kali sehari, 30 minit setiap latihan.
Sementara anda di tempat kerja atau sedang memandu, cubalah untuk mengingati kembali yang telah anda pelajari dan dengar,

ingat....
kod morse adalah audio, jadi jangan cuba untuk membayangkan atau cuba untuk menulisnya dalam bentuk .- atau
---.
Hal ini penting dan ia akan membantu anda meningkatkan kelajuan wpm anda.
Bilakah saya boleh mula menghantar ?
Jangan bimbang tentang penghantaran dulu, kod penghantaran jauh lebih mudah daripada menyalin. Saya dapati bahawa jika anda mula menghantar, anda cenderung untuk berfikir atau "melihat" atau sebenarnya anda sedang meniru, (cuba mengingati "dit" "daa") tidak seperti mendengar dan cuba elakkan dari membuat pengiraan titik.INGAT!!!
Morse kod merupakan suatu bunyi yang mempunyai irama, jadi anda harus mendengar setiap huruf sebagai irama,


Percayalah, anda akan dapat menangkap banyak huruf dan lebih cepat daripada yang anda fikirkan dengan hanya sedikit latihan setiap hari, anda juga harus menetapkan tujuan dalam diri anda sendiri dan berusaha untuk mencapai sasaran tersebut semasa sesi latihan.


Ok, saya telah belajar semua huruf dan nombor, boleh saya mula menghantar sekarang?
Ya! anda telah belajar semua huruf dan nombor, sekarang saatnya bagi anda untuk mula berlatih penghantaran anda. Ingat,
saya pernah katakan bahawa menghantar lebih mudah daripada menirukan?
Ya.. itu adalah benar, tetapi anda masih perlu latihan, kerana orang lain perlu untuk memahami apa yang anda cuba katakan!
Saya tidak boleh menghantar dengan lancar, apa masalahnya?
Pertama, check tegangan spring pada key anda.Anda harus mencari tempat di mana anda merasa selesa dengan ketegangan dan jarak anda sendiri, kerana setiap orang mempunyai rasa yang berbeza untuk itu.
Anda akan mendapati bahawa ketika kelajuan anda meningkat, anda perlu menyesuaikan key supaya sesuai dengan gaya dan penghantaran anda.
Kedua, anda perlu rileks dan tidak berfikir . Belajar untuk menghantar kod morse dengan betul memerlukan masa, dan anda harus meluangkan masa yang diperlukan untuk menjadi mahir.
PROSEDUR CQ
Anda telah bersedia untuk panggilan "CQ". Berikut adalah prosedurnya:
  • "CQ CQ CQ DE (panggilan anda) (panggilan anda) (panggilan anda) K"
    Kemudian DENGAR ..... jika anda tidak mendengar sesiapa pun menjawab panggilan anda, sila cuba lagi.
  • "9m2zak 9m2zak DE WA9ZZZ WA9ZZZ K"
    Sekarang anda boleh memulakan komunikasi.Contoh:
  • "WA9ZZZ WA9ZZZ DE 9M2ZAK, TNX Om fer CALL. Ur RST RST adalah (memberikan laporan isyarat). My name is (Hantar nama anda dua kali). QTH saya ialah (Hantar lokasi anda dua kali). Jadi hw cpy OM? BK TU. WA9ZZZ DE 9M2ZAK KN "
    Maka stesen lain akan memberitahu anda jika dia menyalin semua yang anda kirim atau jika anda perlu untuk mengulang apa pun. Mereka mungkin menghantar semua maklumat mereka seperti yang anda lakukan.Ini hanyalah satu contoh bagaimana untuk membuat CONTACT pertama anda.
Setelah semua maklumat disalin, anda boleh pindah ke topik lain. Apa yang anda bicarakan tentang kod morse? Cobalah untuk membuatnya menarik bagi stesen lain.Anda mungkin memberitahu mereka usia anda, berapa lama anda telah berlesen, apa yang anda lakukan, atau apa kelas anda dan apa yang anda suka.Ianya sama seperti bercakap dengan seseorang di telefon.
  • CQ adalah panggilan umum untuk setiap stesen untuk menjawab panggilan anda. Anda adalah stesen yang "mencari" setiap stesen untuk qso anda.
  • DE bermaksud "DARI" atau "INI APA ADANYA". Dari Perancis, DE bererti DARI.
  • K bererti "OVER".
  • TNX bererti "THANKS". Anda juga boleh menggunakan "TKS" untuk maksud yang sama.
  • Fer bererti "UNTUK".
  • OM adalah "Old Man".
  • ES bererti "DAN". Sekali lagi, lebih mudah untuk menghantar ES daripada DAN.
  • GM / GA / GE / GN. Good Morning, Good Afternoon, Good Evening, dan Good Night.
  • Ur bererti "anda".
  • RST adalah "Keterbacaan", "Kekuatan" dan "Nada". Ini adalah cara laporan isyarat diberikan menggunakan CW.
  • QTH adalah lokasi anda.
  • HW bererti "BAGAIMANA".
  • CPY bererti "COPY".
  • BK bererti "BACK".
  • TU bererti "Untuk ANDA". (Hal ini boleh juga bererti "Thank You" dalam beberapa kes)
  • KN bererti "Over, hanya stesen aku bekerja menanggapi".
Saya berharap post ini akan membantu untuk membiasakan diri anda dengan prosedur membuat kenalan CW! Jangan malu atau takut untuk mendapatkan contact di udara dan membuat kenalan pertama! selamat mencuba....
See U Down The Logs
DE 9M2ZAK

No comments:

WRTC : World Radiosport Team Championship

WRTC World Radiosport Team Championship adalah satu lagi cabang dalam aktiviti radio amatur selain daripada aktiviti satellite, dxing...