Thursday, January 7, 2010

PSK for Beginners

Anda mungkin pernah mendengar tentang PSK31, mod yang baru dalam komunikasi yang semakin popular. Dengan PSK, anda menggunakan komputer di rumah anda dan radio untuk menghantar dan menerima isyarat-isyarat digital. Isyarat ini datang melalui radio, yang dimasukkan ke dalam komputer dan diterjemahkan oleh software sebagai perkataan yang muncul di skrin. Komputer kemudiannya menukar perkataan yang anda taip itu menjadi isyarat radio yang dihantar melalui radio. Semua ini menakjubkan kerana ianya bekerja dengan baik, dan cukup hebat. Berikut adalah penjelasan lanjut tentang bagaimana untuk bekerja dalam PSK31.

Permulaan
Jika anda ingin memulakan menggunakan PSK31, saya cadangkan anda mulai dengan mendengar beberapa isyarat PSK. Pertama, masuk ke internet dan download versi terbaru dari program HRD ke komputer anda. HRD adalah percuma ianya amat baik untuk memulakan PSK31 nie.

Kemudian, masukkan sebuah kabel dari jack headphone atau speaker radio anda ke "line in" jack di bahagian belakang komputer anda. Perlu diingat bahawa tidak semua komputer memiliki input LINE (kebanyakan laptop tidak). Jika tidak ada, anda perlu menggunakan jack mikrofon.

PSK cara "Easy Way"
Berikut adalah tip mengenai cara menghantar PSK dengan cara yang mudah. Letakkan speaker komputer anda tepat terhadap rig mikrofon anda (pastikan anda berada dalam bilik yang sunyi), dan bungkus dengan kain untuk mengelakkan gangguan asing. Tetapkan fre yang anda akan gunakan. Turn on the rig's VOX, atau tekan PTT. Anda boleh menghantar PSK langsung dari speaker komputer melalui mikrofon. Walaupun dalam mod SSB, mod penghantaran anda adalah PSK. Ada beberapa perkara yang perlu diingat:

  1. Putar volume speaker sekitar 15-20 peratus.
  2. Ketika penghantaran, tingkatkan kekuatan rf anda sedikit demi sedikit. Saya berhenti pada sekitar 50 watt. Anda mungkin boleh menggunakan lebih kuasa, terpulang kepada anda.
  3. Perhatikan level ALC (automatic level kawalan) pada skrin radio. Jika ALC ini menunjukkan apa-apa selain "sifar," anda boleh overdriving radio anda dan pastikan ianya tidak overflow.

Kaedah ini mungkin tidak memberikan signal yang bersih tapi aku telah menggunakan kaedah ini dengan 50 watt dan menerima respon 599.

How to run rtl-sdr over tcp with dsdplus fastlane

step 1 : build your own raspberry pi vpn server wget https://git.io/vpn -O openvpn-install.sh chmod +x openvpn-install.sh sudo apt update &a...